GustavB 9 Postad 22 Augusti , 2016 Japp, så är det. Hyrde ut båten i helgen och de har kört motorn, en 6-hästars Mercury från -96 på oblandad 95-oktanig fulbensin. Jag hade förstått gett tydliga instruktioner om alkylatbensin och 2% inblandning, men de tyckte alltså att det var bättre utan... Hursomhelst: jag har blandat i olja och kört ett tag och motorn går bra. Inga missljud på låga eller höga varv. Allt verkar alldeles som vanligt. Har motorn blivit räddad av oljeavlagringar inuti och den lilla mängd oljeblandad bensin som fanns kvar när de tankade, eller verkar den bara okej och en totalkolaps är att förvänta sig innan hösten? Finns någon här med visdom och erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 22 Augusti , 2016 Beror väl mycket på hur mycket dom har kört och hur mycket oljeblandad det fanns kvar när som tankade.Var det typ halv tank så har dom ju kört på 1%, och då har jag svårt att tänka mig att den har tagit stryk på en stunds körning. Även med 0,5% om den inte körts allt för mycket. Tror även att går den nu som innan utan några missljud är det nog lugnt. Har dock aldrig provat nåt liknande, så om nån har erfarenhet är det ju bra. Däremot, om du tänkt ställa den som hyrt båten till svars på nåt sätt, bör den kanske köras en stund innan man skriver av det hela. Bör vara svårt dock att bevisa att en ev. framtida skada beror på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 22 Augusti , 2016 Ralle har nog skrivit det mesta redan, det jag kan lägga till är väl att du borde ta ett kompressionprov så du ser om något som inte hörs kan vara fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Augusti , 2016 Är kompprov ok, är det nog relativt ok. Jag hade dock tappat förtroendet för motorn efter en sådan resa och velat se vevlager innan jag sagt nåt definitivt. De ggr jag sett skador efter körningar utan olja, har det alltid varit kolv/cylinder. Dock har jag inte kikat nere vid veven... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Augusti , 2016 Det är nog kolv å cylinder som nyper... /har nypit. FAst då går det ju att få igång igen efter en liten stund, sen kan det ju gå hur bra som helst. Att det, om om inte kört jättemycket, ty timme ut och timme in, med lite nypningar mellan varven, skulle skadat vevlager mm. är nog väldigt tveksamt. HAr den gått så torrt att det skulle börjat skära ihop så skulle du märka det tydligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 22 Augusti , 2016 Hur fick du veta vad han kört på? Har den när han körde (vad du vet) visat några tendenser till varmgång, eller har den gått bra? Kompprov är ju bra och enkelt, om ingen i bekantskapskretsen har så finns hyggligt billiga grejer på Biltema, kan vara värt att ha liggande sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 22 Augusti , 2016 Tack för era svar. Efter att ha testkört motorn i en timme betalade jag tillbaka depositionen till han som hyrt båten. Jag tog fasta på rådet att det skulle vara svårt att bevisa när skadan uppkommit ifall det skulle bli problem i framtiden. Det finns ju gränser för hur mycket man vill lägga på kontroll av en 20 år gammal motor som jag köpte för 4500kr för elva år sedan . Får se till att förhöra mig bättre om potentiella hyresmäns kompetens i fortsättningen. Men är ändå glad över att jag fått väcka intresset för båtlivet hos några nybörjare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser