Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Palmski87

Skrov renovering

Rekommendera Poster

Hej!

Ska ge mig på att snygga till skrovet på min ht båt. En plast båt.

Min tanke är att skrapa/slipa väck all bottenfärg ner till ren plast. Och övriga delen av skrovet tänkte jag slipa och spackla upp med epoxispackel. Är lite kantstötningar o så som ser mindre trevligt ut.

Nu till mina frågor.

1. Kan man måla hela skrovet med epoxiprimer sen? Exempelvis den från biltema? 5-6 lager med den och sen bottenfärg upp till vattenlinjen och sen lack på resterande av skrovet. Rätt eller fel?

2. Vad är lämpligt att måla decket med? Vet inte vad den är målad med innan och är inte sugen på att skrapa rent hela. Finns kanske nån primer man kan lägga på och som man sen kan måla över med en 2k lack?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta sökfunktionen och slå in nåt i stil med "skrov slipa spackla måla" så borde du få en hel del att tugga igenom! :)

Svaren finns i trådarna, den största utmaningen ligger i att hitta rätt sökord, har jag märkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dit svar :)

Har sökt och sökt och läst igenom det mesta jag hittat. Är dock så många olika svar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite onödigt med epoxiprimer ovanför vattenlinjen. Dyrt och jobbigt att få till bra finish. Kör med något annat tvåkomponentsystem som ger bra finish utan en massa slipning av den färdiga lacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ska ge mig på att snygga till skrovet på min ht båt. En plast båt.

Min tanke är att skrapa/slipa väck all bottenfärg ner till ren plast. Och övriga delen av skrovet tänkte jag slipa och spackla upp med epoxispackel. Är lite kantstötningar o så som ser mindre trevligt ut.

Nu till mina frågor.

1. Kan man måla hela skrovet med epoxiprimer sen? Exempelvis den från biltema? 5-6 lager med den och sen bottenfärg upp till vattenlinjen och sen lack på resterande av skrovet. Rätt eller fel?

Brukar köra med exentrersip kopplad till dammsugare, så att jag får upp nästan all bottenfärgen och slipdam i damsugarpåsen. Brukar köra med grovt papper  40 papparer.  

Skall du måla skrovsidorna, skulle jag mattslipat på liknande sätt. 

Efter uppspackling med epoxyspackel och avslipning av spaklet, hade jag  nog kört över hela skrovet med ett finare papper, så det blir rent och slätt. K100!?

Sen en epoxygrundfärg - det motsvarar väl det du kallar primer.

2K-färg på skrovsidorna och bottenfärg på botten.

Jag har gjort så på en båt - jullen på bilden uppe till vänster och behandlat skrovet under vattenlinjen på två större båtar på samma sätt. Håller visserligen på med en 25 fotare, men det jobbet har gått i stå (sen ett par år)

2. Vad är lämpligt att måla decket med? Vet inte vad den är målad med innan och är inte sugen på att skrapa rent hela. Finns kanske nån primer man kan lägga på och som man sen kan måla över med en 2k lack?

De däck jag målat har jag målat med färdig däcks och halksyddsfärg och det har varit ok på de båtarna jag gjort detta på och för mig.

Peter_K beskrev hur han målat däcket på nån av sina båtar för ett tag sen och rent spontant känns hans metod bättre på din båt.

Jag skulle kört med nån 2K-färg med halksyddspulver i.

Får se om Peter svarar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för era svar!

Om man nu inte vet säkert vad som är målat med sen innan på deck, vågar man blaska på 2k färg då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...