wicket 0 Postad 22 Augusti , 2016 Jag har nyligen köpt en plasteka med tillhörande Mercury 15hp (2 takt) från 1996. Motorn är väl servad genom åren, men har de tre senaste åren bara startats någon gång per år (enligt förra ägaren). Jag upplever motorn svårstartad och när jag kör den hemma i vattentunnan får jag i princip ingen stråle genom skvallerröret. Efter någon minut eller två blir cylindrarna även hyfsat varma, så jag har inte vågat köra längre tid, med rädsla för att det inte kyler. Så... Impellerkontroll, tänkte jag. Jag är ingen båtmotormekare, men någon gång ska man väl lära sig... Jag tittade därför på en del instruktionsvideor etc på nätet och lossade därefter de tre bultarna som håller växelhuset. Växelhuset lossade (en bit) utan problem. Lägger jag i backväxeln får jag ner huset sisådär 5cm. Där verkar det dock vara tvärstopp. På diverse forum läser jag om att växelföraren behöver lossas. Jag gissar att det är detta som behövs för mig också. Men jag kan inte komma på hur. På den sista bilden har jag ringat in en skruv, som sitter som berget... Är denna med i matchen? Vad kan annars vara problemet? Mycket tacksam för svar! // Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Augusti , 2016 På 8 och 9.9 hk Merc/Mariner av denna årsmodell lossas växelstången upptill under förgasaren. På dessa motorer kommer skvallerstrålen först då motorn blivit så varm att termostaten öppnar, dvs vid ca 60 C. Samma gäller även för V6:orna från 135 hk och uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wicket 0 Postad 23 Augusti , 2016 Tack för snabbt svar! Kanske fungerar impellern då (med tanke på 60 graders gränsen), men eftersom den inte är bytt på minst tre år är det väl lika bra att byta den i alla fall. Den övre bilden i detta inlägg visar hur växelförarens fäste uppe i motorn ser ut. Känns inte som något jag borde lossa där val? På den andra bilden har jag ringat in tre ställen. Nr 2 är bara en gummikloss som jag misstänker hindrar tilt av motorn då växeln är ilagd. Kan det vara så att växelföraren är "skarvad" på något av de andra ställen jag ringat in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 23 Augusti , 2016 Den blåa plastdelen är delbar: http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/6-8-99-10-15.html#/190 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 23 Augusti , 2016 OBS: Inte säkert att din motor ger skvalerstråle först vid 60 C, men troligen är det så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wicket 0 Postad 23 Augusti , 2016 Tack! Mycket bra handbok du länkade till! Den hade jag missat! En bra video som jag nu hittat! (Om någon mer skulle ha samma problem med sin Mercury 15hp) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser