Sealfie 0 Postad 22 Augusti , 2016 Hej! Har stött på lite problem med min Suzuki DT65 (tror den är från 1988). Den startar väldigt lätt och går bra på land. I vattnet med belastning går den dock desto sämre. Toppfarten är för närvarande stabila 6 knop. Det går endast att gasa ytterst lite med växel i. Gasar jag mer så börjar den dö. Problemet försvinner ibland. Vid ett tillfälle kunde jag gasa full gas kanske 300 meter sen var det samma problem igen. När jag kunde ge full gas märkte jag dock att det verkar som att motorn varvtalsbegränsar (vid gissningsvis 3000 rpm, saknar varvräknare). Saknar även varningslampa, reset knapp etc som annars egentligen tillhör motorn. VROn är bortkopplad (urdragna kablar), temperaturvarnaren är bortkopplad (urdragna kablar, vet ej varför) och trottelsensorn är bortkopplad, (urdragna kablar). Innan trottelsensorn var bortkopplad så dog den efter exakt 15 sekunder vid varje start. Det som är gjort: -Rengjort förgasarna med ultraljud -Justerat luftskruven så att den är korrekt Har noterat att det kommer en hel del luftbubblor genom bränsleslangen som går från tanken till pumpen. Vet ej om detta har en påverkan. Observera dock att det inte har en påverkan om man under körning pumpar på blåsan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sealfie 0 Postad 25 Augusti , 2016 Uppdatering: Handgasade och reglerade choken med belastning i vattnet. Då gick den bättre/varvade mer, således får motorn logiskt sett för lite bränsle. Tankade 98-oktan (mindre etanol = mindre syre i bränslet) + hällde i ett medel som ska rengöra bränslesystemet. Då gick den mycket bättre men knappast perfekt. Märkligt nog är jag även tvungen att ta bort kåpan för att den sak gå som bäst (???), öppnade oljepåfyllningslocket på kåpan för att förgasarna skulle "luftas" bättre men nej, kåpan måste bort. Luftskruven är inskruvad till max (mindre luft/mer bränsle). Skruvar jag ut dessa bara ett halvt varv så går den mkt sämre. När den går som bäst så kom jag upp i 38,6 km/h som mest (ca 21 knop). Båten är en Jofa 485 och det kan tyckas att den borde gå rejält mkt snabbare än så med en motor på 65hk och powertrim. Propellern har en stigning på 15 och saknar tyvärr varvräknare. -Motorn har bra komp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanGK 0 Postad 23 Juli , 2023 2016-08-25 vid 09:18 skrev Sealfie: Uppdatering: Handgasade och reglerade choken med belastning i vattnet. Då gick den bättre/varvade mer, således får motorn logiskt sett för lite bränsle. Tankade 98-oktan (mindre etanol = mindre syre i bränslet) + hällde i ett medel som ska rengöra bränslesystemet. Då gick den mycket bättre men knappast perfekt. Märkligt nog är jag även tvungen att ta bort kåpan för att den sak gå som bäst (???), öppnade oljepåfyllningslocket på kåpan för att förgasarna skulle "luftas" bättre men nej, kåpan måste bort. Luftskruven är inskruvad till max (mindre luft/mer bränsle). Skruvar jag ut dessa bara ett halvt varv så går den mkt sämre. När den går som bäst så kom jag upp i 38,6 km/h som mest (ca 21 knop). Båten är en Jofa 485 och det kan tyckas att den borde gå rejält mkt snabbare än så med en motor på 65hk och powertrim. Propellern har en stigning på 15 och saknar tyvärr varvräknare. -Motorn har bra komp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanGK 0 Postad 23 Juli , 2023 Har nästan identiskt fel på min dt65 Startar utan problem, varvar vid bryggan men sedan orkeslös på växel. Vad har du kommit fram till? Tändspole tändkablar etc? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 23 Juli , 2023 37 minuter sedan skrev JanGK: Har nästan identiskt fel på min dt65 Startar utan problem, varvar vid bryggan men sedan orkeslös på växel. Vad har du kommit fram till? Tändspole tändkablar etc? Tråden är 7 år gammal och trådskaparen har inte varit här sen dess. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser