Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
fredriklindell

Motorbåt i vattnet på vintern

Rekommendera Poster

Jag har planer på att ha båten i vattnet i vinter. Så kan man maxa användandet. En Silver Eagle 630. Det är en lugn vik helt utan vatten- och isrörelse i Stockholm.

 

Skrovet lär ju knappast ta skada (aluminium) av isen. Men hur tänkter man med el och motor egentligen. Motorn går ju att hissa upp. Batteriet kan man lyfta ur och ladda separat.

 

Är det egentligen ngt som tar mer skada i sjön än på land egentligen (om man täcker mot nederbörd)? Skall även kolla med försäkringsbolag vad som gäller. Båten känns otroligt gedigen och det vore nästan självuppfyllande för den känslan om man gjorde så här.

 

 

Tacksam för input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att få höra om hur farligt och olämpligt det är. Jag har ägnat några år åt att prata med de som har egen erfarenhet, ingen tänker återgå till upptagning som jag pratat med.

 

Bäst är att ha tillgång till el, hålla +5° ombord och en avfuktare som startar vid +10°. Ett GSM-larm som varnar om 230V:en försvinner. Har man så så slipper man söla med glykol och kan sticka ut närsomhelst.

Någon propeller som rör upp vattnet under båten (och drar mängder med ström) behövs inte, det är bara en grej att lura på folk. Är man pessimistiskt lagd så finns det i så fall system som jobbar med tryckluft. Är man bara lite pessimistisk så hänger man en dränkbar pump under båt som kan köras igång om det blir en vargavinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn skall vara nedfälld för att inte riskera att underhuset fryser sönder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att få höra om hur farligt och olämpligt det är. Jag har ägnat några år åt att prata med de som har egen erfarenhet, ingen tänker återgå till upptagning som jag pratat med.

 

Bäst är att ha tillgång till el, hålla +5° ombord och en avfuktare som startar vid +10°. Ett GSM-larm som varnar om 230V:en försvinner. Har man så så slipper man söla med glykol och kan sticka ut närsomhelst.

Någon propeller som rör upp vattnet under båten (och drar mängder med ström) behövs inte, det är bara en grej att lura på folk. Är man pessimistiskt lagd så finns det i så fall system som jobbar med tryckluft. Är man bara lite pessimistisk så hänger man en dränkbar pump under båt som kan köras igång om det blir en vargavinter.

Fem grader varmt i båten kan bli liiiite svårt med tanke på att det är en centre console öppen båt ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fem grader varmt i båten kan bli liiiite svårt med tanke på att det är en centre console öppen båt ;-)

 

 

Äsch då, det går, bara man vill ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten väger ju ca 650 kg och den är väl tyngst i aktern så det kanske är i mesta laget.

 

När isen börjar lägga sig knackar man hål på isen och sänker ner en billig länspump. När jag köpte min var Claes Olsson billigast. Brukar sätta fast den på en regel, så att den hänger minst en halvmeter över botten. Det är bra om den sitter fast så den inte snurrar.

 

När isen är så tjock så att den går att gå på startar man länspumpen och tinar loss båten. Det skall inte ta många timmar. Sen lyfter man upp båten och ställer den på ett par reglar. Sjösättningen sker automatiskt. Vill man ha kvar reglarna fästes de lämpligtvis med ett rep.

 

Men som sagt - din båt är kanske i tyngsta laget.

 

Har tyckt mig märka att mindre båtar tenderar att frysa upp med fören.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/vill-du-bada.html

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl en ganska stor och antagligen dyr 4-taktare på båten. Om man tar upp båten men förvarar motorn ute på akterspegeln så vinterkonserverar man den ju med glykol, för att inte frostspränga den inifrån med kylkanaler etc.

Vad skulle det vara för skillnad om den ligger i sjön?

Du skriver att den ska ligga i Stockholm, det kan ju innebära sött eller bräckt vatten beroende på om du är i mälarn eller ej?

 

Är du i mälaren är det ju inte ovanligt att isen blir tillräckligt tjock för att frysa hela drevets djup om den hänger i vattnet. Tiltar du upp den har du den ändå full med sötvatten som fryser.

 

Du kan ju skapa vattenrörelse runt båten som hindrar frysning. Men går det inte fortare att traila upp båten än att necka med det?

 

Maximera användandet skriver du.

Då är det väl inefektivt att behöva traila upp och tvätta och serva båten på våren när den kan användas!

Jag hade låten den ligga i tills isen kommer och trailat upp den då. Man kan utan problem använda en silver som isbrytare genom en cm is. Sen sjösatt samma dag rampen är isfri, servad och klar. Men det är jag det...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ute på Möja är det många som ligger i året runt. Gemensamt för de som har aktersnurror är att de är nertiltade samt har någon form av pump eller liknande som håller isfritt runt motorn, fryser det inte runt underhuset så fryser det heller inte i underhuset.

 

Ett alternativ kan ju vara som redan berörts att konservera motorn enligt tillverkarens rekommendation och sedan ha den upptiltad. Det gäller dock att se till att det inte står vatten (eller kan rinna in regn- eller smältvatten) i underhuset.

 

Nu gällde ju frågan utombordare men det kan ju vara intressant att veta hur vi häromkring gör med inombordare och drev. Här brukar vi strunta i pump runt drevet men ha en frostvakt/värmare i motorrummet för att hålla sjövattendelen av kylsystemet isfritt. En del värme leds då via sjövattenslangen ner till drevet och det brukar räcka för att det inte ska frysa sönder (obs att detta är på Volvodrev av alla olika modeller, vet inte om det är samma på Mercruiser).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppenbar nackdel med trailer är ju att en sådan kostar mellan 10-15tusen samt att man måste ha landplats för båten och trailern (det senare är inte alltid gratis men i mitt fall är bryggplatsen gratis). Det påverkar mig en del i tänket kan jag ärligt medge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alternativ till dränkbar pump kan man ha en enkompressor typ denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Minikompressor-MC-90-2000031136/

 

Tror det var Seawolf som i någon tråd beskrev hur det funkade. Till dammen hemma har jag en luftpump typ denna: http://www.ebay.com/itm/Electromagnetic-Air-Pump-For-Aquarium-Fish-Pond-Hydroponic-ACO-001-220V-20W-/391223594727?hash=item5b16be4ee7:g:0rQAAOSwYlJW3nwS

Håller lätt en kvadratmeter isfritt.

 

Här är ett färdigt system med samma typ av luftpump: http://www.vake.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, jag trodde du hade trailer. Ja då är det ju en kostnadsfråga.

Men som jag ser det handlar kostnaden om vad en vinteruppställningsplats kostar. För trailer köper du väl bara om du avser att traila omkring med båten, annars hyr du en för max 500kr/dag, dvs 2 dagar, en upp och en ned (men den ena dagen kommer du ju få betala ändå eftersom du säkert kommer ta upp för tvätt och service i vår?).

Med bockar eller några lastpallar i samma höjd som trailern är det lätt att lasta av båten på land.

Beggade bockar för en så lätt båt får du för under 2000kr på blocket, billigare om de är lite småskabbiga men funktionella.

 

Man kan såklart resonera olika. Men hade jag haft en sådan båt och kände att jag måste spara in på tid och/eller pengar, då hade jag nog hellre struntat i att täcka båten men tagit upp den på land. Den är ju av aluminium (förvisso med plastinnerliner) och har väl självlänsar. Med lätt bakåtlut kan vattnet rinna ur innan det blir is. Blir den snöfylld håller den alldeles säkert, visst du kanske ska skotta ur det värsta om det blir tung tö.

Att vintertäcka en öppen båt i sjön är inte det lättaste heller.

 

Sen beror det ju såklart på var båten ligger. Jag är bortskämd med att ha sjösättningsramp här i hamnen och billig vinteruppställning alldeles intill, så för mig är det barnsligt enkelt och snabbt att få upp en trailerbar båt, med traileruthyrare 5min härifrån dessutom.

Din stuation kan ju se helt annorlunda ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...