Gäst thure Postad 10 Maj , 2005 Hej! jag har precis fått veta att förra ägaren till min båt inte gjorde nån vinter konservering på motorn i höstas. motorn jag har är en Mercruiser 170hk 4cylindrig -87a inombordare, så min fråga är: Hur kan jag få reda på om den tagit nån skada av kylan i vinter? (Båten står på land) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 10 Maj , 2005 Det enklaste är väl att prova:D Har ägaren bara tappat ur vattnet är det säkert ingen fara. Har ägaren inte tappat ur vattnet brukar det klara sig ändå, möjligen att några frostpluggar och i värsta fall avgaslimpan gått. OBS detta gäller alltså sjövattenkylda motorer. Är motorn sötvattenkyld och glykolnivån OK bör det inte vara några problem över huvud taget. Det kan nog vara läge att försöka rensa kylkanalerna så mycket som möjligt innan du sjösätter. Utebliven konservering kan ju ge lite mer rostflagor. Däremot ska man självfallet konservera. Det förhindrar korrosion etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asok 0 Postad 11 Maj , 2005 Det enda dramatiska som kan hända är väl att om drevet läckt in vatten så kan det spricka. I övrigt så ska det inte vara några problem. Men som sagt, det är bättre för motorns livslängd att vinterkonservera den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 11 Maj , 2005 Nja, om motorn inte är tappad från sjövatten kan även motorblocket, avgaslimpor mm spricka om man har otur. Även det betraktas som dåligt för motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst thure Postad 14 Maj , 2005 Finns det nån sprängskiss på motorn? så man vet vart ex vatten plugg olje plugg mm sitter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser