fredriklindell 109 Postad 31 Augusti , 2016 Har anmält mig till uppkörning för "utökat körkort", d v s att få dra med totalvikt 4250 istället för 3500 kg. När jag läser på skall man klara en säkerhetskontroll, vars bullet points sig är specade i nedladdningsbart dokument. Men, finns det ngt bra sätt att läsa på, alltså inte vilka de specade dimensionerna i sig är, utan exakt vad kontrollen utgörs av i respektive dimension. Några andra bra tips inför säkerhetskontroll och träning inför uppkörning? Jag har alltså en seriös ansats, och försöker inte att glida in under radarn med minsta möjliga ansträngning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 31 Augusti , 2016 Kanske inte riktigt samma sak, yrkeskörkort med nya EU regelrna. Förra hösten 15 sept gick fristen ut för övergångsperioden för att få köra yrkesmässigt buss å lastbil å tungt släp. Så jag gick kursen före det datumet för då gällde det även för lastbil. Så nu får jag köra båda buss å lastbil i 5 år till, samt har nya plastkortet förutom själva färdskrivarkortet. Så...? Jo, mitt råd är att du skall gå en kurs även om det kostar. För man får en massa annat på köpet när man sitter flera än om man bara pluggar in rådata å gör ett ev. prov. Särskilt praktiska övningar med utrymning av bussen samt brandsläckning å hjärtstartare var saker som var nyttiga. Förutom diskussionerna å körtider å färdskrivare. Nu skall du inte ha yrkes-kort men jag rekommenderar ändå en kurs, för samvaron ger så mycket mer än det man hittar på datorskärmen. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 2 September , 2016 (redigerade) Det är faktiskt inte så komplicerat. - Först kontrollerar du släpet okulärt så att du inte har trasiga ljus, att däckmönster är ok, och luft i däcken. - När du kopplar på släpet och handsken "snäppt över" kulan, vevar du ner stödhjulet så att baken på bilen reser sig, för att kontrollera att handsken sitter ordentligt på kulan. Upp med stödhjulet, koppla el och säkerhetswire - Be körläraren om hjälp att kontrollera bromsljus och blinkers(svårt att göra själv), samt att du kollar att positionsljus och bakljus funkar. - Kontrollera att lasten i släpet är ordentligt surrat! Glöm inte denna. - Dra åt parkeringsbromsen på släpet. Sätt dig i bilen och försök köra framåt med släpets parkeringsbroms åtdraget. Skall inte gå. Därefter provar du att backa istället, och då kommer påskjutsbromsen att tryckas in, samt spaken för parkringsbromsen på släpet ändrats att peka ännu mer "bakåt". Dra åt parkeringsbromsen i bilen, och stäng av. Gå sedan ut och inspektera så att påskjutsbromsen inte tryckts ihop mer än max två tredjedelar. - Släpp parkeringsbromsen på släpet, starta bilen, och börja övningsskörningen med att accelerera til ~20 km/h och bromsa HÅRT för att känna att påskjutsbromsen tar. Var inte rädd att bromsa hårt, det skall kännas ordentligt att bromsarna tar. - Säkerhetskontroll klar, och nu börjar uppkörningen. Redigerad 2 September , 2016 av ziggemannen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 3 September , 2016 Det är faktiskt inte så komplicerat. - Först kontrollerar du släpet okulärt så att du inte har trasiga ljus, att däckmönster är ok, och luft i däcken. - När du kopplar på släpet och handsken "snäppt över" kulan, vevar du ner stödhjulet så att baken på bilen reser sig, för att kontrollera att handsken sitter ordentligt på kulan. Upp med stödhjulet, koppla el och säkerhetswire - Be körläraren om hjälp att kontrollera bromsljus och blinkers(svårt att göra själv), samt att du kollar att positionsljus och bakljus funkar. - Kontrollera att lasten i släpet är ordentligt surrat! Glöm inte denna. - Dra åt parkeringsbromsen på släpet. Sätt dig i bilen och försök köra framåt med släpets parkeringsbroms åtdraget. Skall inte gå. Därefter provar du att backa istället, och då kommer påskjutsbromsen att tryckas in, samt spaken för parkringsbromsen på släpet ändrats att peka ännu mer "bakåt". Dra åt parkeringsbromsen i bilen, och stäng av. Gå sedan ut och inspektera så att påskjutsbromsen inte tryckts ihop mer än max två tredjedelar. - Släpp parkeringsbromsen på släpet, starta bilen, och börja övningsskörningen med att accelerera til ~20 km/h och bromsa HÅRT för att känna att påskjutsbromsen tar. Var inte rädd att bromsa hårt, det skall kännas ordentligt att bromsarna tar. - Säkerhetskontroll klar, och nu börjar uppkörningen. En mycket bra och korrekt beskrivning av hur en säkerhetskontroll går till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser