Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Olleman82

Då har man bytt båt då

Rekommendera Poster

Kläm och känn på beslagen, de är ganska rejäla, kolla hos olika båttillbehörsfirmor för jag tror att det skiljer sig lite på utförandet mellan dem. Om inte annat så skiljer priset...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska använda beslag så krävs det att rören som ska kopplas ihop är absolut parallella om man inte böjer tvärröret. Att bocka 25mm rf rör kräver en riktig rörbock som inte många har dessutom måste vinkeln bli helt korrekt. Det är nog enklare att svetsa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr en tigsvets... jag hade provat elsvets vid ett par tillfällen, det var allt , sen fick jag tillgång till en tig.. svetsade en anordning där det var 0.5mm. Rostfritt mot 3mm rostfritt. Trots att det blev några hål i den tunna, gick t.o.m. det att "sy igen" slipa polera. Efter det byggde jag en pakethållare/ fäste för packväskor, jag tillverkat till en guldvinge (honda mc).. det blev så bra att jag "blev tvungen" att göra 15 uppsättningar till på beställning. Sedemera kom gulvingarna alltid inklusive packväskor.

Om jag kunde då, säkert även nu (har inte svetsat nåt sen dess) så kan ALLA svetsa med tig-svets... hur enkelt som helst... du värmer/smälter med en liten spets (volfram tror jag) du kan nästan smälta rör mot rör... alternativt tillsätta extra från rotfri svetstråd.. i det närmaste omöjligt att misslyckas.. enkelt att bara smälta ut eventuella ojämnheter i svetsen...

Verkligen ALLA kan göra snygga svetsar med en sån.

Du kan linda blöta rrasor runt rören ganska nära svetsen... om du inte vill sprida värmen. Du kan svetsa alla material och både tunnt och tjockt... inte alltid den snabbaste metoden men väldigt väldigt lätt att "få till det"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo TIG är bra men hopplös utomhus. Rostfri pinne är ganska enkelt, man ska bara ha mindre ström än man tror. 

Det finns mängder med folk som kan svetsa, leta rätt på en sådan så fixar han det snabbt och billigt.

Annars får man väl köpa en svetsinverter för knappt 2000kr, träna lite och sen svetsa själv. Man kommer att få många kamrater på det sättet.

När jag svetsade fast en platta för lanternan i pullpit så kom det flera och frågade om jag inte kunde hjälpa dem. Nästan så man funderar på en liten extra firma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu är det utomhus som gäller. Dessutom är det ju bara 10a på bryggan, det räcker väl knappast heller. Att träna på båten som första projekt känns inte aktuellt:) Får invänta vinterförvaring för att se vilka möjligheter som visar sig...slipper helst betala flera tusenlappar direkt till något företag. De pengarna kan användas till alla andra projekt på båten istället. Men någon som kan "svänga förbi" när båten står inne borde ju inte bli så dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu är det utomhus som gäller. Dessutom är det ju bara 10a på bryggan, det räcker väl knappast heller. Att träna på båten som första projekt känns inte aktuellt:) Får invänta vinterförvaring för att se vilka möjligheter som visar sig...slipper helst betala flera tusenlappar direkt till något företag. De pengarna kan användas till alla andra projekt på båten istället. Men någon som kan "svänga förbi" när båten står inne borde ju inte bli så dyrt.

Helt rätt ta det som ett vinterprojekt. Gör det riktigt använd tig samt skyddsgas så slipper du onödiga överraskningar. Röret fyller du med fin sand, pluggar ändarna bockar försiktigt, blir kanon bra.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sand? Öka hållbarheten eller varför?

För att inte få veck på röret när du bockar det till önskad vinkel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10A räcker utmärkt, man svetsar med ganska låg ström. Jag kan svetsa med ett elverk på 2000VA - utan problem.

Vad det skulle bli för överraskningar att svetsa med pinne vet jag inte.

Bocka ett tunnväggigt röstfritt rör med sand går inte att göra snyggt. Någon som provat? Först och främst måste sanden vara kruttorr och träpluggarna hårt islagna. Sen måste röret värmas rejält med en gassvets. När man börjar bocka så måste man ev fylla mer sand och slå i pluggarna hårdare, under bockningen ökar volymen i röret. Är man nu riktigt försiktig så får man bara några mindre veck. Sen har har man bara blånaden på röret att få bort. Slutresultatet ser troligen riktigt amatörmässigt ut.

Tunnväggiga röstfria rör bockas enbart i en bockningsmaskin avsedd för ändamålet, alltså inte en sådan som rörmockarna använder. Maskinen kostar 10tkr eller mer och ytterst få har den. 

 

Gå till en svetsfirma och prata med dem, det gjorde jag en gång. Jag vill ha ett rör på hjärtstocken med ett tvärrör för autopiloten. En kille kom hem till mig efter jobbet, stack ner huvudet i stuven och svetsade. Lätt som en plätt.

 

Jag har en kille här som kan göra ett perfekt jobb, bockat och TIG-svetsat. Då vill han ha båten till sin verkstad och några tusen. Han har sitt rykte att tänka på så han kan bara göra perfekta jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10A räcker utmärkt, man svetsar med ganska låg ström. Jag kan svetsa med ett elverk på 2000VA - utan problem.

Vad det skulle bli för överraskningar att svetsa med pinne vet jag inte.

Bocka ett tunnväggigt röstfritt rör med sand går inte att göra snyggt. Någon som provat? Först och främst måste sanden vara kruttorr och träpluggarna hårt islagna. Sen måste röret värmas rejält med en gassvets. När man börjar bocka så måste man ev fylla mer sand och slå i pluggarna hårdare, under bockningen ökar volymen i röret. Är man nu riktigt försiktig så får man bara några mindre veck. Sen har har man bara blånaden på röret att få bort. Slutresultatet ser troligen riktigt amatörmässigt ut.

Tunnväggiga röstfria rör bockas enbart i en bockningsmaskin avsedd för ändamålet, alltså inte en sådan som rörmockarna använder. Maskinen kostar 10tkr eller mer och ytterst få har den. 

 

Gå till en svetsfirma och prata med dem, det gjorde jag en gång. Jag vill ha ett rör på hjärtstocken med ett tvärrör för autopiloten. En kille kom hem till mig efter jobbet, stack ner huvudet i stuven och svetsade. Lätt som en plätt.

 

Jag har en kille här som kan göra ett perfekt jobb, bockat och TIG-svetsat. Då vill han ha båten till sin verkstad och några tusen. Han har sitt rykte att tänka på så han kan bara göra perfekta jobb.

Ja du jag har bockat en hel del i mina dagar, att fylla ett rör med tunn torr sand är bästa sättet att bocka om man inte har maskiner, du kan gå in och kolla min pulpit. Och eftersom du kan allt om svetsning så behöver jag inte förklara skyddsgasens verkan. Förklara för ts även hur noga han måste vara med att klä in sin båt så inte stänket från pinnen brinner fast i gelcoaten, samt att slaggen du får vid svetsning med pinne lätt brinner fast i gelcoaten. Kan man inte en sak som ts så ska man inte råda någon att göra det själv bränner du sönder pulpiten eller smälter plasten blir det dyrt mycket dyrt. Mitt råd till ts är fortfarande att ta kontakt med en etablerad firma som kan sitt jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju det jag säger, gå till en svetsfirma och prata med dem. Visst kan man svetsa själv. Men att svetsa pullpitt är kanske inte det första jobbet man ska ge sig på, TS verkar dock ha ett visst förstånd.

Sandbocka rör kräver till att börja med en gassvets. Chansen att få ett snyggt resultat är minimal, det är nog betydligt enklare att som amatör, svetsa. Rör att 300kr/m blir dyrt att träna på. Sen är ju frågan om inte kan nöja sig med rakt rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe det blev en härlig utvikning om både bockning och svets här. Ni verkar båda ha bra koll på läget. Vi får se hur det blir...just nu lägger jag de där tusen på något annat så kanske får det ändå bli de där t-beslagen men vi får se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe det blev en härlig utvikning om både bockning och svets här. Ni verkar båda ha bra koll på läget. Vi får se hur det blir...just nu lägger jag de där tusen på något annat så kanske får det ändå bli de där t-beslagen men vi får se.

Ja det finns en massa tillbehör att lägga pengar på, lägg pengarna på roliga saker, det är därför man har båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke var mer om det är så enkelt att bara såga upp den och ersätta med ändpluggar. Har läst om andra som gjort detta men då sitter inte relingen längre ihop utan det blir två delar. Frågan är hur mycket mer instabil den blir - för hållfasthetsmässigt kan det definitivt inte vara en fördel att kapa den,.

 

Någon med en 2855/285 som kan delge lite erfarenheter?

Jag lät en smed göra jobbet. Istället för att bara kapa så svetsade han på en rundning och ett stag i underkant. Blev snyggt och stadigt. Kostade 2000:-

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt? Är det något liknande min hade det varit intressant med en bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek marin-serien funkar utmärkt och är väldigt tysta, de är även utrustade med ett nattläge som gör den helt tyst. 

 

Att såga av pulpiten på den båten är inte att rekommendera då den blir på tok för "fladdrig". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sågade av pulpeten på en Bayliner 2556, visst den var inte 100 styv i framkant, men det fungerade bra. Att sätta ett tvärstag i nederkant hjälper ju upp styvheten över tid. 

Man måste ju inte hänga i pulpiten.. 

 

Som ovan nämnt så är Ctek vettiga laddare som är tysta.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det främsta kravet på en laddare är att den ska vara tyst så välj en Ctek. Om kravet är att få bra livslängd på batterierna, välj en laddare som  har ett strömförsörjningsläge. Denna har jag testa och den fungerar bra. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-1224-V-25-A125-A-2000037555/

Finns även en mindre modell som ger 8A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga såklart men hur mycket låter den då :)?

Den är fläktlös så i princip helt tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att montera en Bowgate kanske kan vara ett alternativ istället för att kapa och svetsa.

 

http://www.drev.se/produkter/bowgate10

Smart grej, lite dyr kanske.

Fast kapa måste man nog göra ändå om man inte har någon pryl liknande "Magic Hole Maker" ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viken laddare det än gäller, så får man se till att den startar automatiskt var gång man ansluter landströmmen (= stoppar i kontakten i uttaget) Jag har en äldre Ctec som inte gör det, den måste startas manuellt, liksom en väldigt Ctec-liknande laddare från Jula eller om det var från Claes. Men dessa kanske var avsedda för garaget och inte för fritidsbåt, men det är lika irriterande där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viken laddare det än gäller, så får man se till att den startar automatiskt var gång man ansluter landströmmen (= stoppar i kontakten i uttaget) Jag har en äldre Ctec som inte gör det, den måste startas manuellt, liksom en väldigt Ctec-liknande laddare från Jula eller om det var från Claes. Men dessa kanske var avsedda för garaget och inte för fritidsbåt, men det är lika irriterande där.

Nu var det ett tag sedan jag laddade något, men har för mig att min CTEK Mxs 7.0 startar auto i det läge man körde sist... Kanske är olika.

 

Viktig poäng oavsett! Trist att behöva meka på själva laddaren varje laddning om man har den i ett stuvfack eller dyl.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju laddare med fjärrkontroll. Vill man att batterierna ska hålla så får man så vackert koppla om till strömförsörjningsläge så fort de är laddade. Om inte så kommer laddaren tro att det är dags att ladda när kylen startar och trycka i max spänning igen. Det finns nog inga vanliga laddare som kan gå över till strömförsörjningsläge  med automatik därför laddar man sönder batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten rapport efter första helgen i båten med familjen.

 

Vilken skillnad! Det blir verkligen ett helt annat liv på en sån här båt jämfört med vår gamla flipper 700. Så långt allt gott.

 

Igår gjorde jag dock en upptäckt som fortfarande gör att jag har ont i magen:( det läcker in vatten genom skölden! Med största sannolikhet den beryktade styrtappen. Sådär 1-2 droppar var 5e sekund. Det som gör det extra irriterande är att jag hade en motormek som kikade på motorn eter just tecken på glapp i styrtapp och han säger att allt såg bra ut samt litet eller inget glapp i drevet (som i sig kan vara ett tecken på rostig styrtapp). Fy fasen vad besviken jag blir:(. Nu får vi börja med dyr reparation av båten och man kan möjligen glädjas åt att vi upptäckte det nu och inte till våren efter sjösättning.

 

Motormeken vill för övrigt inte ta något ansvar, han hävdar att det måste varit avtorkat på de ställena han tittade på vilket i sin tur medförde att han inte "tittade mera". Han ger ett så himla gott intryck så jag vill verkligen tro honom men samtidigt har jag väldigt svårt att tro att säljaren lyckats torka så bra. Dessutom slår han mig inte som en person som skulle luras så fatalt.

 

Om man nu ska tro gott om folk, kan man leka med tanken att själva läckaget börjar iom övergången till sötvatten? Båten låg ju på västkusten och jag har flyttat den till Vänern. Snäckor osv släpper ju när de kommer i sötvatten. Långskott känns det som men jag vill gärna börja i änden där jag tror att folk inte ljuger mig upp i ansiktet.

 

Blev inte riktigt den helgen jag hoppats på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte ny motor och drev, tyckte jag läste det i början på tråden. Vad säger säljaren?

 

Även om skölden är gammal så borde man ju kollat att det är ok när man ändå har maskin o drev borta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han är utomlands just nu men skulle ringa när han kom hem. Håller med dig, mycket knepigt att de inte noterade detta men enligt säljaren var han som skötte motorbytet inte jätteseriös. Han som bytte drevet var han mer nöjd med och det var också han som kikade på motorn inför köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...