xyz123 1 Postad 28 Augusti , 2016 Jag har dragit om det elektriska i båten. Det behövdes! Nu skulle jag vilja prova att min GPS sänder rätt info till min VHF. Men - masten är i mastförrådet. En nödantenn behövs med andra ord. Jag tänker inte starta min VHF utan fungerande antenn! Att köpa en nödantenn verkar, i mitt fall, lite väl dyrt. (Jag har även en handhållen som jag kan ta till om masten ramlar ner.) Jag råkar ha en lagom lång RG58 kabel. Ursprungligen var det en tunn Ethernet kabel och den är definitivt RG58. Noga räknat RG58A/U eller RG58C/U. Men - trots det så finns det skillnader mellan RG58 och RG58. Finns det någon som med visshet vet om en tunn Ethernet kabel kan användas? I så fall skulle det räcka med köp av en kontakt. En fråga till: Jag har följt beskrivningen på m http://www.sxk.se/sites/default/files/o ... vhfant.htm m men det framgår inte om den metallfolie som omger den inre ledaren skall sitta kvar eller inte. Finns det någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Augusti , 2016 RG58 är RG58, i alla fall ur radions synvinkel. Det som skiljer är mekanisk hållfasthet, dämpning och läckage, men det bryr sig inte radion om. Folien ska bort, det är en del av skärmen för att minska läckage/strålning runt kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 28 Augusti , 2016 Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser