_Frippe_ 1 Postad 30 Augusti , 2016 Har en båt med en Mercruiser 4.3 och ett Alpha Gen II drev. Min båtklubb rekommenderar att man monterar bort drevet över vintern och det har varit någon stöld tidigare av drev. Jag har funderat på om det finns något bra lås så man slipper demonteringen och förvaring av drevet varje år. Har bara hittat denna hittills: http://www.mcgard.com/index.php/marine/outboard-motor-locks(samma typ som låsbult för fälgar). Tror ni det stoppar en tjuv från att stjäla drevet eller är det bara en falsk trygghet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 31 Augusti , 2016 Har en båt med en Mercruiser 4.3 och ett Alpha Gen II drev. Min båtklubb rekommenderar att man monterar bort drevet över vintern och det har varit någon stöld tidigare av drev. Jag har funderat på om det finns något bra lås så man slipper demonteringen och förvaring av drevet varje år. Har bara hittat denna hittills: http://www.mcgard.com/index.php/marine/outboard-motor-locks(samma typ som låsbult för fälgar). Tror ni det stoppar en tjuv från att stjäla drevet eller är det bara en falsk trygghet? Det försvårar ju för tjuven, kanske de ger sig på båten intill istället. Man kan ju undra hur många olika unika "nycklar" det finns till dessa låsbultar. Jag har nämligen lyckats få identiska låsbultar till mina fälgar, då jag köpt låsbultar med några års mellanrum, och det är ju sällan något problem hos däcksverkstäderna då man glömt sin "nyckel" hemma, dom brukar ha en uppsättning i låst skåp på verkstaden... antagligen samma sak här. Men jag har sett exempel då ingenting tycks ha avskräckt tjuvarna. Ganska många år sedan nu, en av de största kommunala hamnarna på Hisingen. En Max 1, där tjuvarna med tigersåg och kanske vinkelslip sågat ur motor och drev ur båten. Ungefär samtidigt (samma vinter) hade det skett massvis med andra stölder och skadegörelse i hamnen, troligtvis separata händelser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 31 Augusti , 2016 Drevlåset hjälper helt klart för utan lås tar det max 2min att haka av drevet, men underhuset är också stöldbegärligt så jag brukar kompletera med en kätting runt underhuset.En kätting kapar man lätt med batteridriven vinkelslip, så det är en falsk trygghet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 31 Augusti , 2016 Drevlåset hjälper helt klart för utan lås tar det max 2min att haka av drevet, men underhuset är också stöldbegärligt så jag brukar kompletera med en kätting runt underhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser