Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Svartviken

Dieseltank, dags att rengöra? Bild.

Rekommendera Poster

Inspekterade tanken idag. För två år sedan var den visuelt helt ren, nu ser den ut så här. Hur mycket skit är ok, är det hög tid att rengöra som det nu ser ut?

post-103078-0-29882600-1472120488_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det "svarta"?

Beläggningar? Början till alger? Hårt? Mjukt?

Om det är bara missfärgning, låt vara. Om det är mjuka beläggningar som lossar lätt är det ingen fara att gnussa-suga-loss.

Förmodligen ingen panik som det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak till oro. Kör lugnt vidare och njut av båtlivet. Du har långt kvar till problem, men Du gör helt rätt som håller koll på soppatanken. Glöm inte att hålla koll på bränslefiltret också, filtret ger Dig en bra information om tankens innehåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där såg inte så farligt ut. Då skulle du sett hur min tank såg ut efter att jag tankat i Säffle.

 

Motorstopp först en gång i prkärt läge och byte av filtren. Sen motorstopp en gång till innan jag lossade manluckan och pumpade ur ett stort antal liter helskiten diesel.

 

Tanken var rengjord på våren, och då såg det ut ungefär som i din på bilden.

 

Men det är bra att göra ren tanken, så att man vet hur det står till, och sen bara tanka på ställen som har stor omsättning på bränslet och som man känner till.

 

Om jag i framtiden måste tanka på ett okänt ställe, skall jag filtrera dieseln innan den rinner ner i taknen.

 

Inte alls trevligt att ligga strax i lo för land när det blåser runt 12 m/sek och är en relativt skaplig sjögång och motorn stannar. Tur att man har segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, din tank är inte så hårt drabbad. Sug ur med våtdammsugare och torka ur med typ TSprit.

 

Men rengör /byt alla filter, jag antar att du har ett större filter före motorns filter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alger växer snappt o kvittar om dom säljer mycket diesel eller ej beror på vilken typ av diesel det är !! Ju mer miljö vänlig ju sämre tyvärr för sök att tänka riktig diesel eller häll i tillsats som tar död på alger så är problemet löst vist är till o ha exta diesel filter om bord om där blir stopp men som sagt med rätta grejer blir aldrig alger problem utan dör o fastnar i filter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era erfarenheter!

 

Jag kör vidare som det är under hösten. Tror jag landat i att skippa att tanka fullt innan upptagning. Lite behöver jag ändå tanka och då blir det som vanligt RME-fritt och en skvätt Sta-bil.  

 

Sedan efter sjösättning i vår gör jag en ny kontroll. Funderar på om min oljebytarpump (elektrisk) då går att använda till att "punktdamsuga" upp den växt som finns (skulle bli skvimpigt med full tank). Därefter byter jag filter. 

 

Jag vill helst undvika att släppa in luft i bränslesystemet (pickup/rör sitter monterat i inspektionsluckan) när båten är på land, det brukar bli ganska många starter och luftningar för mig innan jag blivit kvitt luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era erfarenheter!

 

Jag kör vidare som det är under hösten. Tror jag landat i att skippa att tanka fullt innan upptagning. Lite behöver jag ändå tanka och då blir det som vanligt RME-fritt och en skvätt Sta-bil.  

 

Sedan efter sjösättning i vår gör jag en ny kontroll. Funderar på om min oljebytarpump (elektrisk) då går att använda till att "punktdamsuga" upp den växt som finns (skulle bli skvimpigt med full tank). Därefter byter jag filter. 

 

Jag vill helst undvika att släppa in luft i bränslesystemet (pickup/rör sitter monterat i inspektionsluckan) när båten är på land, det brukar bli ganska många starter och luftningar för mig innan jag blivit kvitt luften.

 

Jag har punktdammsugit en tidigare dieseltank med oljebytarpumpen (handjagad, frugan fick jobba på...). Det gick hur bra som helst. Surrade sugslangen i en styv ståltråd så att det gick att böja i lämpliga riktningar. Dunken tömdes via tratt med hushållspappersfilter ner i tomma jeepdunkar. När jag fått ut gojan ur tanken så hälldes dieseln tillbaka via tratt o nytt hushållspappersfilter ner i tanken. Det var inte mycket goja i filtret när dieseln hälldes tillbaka i tanken. Det uppstod inga problem med behov av luftning efter uppsugningen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...