FinMick 87 Postad 28 Augusti , 2016 Hej! Har läst många bra trådar här som hjälpt mig vidare med min första större båt som köptes för ett par månader sedan, nu till första frågan i dessa forum: Till hösten blir det aktuellt att fundera på byte av köljärn, det gamla håller på att helt rosta bort. Det som nu sitter där har "hängslen" som går upp på sidorna av kölen och sitter fast med en genomgående bult. Är detta "rätt", eller skulle det bli enklare på alla sätt om man bara tar ett flatjärn som man skruvar rakt nerifrån? Följdfrågor: Hur tjockt ska järnet vara? Ska det böjas till före montering eller kan man bara bryta dit det vartefter? Kan man svetsa skarvar på plats utan att förstöra glasfibret? Finns andra tips som kan underlätta att ta i beaktande innan arbetet inleds? Båten är en 8m lång träsnipa, glasfibrad utanpå och med en extra "låda" runt aktern -- antagligen för att den inte ska gräva ner sig vid högre varv. Byggd någon gång på 70-talet i Kaskö i Finland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 28 Augusti , 2016 Några bilder säger mer än korta beskrivningar av problemet. Spontant så är det ju svårt att böja på plats om det inte är smala klena dimensioner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 30 Augusti , 2016 En bild som skulle säga mer än tusen ord? Kanske 200 iallafall? (Lådan i aktern är ju inte relevant för frågan, märker jag nu. Om jag hittar en redigera-knapp stryker jag den delen...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 30 Augusti , 2016 Jag gjorde ett liknande jobb i höstas då jag kört loss en kölskena som bara var skruvad underifrån. Jag satte dit det du kallar hängslen med försänkt insexbult och hylsmutter. Du skall försöka få formen innan du monterar och jag näste "hänglerna" på plats och tog loss och svetsade. Jag använde 6 mm rostfritt järn Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Augusti , 2016 Ska du ha någotsånär grov dimension så blir det jobbigt att böja på plats? Tag av den gamla från båten och be en smed göra en kopia. Tror det blir enklast om du inte har rätt grejer själv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 31 Augusti , 2016 Hängslena kanske sitter där för att det inte fanns något bra fäste för skruvarna direkt under skenan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 31 Augusti , 2016 Funkis: Det är jag som är smeden. Om jag bara kunde få loss den i ett stycke! Eld: Jag hade tänkt nåt i stil med genomgående bult rakt upp, och en mutter från insidan... Ove: Tack för beskrivningen! Hur gjorde du rent praktiskt? Stod båten på kölen under arbetet eller hade du henne upphängd på annat sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 31 Augusti , 2016 Hej Båten stod på kärran som på bilden, vi flyttade fram den och pallade. Min skena går inte hela vägen under kölen bara in ca 50 cm efter att den blir rak akterut. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 1 September , 2016 Bult är ju alltid en gedigen lösning? Ett alternativ är att limma. Om du inte ska ha av skenan igen liksom... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser