Georg_Ohm 4 831 Postad 8 September , 2017 Jag ger mig, känner inte igen den sjöboden. Kanske är fyren Hättan och ön Hermanö... men nej, jag ger upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 September , 2017 (redigerade) Jag gissar att fyren är Väcker, och att bilden är tagen från nånstans i närheten av Tjurpannan. Kanske där som heter "Smugholmen" på sjökortet. Redigerad 8 September , 2017 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 8 September , 2017 31 minuter sedan, raol säger: Jag gissar att fyren är Väcker, och att bilden är tagen från nånstans i närheten av Tjurpannan. Kanske där som heter "Smugholmen" på sjökortet. Det svaret får godkänt. Fyren är mycket riktigt Väcker och naturhamnen kallas väl oftast Gule Humpen (strax norr om Smugholmen). Alltihop ingår i Tjurpannans naturreservat, jag tror att Tjurpannan är samlingsnamn för hela området. En riktig badbalja till hamn när man väl ligger på plats, men med en insegling som inte är att leka med om det blåser och går sjö. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 September , 2017 Ett geologiskt tips: I Bohuslän tar den rosaröda bohusgraniten slut ungefär i höjd med Gullmarsfjorden, så ser man sån på bild kan det inte vara längre söderut. Där kommer i stället den vackert ådrade och veckade Stora Le-Marstrandsformationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 8 September , 2017 Ser ut på hamnbeskrivningen som att det bara är 1.5 m djupt in dit? Eller är det djupare på sina ställen? Ser riktigt smutt ut att ligga där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 8 September , 2017 Det finns en tröskel att passera över på väg in i själva bassängen. Vid senaste besöket noterade jag 1,7 - 1,8m i södra sidan av inloppet, nära land. Själv sticker jag bara 1,35. Väl inne är det bra djup, men det grundar upp i åt nordost och längst mot väster. Plats för ett par, tre båtar, men jag har alltid varit ensam här. Skulle tro att inseglingen avskräcker en del. Bäst att göra första besöket i lugnt väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 September , 2017 5 timmar sedan, speljakt säger: Det svaret får godkänt. Fyren är mycket riktigt Väcker och naturhamnen kallas väl oftast Gule Humpen (strax norr om Smugholmen). Alltihop ingår i Tjurpannans naturreservat, jag tror att Tjurpannan är samlingsnamn för hela området. En riktig badbalja till hamn när man väl ligger på plats, men med en insegling som inte är att leka med om det blåser och går sjö. Ok, jasså det var där... Jag har faktiskt aldrig varit iland på Gule Humpen. Var gång jag passerat Tjurpannan har jag heller velat komma in till land, och tillfälligtvis tröttnat på naturhamn. Så det har oftast blivit Kalvön istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 September , 2017 54 minuter sedan, speljakt säger: Det finns en tröskel att passera över på väg in i själva bassängen. Vid senaste besöket noterade jag 1,7 - 1,8m i södra sidan av inloppet, nära land. Själv sticker jag bara 1,35. Väl inne är det bra djup, men det grundar upp i åt nordost och längst mot väster. Plats för ett par, tre båtar, men jag har alltid varit ensam här. Skulle tro att inseglingen avskräcker en del. Bäst att göra första besöket i lugnt väder. Med tanke på att tidvattnet, utan väderrelaterade vattenståndsändringar inblandade, kan göra 30-40 cm i norra Bohuslän, känns det där som lite snäv marginal... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 9 September , 2017 (redigerade) 11 timmar sedan, raol säger: Med tanke på att tidvattnet, utan väderrelaterade vattenståndsändringar inblandade, kan göra 30-40 cm i norra Bohuslän, känns det där som lite snäv marginal... Tja, det är ju upp till var och en att bestämma. Det är klokt att ta det försiktigt... Nu är detta alldeles intill land. Om vattenståndet skulle vara ovanligt lågt vid besöket, så är det lätt att se på strandlinjens utseende. Det stämmer nog som nämnts ovan att Kryssarklubben på sin skiss anger 1,5m som djup vid tröskeln. Jag misstänker att det finns en viss säkerhetsmarginal kring sådana siffror. Tidvatten på 30 - 40 cm är ju skillnaden mellan högsta och lägsta nivå. Om djupet vid medelvatten är 1,7m, så ger tidvattnet en pendling mellan 1,5 och 1,9m. PS Lägg gärna ut en ny bild! Redigerad 9 September , 2017 av speljakt tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 9 September , 2017 Jag har tyvärr inga. Nån annan får ta över stafettpinnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 9 September , 2017 OK, jag plockar upp pinnen och lägger ut en lite annorlunda bildgåta: Konstnären Gunnel Wåhlstrands fantastiska tuschlaveringar https://www.magasin3.com/utstallning/gunnel-wahlstrand/ bygger på bilder ur familjens fotoalbum och en del av dem har motiv från västkusten. Som den här. Någon som känner igen platsen? Bilden heter "Den sista ön". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 September , 2017 2 timmar sedan, speljakt säger: OK, jag plockar upp pinnen och lägger ut en lite annorlunda bildgåta: Konstnären Gunnel Wåhlstrands fantastiska tuschlaveringar https://www.magasin3.com/utstallning/gunnel-wahlstrand/ bygger på bilder ur familjens fotoalbum och en del av dem har motiv från västkusten. Som den här. Någon som känner igen platsen? Bilden heter "Den sista ön". Det skulle kunna vara sundet mellan Styrsö och Vargö, eller mellan Donsö och Styrsö. snarare det senare då bergknallen där är högre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 9 September , 2017 Nej, inte Göteborgs skärgård. Norrut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 9 September , 2017 3 minuter sedan, speljakt säger: Nej, inte Göteborgs skärgård. Norrut! Jag vill ha det till att bilden är tagen ungefär åt väster eller nordväst, med solen ungefär i söder eller sydväst. Man ser öar en bra bit längre ut, men i övrigt är det helt tomt i närheten och utåt. Det bör alltså vara nånstans där det finns öar en bit ut från "land" i väster, och kalt berg. Hade det inte varit så mycket små skär runt omkring, som borde finnas i bilden, hade jag nästan gissat att bilden var tagen från nordänden av Dannemark, med vy över Hornö. Men jag får inte ihop det som helhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 September , 2017 Ett namn som dök upp Länsmanshålet!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 10 September , 2017 Intressant att höra era förslag och funderingar. Inget som bränns, än så länge. Att bilden är tagen ungefär mot väster stämmer gott. Horisonten är i stort sett obruten, men i höger bildkant skymtar något, i fjärran. Konstverkets titel är inte utan betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 September , 2017 Nord-Hällsö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 10 September , 2017 Då säger jag S Långö utanför Strömstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 September , 2017 1 timme sedan, raol säger: Då säger jag S Långö utanför Strömstad. Skulle i så fall vara sundet mellan Syd - långön och Holmen grå. Sundet mellan SydLångön och NordLångön är bara 0,6m djupt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 10 September , 2017 2 timmar sedan, Thallatha säger: Nord-Hällsö Alldeles riktigt. Sundet mellan ön och skäret uppe i nordväst. Där är 3-4 meter djupt (gick där själv i somras). Din tur! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 September , 2017 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 10 September , 2017 Buskären var min första tanke, men jag får inte riktigt ihop det... Men kanske någonstans i närheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 September , 2017 20 minuter sedan, speljakt säger: Buskären var min första tanke, men jag får inte riktigt ihop det... Men kanske någonstans i närheten? 1. Nej det förstår jag 2. Jo men visst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 September , 2017 2 timmar sedan, Thallatha säger: 1. Nej det förstår jag 2. Jo men visst. En av väldigt många på Björnåsen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 10 September , 2017 Sandön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 September , 2017 6 timmar sedan, speljakt säger: Sandön? Nej - du får allt både gå upp och ner i storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 September , 2017 46 minuter sedan, Thallatha säger: Nej - du får allt både gå upp och ner i storlek. Är detta Rammen mellan Malmön och Fisketången? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 September , 2017 6 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Är detta Rammen mellan Malmön och Fisketången? Rammen har du gissat på förr i denna tråd. Fast jag seglade förbi Rammen på väg hem från skäret jag söker. Om jag hade en kikare, som man kunde se väldigt långt med och som kunde följa jordens krökning, skulle jag se Skagen på 42.2 distansminuters avstånd och bäring 209 grader, när jag står vid den raserade och ur sjökortet borttagna kummeln och tittar "söderut" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 11 September , 2017 Då tror jag det är sydändan av Stenskär, innanför Hållö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 September , 2017 Det finns några öar med namnet Rammen, om jag konsekvent skriver det namnet borde det ju bli rätt någon gång... Stenskär, ost om Hållö, det är iallafall omkring 42nm dit från Skagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser