Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Karlo_Burnstream

Köpråd Buster XL 1993-2003

Rekommendera Poster

Efter långa funderingar har jag konstaterat att en Buster XL blir perfekt båt till och från sommarstugan. Särskilt den äldre, oömma, lockar då båten kommer ligga på land 50 veckor om året. Man vill inte börja semestern med att putsa och vaxa. 

Har tittat på några objekt och tänkte fråga er Buster XL ägare om ni känner igen följande symptom:

1. Gallopering
Ett ex pumpar med fören och ner även vid plattvatten. Vid nedtrimning av fören blir båten stabil, men då visar loggen enbart 32kn med 3 passagerare för fulla bananer. (Honda 75hk årsmodell 2012 - så lite kusar borde finnas kvar). Är detta beteende normalt för modellen?

2. Vatten
Provkörde länspumpen som inte tryckte ut nåt vatten. Efter upptagning och urtag av dyvika rinner 15-20 liter vatten ut. Mina frågor: Sitter länspumpen så till att den inte tar ur allt vatten, eller kan jag dra slutsatsen att pumpen är paj?

3. Hydraulstyrning
Hur viktigt är detta på båttypen? Den kommer inte köras i minusgrader - spelar det då någon roll?

Tacksam för svar. Det kommer säkert en massa andra frågor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här på västkusten kör vi inte med konservburkar,mest trä och plast,ha ha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en XL 95 med ny 70 hk Yamaha. 32 knop låter bra, det gör min med ren botten och en person. Jag har precis samma uppförande, bara att tilta ner lite. Ang länspumpen, den sitter akteröver..inte en aning om var! Tanken sitter troligen över? Jag går också ut lite vatten ur dyvikan. Stå i aktern när du pumpar.

Jag har bytt till hydrualstyrning då den gamla var så trög. Men det är ju enkelt att smörja upp, å andra sidan skönt med hydrualstyrning .

Hade en 80 hk 2-takt förut, båten var ju rappare men törstigare. Marinan rekommenderade 70 pga vikten(117 kg), ville egentligen ha en 100 hk.

Men det är en fantastisk båt, oöm tar massa last, har den som transportbåt till stugan. Kört virke å friggebod . Lite låga fribord, annars inget att anmärka på.

Redigerad av sccarber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...