fredrikpenta 6 Postad 2 September , 2016 Hej, Jag har bockar till min båt som jag pallar upp den på under vintern. Söker någon form av "stötdämningsmatta" eller dyligt att ha mellan bockarna och båten. För att minska risk för att skada båten. Tidgare år har jag haft olika typ av skumgummidynor, men dessa e ju inte riktigt gjorda för ändamålet.. Behöver något som kan klara tyngd på ett par ton.. typ sånhär, fast större storlek? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Lyftskydd-2000024323/ Tips på material och var kan handla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 2 September , 2016 Du har kollat på Biltemas Jack-Pads? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Jack-Pad-2000023446/ Deras största verkar vara ganska rejäla, men är kanske fortfarande för små för dina behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikpenta 6 Postad 2 September , 2016 Tack. ja de har jag sett. men de är helt fel storlek för mina bockar. men funktionaliteten är precis det jag är ute efter. finns mängder med små runda plattor för domkrafter. men svårt att hitta större för bockar den här e bäst hittils. men skulle hellre vilja ha större, så man kunde skärna till själv http://hjulochverktyg.se/tillbehoer-lyftar/467-gummiklossluftskydd-till-saxlyft.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 2 September , 2016 Det brukar finnas plattor i ett gummiliknande material avsedda för Tyresöbockar i marinbutikerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 September , 2016 (redigerade) Hej! Gärna några bilder på dina pallbockar, gärna också uppgift om båttyp och hur många bockar du använder etc.SÅ HÄR skriver t.ex. Atlantica om pallning av motorbåtar.Annars är nog vanligt billigt trävirke lagom mjukt och tillräckligt skonsamt mot plastbåtars gelcoat kan jag fundera. Tror du menar kölstöttor och inte sidostöttor, de senare skall nog inte bära nån vikt utan mest stötta sidledes vid kraftig blåst?[Är osäker på vad som gäller för motorbåtar, men för segelbåtar gäller väl att all vikt - i princip - skall vila på kölstöttorna och sidostöttorna bör mer eller mindre bara "tajt" tangera skrovet utan att lyfta båten det minsta? Brukar själv ha träkilar på sidostöttarnas kontaktpunkter mot plastskrovet, dessa kan vid behov justeras. (Alltså vid behov knackas* tajtare eller tvärtom lättas ifall uppställnings-platsens grusplan under vintern blivit vattensjuk så de viktbärande kölstöden sjunkt. Om kölstöttningen sjunker ner vid långvarigt regnande så kan belastningen på sidostöttorna öka okontrollerat annars.)(*) Och nej, trots att jag bankat ner åtskilliga sådana träkilar så har jag aldrig sett skador mot blanka gelcoaten. Min slutsats därför; trä är nog ett bra pallnings-material i kontakt med plastskrov - både hårt oeftergivligt men också skonsamt mot gelcoats blanka ytor? (Gummi är jag däremot misstänksam mot, ger lätt mörka svårputsade fläckar på ljus gelcoat??] Redigerad 2 September , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikpenta 6 Postad 2 September , 2016 min båt e motorbåt. 28fot. har en bock i aktern som är lika lång som båten är bred. i metall. skulle därför gärna ha något "mjukt" emellan metallen och båten. typ som liggunderlag för människor. men anpassade till 5 ton, inte 50kilo. i fören har jag en bock som kölen vilar på. också den i metall. visst kan man lägga en träplanka på. men tycker en gummibit, likt denna känns bäst hittils: http://hjulochverktyg.se/tillbehoer-lyftar/467-gummiklossluftskydd-till-saxlyft.html min båtbotten e svartmålad btw.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2016 Trä med liggunderlag fungerar för sidostöttor men med så stort tryck skulle det nog vara polyuretan. Det finns företag som gjuter/belägger/sprutar polyuretan. De kan ha spillbitar eller kolla vad det kostar at få en bit gjuten. Jag fick ett par bitar 10x10x4 cm som de göt åt mig utan kostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 2 September , 2016 På metallbockarna funkar det bra att bara lägga en träbit emellan. Det finns ingen anledning att ha något som är mjukare än det. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 2 September , 2016 Delar föregåendes uppfattning. Lägg klossar av regelvirke på balken under kölen, både för att finjustera höjden och få ett mjukare underlag som gör att vikten sprids över en större yta. Mot sidostöttorna behövs ingenting, dessa ska ju bara ligga mot så mycket att båten är fixerad och inte vinglar. Vill du ändå ha något emellan så funkar bitar av heltäckningsmatta/dörrmatta bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser