Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
seglarfralla

Diesel läckt/sipprat ifrån bränslefiltret ...

Rekommendera Poster

Vi var ute och seglade och gick en del även för motor i lördags eftersom det var så byigt. Pendlade mellan 7 m/s och 16;8 m/s. När vi kom in i hamn fann jag att det läckt lite diesel i motorrummet. Båten fick en rejäl genomkörare under färden mycket vågor och ryck.

När jag kände på bränslefiltret som var lite blött och luktade diesel kunde jag härleda läckan till filtret. Nr jag kände på det kunde jag dra åt ett halvt varv ,det satt löst.

Någon som varit med om något liknade?

Både segelbåten och motorn Volvo Penta D1-30 är ifrån 2014 och varvsskött ifrån leverans. Är det slarv vid service eller kan det skruva ur sig självt ? 

Man blir lite upprörd efteråt när man lagt till vid gästhamnen i 15 m/s och vet att man hade ett läckande bränslesystem. Kunde slutat illa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror man missat skruva fast det ordentligt vid servicen. Det ska bytas varje år enligt Volvos schema och (eftersom alla utan undantag följer det slaviskt så) man får ju utgå från att varvet bytt filtret, men missat att dra åt det ordentligt.

En helt annan sak är att du borde gå med i bavariaklubben.se och ställa dina frågor där också. Där finns gott om bavariaägare som gärna ställer upp med goda råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...