Caribic410 757 Postad 5 Januari , 2017 Limpan Intressant, men vad "Limpan" är/ligger har jag ingen aaning om. Brukar finnas ganska många små 10-30 meter långa kobbar som kalla så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 6 Januari , 2017 (redigerade) Jasså är barrlinden ovanlig? Knappast i Bohuslän, tja inte direkt vanligt förekommande, men jag har sett den på några platser. Det finns något-några ortsnamn med barrlid i, exempelvis en klippa med fyr utanför Tjörn, i farleden mellan Klädesholmen och Marstrandsfjorden. Ät inte de röda bären, om du inte är en koltrast eller hjort! Så här skriver Wikipedia: "Den växer vild i södra Sverige. Det finns också ett fåtal populationer längs västkusten och vid Vättern som utgör så kallade bronsåldersrudiment, det vill säga små isolerade populationer som levt kvar sedan den varmare bronsåldern. Den trivs bäst i kusttrakter, men inte i utsatta lägen utpräglat marin miljö." Vi har ju bland annat Barlinden i Kosterarkipelagen. Där växer inga idegranar, tro mig, jag har letat. Lär dock finnas på Ramvikslandet, Otterön och Härmanö bland annat. Själv har jag bara sett idegran på Härnäset. För den som verkligen vill nörda ner sig i ämnet rekommenderas diktsamlingen Idegransöarna av Gunnar D Hansson. Skall man läsa Gunnar D Hansson måte man nog va litterärt bevandrad. I klass med en Nobellpristagare. Dvs i stort sett obegripliga. Min fru har vissa släktskapsband med denna Smögenförfattaren och vi har många av hans böcker. När vi fick boken "Idegransöar" diskuterade vi hur en Idegran såg ut. Vi skulle dock ut och semestersegla och enligt uppgift fanns det Idegranar på Nord-Hälsö norr om Strömstad. Nåt mål för en seglats måste man ha, så det blev Nord-Hälsö. Idegranar fanns det i massvis på denna otilgängliga ö. När vi kom hem och jag slog mig ned på min plats vid köksbordet, såg jag det träd som grannen har på sin framsida och som min blick faller på varje gång jag sitter vid köksbordet. Det är en Idegran. Redigerad 6 Januari , 2017 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 7 Januari , 2017 Skall man läsa Gunnar D Hansson måte man nog va litterärt bevandrad. I klass med en Nobellpristagare. Dvs i stort sett obegripliga. Det var en skaplig sågning. Ganska orättvis, enligt mig, men smaken är olika. Själv tycker jag att Hanssons tre böcker om makrillen, lunnefågeln och idegranen passar väldigt bra att läsa ur under en segeltur i Bohuslän. Inte för att jag begriper allt, långt därifrån, men det måste man väl inte? Av de tre böckerna är ändå Idegransöarna den som är mest tillgänglig, tycker jag, med många avsnitt på prosa som drar åt det kåserande eller populärvetenskapliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Juni , 2017 Här kommer en till och jag gör den ganska lätt. Kanske författarinnan hade sett namnet på ett sjökort när hon skulle namnge sin ö. För att krydda det lite så har man nog sett fåglar där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Juni , 2017 Här kommer en till och jag gör den ganska lätt. Kanske författarinnan hade sett namnet på ett sjökort när hon skulle namnge sin ö. För att krydda det lite så har man nog sett fåglar där. Författarinnan är känd av alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Juni , 2017 På andra sidan av fjärden kom Carlsson som ett yrväder en aprilafton med ett höganäskrus i en rem runt halsen. Den Carlsson tyckte han var duktig men han var inte världens bästa Karlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 10 Juni , 2017 På andra sidan av fjärden kom Carlsson som ett yrväder en aprilafton med ett höganäskrus i en rem runt halsen. Den Carlsson tyckte han var duktig men han var inte världens bästa Karlsson Hemsö. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Juni , 2017 Ja, fast Hemsö heter i verkligheten Kymendö och Hemsöborna skrevs av Strindberg som var en man. Jag förvillade nog det hela genom att blanda in Hemsöborna. Ny ledtråd Kalmar mekaniska tror jag det var som gjorde en produkt som fick samma namn som en av figurerna som bodde på den fiktiva ön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Juni , 2017 Saltkråkan är namnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 11 Juni , 2017 Tjorven var baserad på Daf 66, en kultbil som är eftertraktad nu... Mest för att testa nyrenoverade forumet, lägger jag in en bild, exponerad idag, men var? Det var inga riddare runt något runt bord, men vem vet, kanske satt det ett svärd i stenen. Ringer det någon liten klocka tro, om jag hade sagt att Quasimodos rygg möjligen har med ortsnamnet att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 11 Juni , 2017 Den ledtråden slutar kanske på Hyppeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 11 Juni , 2017 (redigerade) 2 timmar sedan, speljakt säger: Den ledtråden slutar kanske på Hyppeln? Inte så strategiskt att lämna sådana klockrena ledtrådar på första frågan. Hyppelns största sevärdhet tycks vara den "Kluvna Stenen". Redigerad 11 Juni , 2017 av Georg_Ohm Bortglömt ord. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 11 Juni , 2017 Ska vi fortsätta på temat spruckna stenar och parisiska sevärdheter? Den här bumlingen ligger på en ö som kan föra tanken till ett känt nöjesetablissemang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 15 Juni , 2017 Liseberg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 15 Juni , 2017 Nej, nöjesetablissemanget jag tänkte på ligger i Paris, liksom Notre Dame, nämligen Moulin Rouge. Vilket för oss till...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 15 Juni , 2017 1 timme sedan, speljakt säger: Nej, nöjesetablissemanget jag tänkte på ligger i Paris, liksom Notre Dame, nämligen Moulin Rouge. Vilket för oss till...? På Öland (bland annat) finns det ju röda väderkvarnar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Juni , 2017 På 2017-06-11 på 10:43 PM, speljakt säger: Ska vi fortsätta på temat spruckna stenar och parisiska sevärdheter? Den här bumlingen ligger på en ö som kan föra tanken till ett känt nöjesetablissemang. Likt stenen i sydkant Kärrsön till vänster Bockholmen Fast den kanske är "rundare"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 15 Juni , 2017 Kvarnekilen hittade jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 15 Juni , 2017 Den magnifika men spruckna bumlingen ligger mycket riktigt på Kärrsön. Ur en annan vinkel: Och uppe på Kärrsön står ju Röda Kvarn: http://www.tjornbilder.com/kartval/karrson.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 7 September , 2017 Det var längesedan vi hade en bildgåta. Gissa på denna hamnen, vad heter den? Och var ligger den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 7 September , 2017 Det där måste vara Brevik på Syd-Koster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 8 September , 2017 12 timmar sedan, speljakt säger: Det där måste vara Brevik på Syd-Koster. Korrekt! Din tur att lägga ut en ny bildgåta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 8 September , 2017 (redigerade) En naturhamn strax intill havets E6:a. Vad heter den? Redigerad 8 September , 2017 av speljakt bildlänk justerad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 8 September , 2017 Tja, en gissning: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 8 September , 2017 Ingen dum gissning, men tyvärr fel. En annan bildvinkel från samma naturhamn: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 8 September , 2017 OT, men är det inte väldigt hög mast på båten som ligger där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 8 September , 2017 Chansar vilt: Dessvärre minns jag inte hur Bohusläns fyrar är målade, de som har ett band över midjan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 8 September , 2017 Den är bara knappt 13 meter. Det är nog fotots brännvidd som trycker ihop perspektivet lite grann. Så här ser platsen ut från andra hållet: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 8 September , 2017 (redigerade) Nej, tyvärr inte Sotens Svartskär/Lyngö/Galgeberget heller. Redigerad 8 September , 2017 av speljakt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser