speljakt 138 Postad 1 Januari , 2017 Käringön, med Oxskärs fyr i bakgrunden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 1 Januari , 2017 Skarpsynt! Bifogar en bild på Rescue Broström från samma tillfälle, kanske hade den båten ett förman på den tiden också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 1 Januari , 2017 Ny bildgåta: Var är vi nu? Bonusfråga: Vad i bilden är ovanligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Januari , 2017 St Rävholmen Bilden tagen från Sjumansholmen. Där det finns en smugglar grotta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 1 Januari , 2017 Nej, icke Rävholmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 1 Januari , 2017 St Rävholmen Bilden tagen från Sjumansholmen. Där det finns en smugglar grotta. Smugglargrottan, finns den på St. Rävholmen eller på kommunistöa? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Januari , 2017 På Sjumansholmen enligt boken Älvaskären Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Januari , 2017 Nytt försök. Halleskär. Fotat från Klätten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 1 Januari , 2017 På Sjumansholmen enligt boken Älvaskären Cool, den skall jag titta efter nästa gång jag är där, jag har en liten aning om var jag skall titta. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 1 Januari , 2017 Jag tror också att det är klätten. Ovanligt... Inga "badbåtar" från Hönö och Öckerö... Ser ut att vara ostlig vind också. Det ligger en ful rackare mitt i bukten/sundet som är lätt att gå på om man inte är uppmärksam, eller har kännedom, iallafall i mitt gamla elektroniska sjökort var den bôen eller flaket felplacerat med kanske 20 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Januari , 2017 Jag tror också att det är klätten. Ovanligt... Inga "badbåtar" från Hönö och Öckerö... Ser ut att vara ostlig vind också. Det ligger en ful rackare mitt i bukten/sundet som är lätt att gå på om man inte är uppmärksam, eller har kännedom, iallafall i mitt gamla elektroniska sjökort var den bôen eller flaket felplacerat med kanske 20 meter. Håller man sej nära Klätten är det djupt. Har legat där flera gånger och sett o hört båtar som gått på grundet . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 1 Januari , 2017 Klätten är helt riktigt. Men vad är det i bilden som är ovanligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 2 Januari , 2017 (redigerade) Det kan vara väldigt svårt att lägga till där under vissa förutsättningar, såväl ström som vind kan ställa till det. Men väl på plats är detta en relativt bra naturhamn, om det inte blåser rent västlig vind, och det gör det ju ofta, ävensom sydvästen är vanligare sommartid. Så det kan ju finnas en anledning att segelbåten ligger längsides, även om jag tyckte det ser ut som om det blåste ostlig vind, men det är ju svårt att avgöra på den bilden. Flaggan i aktern är tilltrasslad, men klubbvimplarna skvallrar om vind från fören. Men vinden kan ju följa och rikta sig efter bergen ganska ordentligt. Det står 1,2 på grundflaket, men jag har stått på detta med vattenytan strax över midjan, och jag är strax under medellängd, kanske var det lågvatten den dagen, men med dessa subjektivt ovetenskapliga observationer till grund skall man nog ta det väldigt försiktigt vid passagen av detta grundflak! Det har också hänt att det legat båtar förtöjda mellan grundflaket och Klätten, varför passage på den sidan inte varit möjlig. Redigerad 2 Januari , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 2 Januari , 2017 Ja, att förtöja långsides just här är nog också ovanligt (låringen mot klippan och ett ankare som håller ut förskeppet), men den ovanlighet jag syftade på finns i botaniken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 2 Januari , 2017 Är det möjligen en töja buske mitt i bilden? Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 2 Januari , 2017 En ovanlig buske, men inte tuja. Utan...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Januari , 2017 Idegran ? (Vanlig i Säröskogen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 2 Januari , 2017 Just det, vildväxande idegran. Eller barrlind, som man lär ha sagt förr. Den finns ju på Särö och några andra ställen. Men jag tror det är ovanligt att hitta den så nära vattnet och i ett så pass utsatt läge som på Klätten. Och vid en naturhamn, dessutom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 2 Januari , 2017 Jasså är barrlinden ovanlig? Knappast i Bohuslän, tja inte direkt vanligt förekommande, men jag har sett den på några platser. Det finns något-några ortsnamn med barrlid i, exempelvis en klippa med fyr utanför Tjörn, i farleden mellan Klädesholmen och Marstrandsfjorden. Ät inte de röda bären, om du inte är en koltrast eller hjort! Så här skriver Wikipedia: "Den växer vild i södra Sverige. Det finns också ett fåtal populationer längs västkusten och vid Vättern som utgör så kallade bronsåldersrudiment, det vill säga små isolerade populationer som levt kvar sedan den varmare bronsåldern. Den trivs bäst i kusttrakter, men inte i utsatta lägen utpräglat marin miljö." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 2 Januari , 2017 Jasså är barrlinden ovanlig? Knappast i Bohuslän, tja inte direkt vanligt förekommande, men jag har sett den på några platser. Det finns något-några ortsnamn med barrlid i, exempelvis en klippa med fyr utanför Tjörn, i farleden mellan Klädesholmen och Marstrandsfjorden. Ät inte de röda bären, om du inte är en koltrast eller hjort! Så här skriver Wikipedia: "Den växer vild i södra Sverige. Det finns också ett fåtal populationer längs västkusten och vid Vättern som utgör så kallade bronsåldersrudiment, det vill säga små isolerade populationer som levt kvar sedan den varmare bronsåldern. Den trivs bäst i kusttrakter, men inte i utsatta lägen utpräglat marin miljö." Vi har ju bland annat Barlinden i Kosterarkipelagen. Där växer inga idegranar, tro mig, jag har letat. Lär dock finnas på Ramvikslandet, Otterön och Härmanö bland annat. Själv har jag bara sett idegran på Härnäset. För den som verkligen vill nörda ner sig i ämnet rekommenderas diktsamlingen Idegransöarna av Gunnar D Hansson. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 2 Januari , 2017 Om det nu är någon "idé" att nörda ned sig i detta ämne, så har jag sett idegran i trädgårdar på Sydkoster, samt ett stort bestånd vilda utmed en av promenadvägarna. Vi hade den även intill svärföräldrarnas hus på Tjörn, men den försvann oförklarligt när det kom små barn till världen, gullregnet likaså. Jag försökte plantera en sådan (köpt) planta hemma i Göteborg efter husets södersida, men den tog sig aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 2 Januari , 2017 Planterade eller ur villaträdgårdar förrymda exemplar räknas inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Januari , 2017 Vilken hamn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 2 Januari , 2017 (redigerade) Hogvatten.jpg Vilken hamn? Klädesholmen? /B Nej, fan det stämmer inte med bakgrunden, annars var det likt, får fundera om. Redigerad 2 Januari , 2017 av Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Januari , 2017 Du har rätt det är inte Klädesholmen Fast du är i rät landskap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 5 Januari , 2017 Du har rätt det är inte Klädesholmen Fast du är i rät landskap. Rätt kommun också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Januari , 2017 (redigerade) Vet ej. Vilken ö i bakgrunden Obs "ny" gissning Redigerad 5 Januari , 2017 av Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Januari , 2017 Har försökt att redigera mina inlägg ovan. Texten försvann och fick läggas in på nytt. Ingen tidsblockering denna gången! Det är något "skumt" med programvaran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Januari , 2017 Limpan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Januari , 2017 Limpan Intressant, men vad "Limpan" är/ligger har jag ingen aaning om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser