Minona 2 Postad 26 Augusti , 2016 Min Volvo Penta aq 130 läcker ut olja i avgaserna. Tyder detta på att toppackningen läcker eller vad? Någon som provat att hälla i oljeläckagetätning, finns bla på Biltema? Motorn går för övrigt bra men går antagligen än bättre med tät packning. Tacksam för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 26 Augusti , 2016 Jag skulle först kolla oljekylaren. Att hälla i något i motoroljan, tror jag inte på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 26 Augusti , 2016 (redigerade) Motorer förbränner bränslet mer eller mindre bra, resterna går ut med avgaserna. Justera förgasare och tändning för att minimera mängden restprodukter. Slitna ventiltätningar är också vanligt på äldre motorer. /Claes Redigerad 26 Augusti , 2016 av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 26 Augusti , 2016 Ja håller med där kolla förbränning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 27 Augusti , 2016 Det försvinner olja ur motorn, det ser jag på oljestickan, men oljekylaren är en möjlighet. Där byttes iof packningar för ett år sedan, men om det är toppackningen, borde där då inte vara vatten i oljan också, men den är ren och fin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Augusti , 2016 Troligtvis slitna ventiltätningar och styrningar. Ryker det blått vid snabbt gaspådrag och avsläpp? Om ja så brukar det vara indikering på tätningar o styrningar. Sedan kan det ju vara så att motorn börjar bli sliten i cylindrar och kolvar/ringar, den har ju trots allt några år på nacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 27 Augusti , 2016 Ingen på forumet som har någon erfarenhet av oljeläckagemedel som man tillsätter i motoroljan för att täta ev förslitningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 27 Augusti , 2016 Ingen på forumet som har någon erfarenhet av oljeläckagemedel som man tillsätter i motoroljan för att täta ev förslitningar? Jag har ingen erfarenhet av dessa medel. Men - jag skulle inte heller ens tänka tanken på att hälla skit i oljan som antas "täta". Vad är det som säger att den inte tätar eller täpper till oljekanaler inne i motorn? Skulle motorn vara slut och jag bara ville ha den kvar en kort tid innan byte - då kanske jag skulle förorena oljan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Augusti , 2016 Medlet täpper inte till några oljekanaler. Det som händer är att gummit sväller lite på packboxar vilket då kan göra att dessa tätar igen. Ingen garanti att det funkar. Vet att Volvo anv detta som en rep.metod på vissa tidiga 850 där det läckte olja från vevaxeltätningen mot växellådan. Billigare än att dela motor låda för att byta packbox. För TS del lär det inte hjälpa då felet troligtvis beror på mekaniskt slitage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser