Wisborg 0 Postad 22 Augusti , 2016 Har en 5m AMT med en 80hk på. Just nu sitter en RF 14x20 på och båten maxar 33kn. Max varvtal på motorn är 6000. Min går i 5900 oavsett om jag är ensam eller om hela familjen packning mm är med. Kan det vara så att den går mot varvspärren och en annan propp skulle ge lite mer fart? Sen undrar jag vad den lilla klacken på brican som sitter sist på axeln har för funktion och om man ska montera den på något speciellt sätt? Fd Seglare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wisborg 0 Postad 24 Augusti , 2016 BUMP! Någon borde väl ha lite hjälp påvägen =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 24 Augusti , 2016 om max varvet skall vara 6000 rpm och du har 5900rpm,då har du ju rätt propp,är väl en Suzuki motor du har?,klacken måste väl lsa proppmuttern antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Augusti , 2016 Om varvlalsspärren slår från märks det ofta men inte alltid. Testa med snabbare propp. Tror du kan öka farten vid mindre lastad båt. Om du fortfarande "maxvarvar" vid fullastad båt kan du gå upp ytterligare. Har du testat utan växel var varvtalsregulatorn slår till? Om den slår från vid 6000 så har du nog redan rätt pr. Om den slår av, mjukt vid 5900 så kan det "löna sig" med annan pr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 24 Augusti , 2016 Om varvlalsspärren slår från märks det ofta men inte alltid. Testa med snabbare propp. Tror du kan öka farten vid mindre lastad båt. Om du fortfarande "maxvarvar" vid fullastad båt kan du gå upp ytterligare. Har du testat utan växel var varvtalsregulatorn slår till? Om den slår från vid 6000 så har du nog redan rätt pr. Om den slår av, mjukt vid 5900 så kan det "löna sig" med annan pr. Hmm.. Jag har fått lära mig att utombordsmotorer inte ska varvas så hårt obelastade, då de är konstruerade för ett visst motstånd. De kanske håller för maxvarv obelastade, men jag skulle inte göra det i alla fall. Bättre att byta propeller och se hur motorn varvar vid olika stigningar på propellern. Då har motorn rätt belastning och arbetar under mer normala förhållanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Augusti , 2016 Jag menar inte heller att du ska gasa fullvarv på tomgång tills du får kramp i gasfoten. Bera varva upp å se var begränsaren slår av. Om den gör det vid 5900, så har du att vinna på "snabbare" propp. Det gör inte mer skada än samma varvtal belastad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wisborg 0 Postad 24 Augusti , 2016 Tack för alla goda råd. Vist är det en Suzuki DF80. Dock låser man muttern med en saxpinne. BTW byter ni saxpinnen varje gång ni tar av proppen? Jag miistänker att den bryter redan vid 5900 då varvtalet inte ökar om jag tiltar ut max. Snabbare är det tex en 15x20? //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 24 Augusti , 2016 Det är inte samma sak att varva belastad och obelastad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser