ulinS 6 Postad 29 Augusti , 2016 Tja! Jag har läst de flesta trådar jag kan hitta ang propellrar, söker även info i amerikanska forum men jag blir inte klok. Kanske kan nån vägleda mig. Min båt är en Ryds F528 sport med en Mercury optimax 90. När familjen ska med så lastas den till max och lite till och ska fungera för det i huvudsak. När jag är själv med barnen är det snäva svängar och allmänt bus, vattenskidor har vi inte kommit till ännu. Därför vill jag ha grepp, men gillar även fart. Det jag har testat är (varvtal med bara förare) Motorn hissad 1 hål. Black Max 13x19 Varvar ur motorn 5800 rpm, 37 kn Släpper ruskigt lätt och har ett skumt missljud när man drar av gasen snabbt. PowerTech RXB4 Varvar 5500 rpm, 34,8 kn Enormt fäste men jag kan tukta den till att släppa men då är det fullgas svängar och det får man väl vara nöjd med? Problem: Båten upplevs gå på näsan och är tungstyrd. Motorn får ett "obalans liknande ljud" vid max rpm. Ballistic 13 1/8 x 21 Varvar 5750 rpm, 39,4 kn Fantastisk fin gång på båten. Lättstyrd blir båten och tål en heldel powertrim. Känns som att den har stävlyft och båten får fin gång. Har inte ens i närheten av samma grepp som 4 bladiga powertechen. Problem: Upplevs seg i starten för att sen nästan tappa greppet och därefter superfin gång. Har inte testat denna med familjen men jag tror inte det blir en "hit". Motorn sjunger fint med inga obalans ljud. Antar jag inte kan gå ner i pitch eftersom jag är nära maxvarv nu? Det var inte lätt att hitta rätt propeller men jag ska få testa en PowerTech PTR3 nu. Hur mycket gör det på styrkänslan av att höja motorn? Styrningen blir ju betydligt lättare när man använder powertrim. Det borde finnas ett antal Ryds båtar av nya generationens skrov. Vad kör ni för propellrar? Vänligen Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser