FelixContentus 11 Postad 17 December , 2016 Nja! Motordriven pråm är nog lite närmare. Mera av fartyget och ledtrådar på denna bild! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 17 December , 2016 Nja! Motordriven pråm är nog lite närmare. Mera av fartyget och ledtrådar på denna bild! Westfjord 29? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 18 December , 2016 Det närmar sig! Men det här är en mer udda fågel i Svenska farvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 18 December , 2016 Det är väl en Fjord.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 18 December , 2016 Nä, Inte ens bilden är på en fjord . Bättre bild kommer här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 18 December , 2016 Mannen på Taket tillhör släktet Frödin och har inte med flytetygets ursprung att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 18 December , 2016 (redigerade) Formspråket känns som Tresfjord/Westfjord, när man ser båten från sidan, men det norsk/bohusländska formspråken har väldans många svårtydda och ibland snarlika dialekter. En vild gissning: "Tresfjord 26 Fishing" om det nu funnits någon sådan. Eller en ovanligt lyckad ombyggnad, eller kanske en prototyp..? Redigerad 18 December , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 18 December , 2016 Formspråket känns som Tresfjord/Westfjord, när man ser båten från sidan, men det norsk/bohusländska formspråken har väldans många svårtydda och ibland snarlika dialekter. En vild gissning: "Tresfjord 26 Fishing" om det nu funnits någon sådan. Eller en ovanligt lyckad ombyggnad, eller kanske en prototyp..? Här har vi nog att göra med ett fullt utvecklat talfel snarare än dialekt. Gissar på en glaguttebøj 24. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 18 December , 2016 Nära men inte rätt! Båten är inte en prototyp! Den ska tydligen vara den första båten (av den inhemska sorten) byggd med salong så alla ser ut . Konstruktören och byggaren är namne med en Vikingakung som också gett namn åt et ett trådlöst kommunikationssystem (fast då på engelska). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 18 December , 2016 Chansar lite på Nimbus. Styrelseordförande hette Harald iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 18 December , 2016 Harald är rätt men inte Nimbus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 18 December , 2016 Förutom Salongen så är båten känd för sin förmåga att ösa vatten över bogen. Vindrutetorkare är ett måste, JÄMT. Båtarna byggdes vid Bergens flygplats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 December , 2016 Förutom Salongen så är båten känd för sin förmåga att ösa vatten över bogen. Vindrutetorkare är ett måste, JÄMT. Båtarna byggdes vid Bergens flygplats. Skorven.jpg Saga 26? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 18 December , 2016 Nei. Dette var åpenbart en vanskelig gåte å knekke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svartviken 0 Postad 18 December , 2016 Tror jag knäckt julnöten, Husky 29! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 19 December , 2016 Tror jag knäckt julnöten, Husky 29! Yes! Helt riktigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svartviken 0 Postad 19 December , 2016 För lätt..? Nå, vad är detta för flytetyg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svartviken 0 Postad 19 December , 2016 För lätt..? Nå, vad är detta för flytetyg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 19 December , 2016 Det är lite "Inter"varning på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 19 December , 2016 Hej En Stigfjord 27 Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svartviken 0 Postad 19 December , 2016 Stämmer bra det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 19 December , 2016 Hej Här kommer en bild på två båtar, märke på motorseglaren och snipan och var är bilden tagen, ön där vi ligger förtöjda ger pluspoäng, annars räcker området. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 19 December , 2016 Är det möjligen siluetten av ett radioteleskop eller satelitkommunikationsantenn man ser i mitten av bakgrundshorisonten? Mig veterligen finns det bara två platser med sådana utefter västkusten, radioteleskop på Onsalahalvön och satelitkommunikationatenn i Tanums kommun, men den senare syns kanske inte från havet..? Båtarna känner jag igen, båda, har länge trott att motorseglaren är en Finnsailer, Finnsailor, men så är det nog inte, iallafall inte efter snabbt bildgooglande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svartviken 0 Postad 19 December , 2016 Snipan gissar jag är en Albatross 29. Två saker kvar att gissa på då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 19 December , 2016 Hej Radioteleskop på Onsalahalvön är rätt, närmare bestämt Chalmers Rymdobservatorium på Råö. Visst är snipan en Albatross 29, den är min. Då har vi motorseglaren och platsen där vi ligger förtöjda kvar. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 20 December , 2016 Brofjord och Öckerö? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 20 December , 2016 Hej Helt rätt Lasse Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 20 December , 2016 Vilken hamn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 20 December , 2016 Jag gissar på Grötö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 20 December , 2016 Jag gissar på Grötö. Det är Grötö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser