Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
ConnyGson

Enklare oljebyte

Rekommendera Poster

Jag har nu motorn urplockad ur båten och funderar på att göra en "snabbkoppling" för att kunna byta olja.

 

Motorn jag har är en Mercruiser 7.4 och jag har så trångt I motorrummet att jag inte kommer åt oljepluggen. Så när jag ska byta olja så kopplar jag på en slang från oljepumpen på röret till oljestickan. Men det jag nu har märkt är att jag inte får upp all olja för att röret till oljestickan inte går ner I botten.

 

Jag har även provat att stoppa ner en slang i röret till oljestickan men den blir så trång att det tar en evighet att suga upp oljan även om den är varm.

 

Min tanke nu är istället att montera fast en slang med en banjokoppling i botten av oljetråget och dra upp ett rör/slang som jag kan koppla till utsugspumpen.

 

Är det någon som har gjort det här eller har förslag på en annan lösning?

 

Kommentera gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slang låter inte så säkert, men i övrigt är det en bra lösning tycker jag.

 

Dra ett 15 mm stålrör från oljepluggen till lämplig plats på motorn. En rörmokare kan säkert hjälpa till om du inte har bockverktyg.

 

Kopparrör blir med tiden hårda och spröda om de bearbetas vilket ev. kan hända om de sitter och vibrerar på en motor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slang låter inte så säkert, men i övrigt är det en bra lösning tycker jag.

 

Dra ett 15 mm stålrör från oljepluggen till lämplig plats på motorn. En rörmokare kan säkert hjälpa till om du inte har bockverktyg.

 

Kopparrör blir med tiden hårda och spröda om de bearbetas vilket ev. kan hända om de sitter och vibrerar på en motor.

 

Mackey

Hej Mackey!

Tack för bra tips. Trots att jag har lite "hemmapularröriserfarenhet" så tänkte jag inte på att kopparrören faktiskt blir hårdare med tiden.

 

Men frågan om slang - Det vore enklare med slang eftersom det är lite trångt och knepigt. Jobbigt att bli tvungen att bocka om dem i samband med motormonteringen. Men varför inte hydralslang, det borde väl vara ganska säkert? Eller, jag har ingen erfarenhet av hydralslang så nu gissar jag bara. Hydralslang kanske inte ens fungerar med motorolja.

 

Sedan är jag lite fundersam gällande oljepluggen. Först och främst är den ganska liten på Merc. För det andra har orginalpluggen en magnet för uppsamling av metallpartiklar. Vore det inte bättre att borra hål och svetsa fast en lite större mutter vid sidan av standardpluggen? 

Redigerad av ConnyGson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man svetsa kan det inte vara fel med ett nytt större hål i oljetråget.

 

Om hydraulslang tål motorolja skulle jag själv kunna tänka mig att använda sådan, känns som att en hydraulslang är lika säker som ett rör. Min gissning är att motorolja inte skadar hydraulslang, men fråga en tillverkare för säkerhets skull.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu motorn urplockad ur båten och funderar på att göra en "snabbkoppling" för att kunna byta olja.

 

Motorn jag har är en Mercruiser 7.4 och jag har så trångt I motorrummet att jag inte kommer åt oljepluggen. Så när jag ska byta olja så kopplar jag på en slang från oljepumpen på röret till oljestickan. Men det jag nu har märkt är att jag inte får upp all olja för att röret till oljestickan inte går ner I botten.

 

Jag har även provat att stoppa ner en slang i röret till oljestickan men den blir så trång att det tar en evighet att suga upp oljan även om den är varm.

 

Min tanke nu är istället att montera fast en slang med en banjokoppling i botten av oljetråget och dra upp ett rör/slang som jag kan koppla till utsugspumpen.

 

Är det någon som har gjort det här eller har förslag på en annan lösning?

 

Kommentera gärna.

 

 

Du är inne på helt rätt spår. Banjokoppling i stället för bottenplugg monteras i många yrkesbåtar. Från banjokopplingen går en slang till en impellerpump och därefter en slang till avtappningsstället. VP hade dessutom ett komplett kit för sådant förr i tiden. Numera tror jag VP bara säljer pumpdelen ur det gamla kitet.

 

För övrigt har jag valt den lösningen på mina AD41:or. Jag har monterat en plugg i sista slangänden för att det inte av misstag ska kunna drälla ut någon olja.

 

Tuta och kör!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har nu motorn urplockad ur båten och funderar på att göra en "snabbkoppling" för att kunna byta olja.

 

Motorn jag har är en Mercruiser 7.4 och jag har så trångt I motorrummet att jag inte kommer åt oljepluggen. Så när jag ska byta olja så kopplar jag på en slang från oljepumpen på röret till oljestickan. Men det jag nu har märkt är att jag inte får upp all olja för att röret till oljestickan inte går ner I botten.

 

Jag har även provat att stoppa ner en slang i röret till oljestickan men den blir så trång att det tar en evighet att suga upp oljan även om den är varm.

 

Min tanke nu är istället att montera fast en slang med en banjokoppling i botten av oljetråget och dra upp ett rör/slang som jag kan koppla till utsugspumpen.

 

Är det någon som har gjort det här eller har förslag på en annan lösning?

 

Kommentera gärna.

 

 

Du är inne på helt rätt spår. Banjokoppling i stället för bottenplugg monteras i många yrkesbåtar. Från banjokopplingen går en slang till en impellerpump och därefter en slang till avtappningsstället. VP hade dessutom ett komplett kit för sådant förr i tiden. Numera tror jag VP bara säljer pumpdelen ur det gamla kitet.

 

För övrigt har jag valt den lösningen på mina AD41:or. Jag har monterat en plugg i sista slangänden för att det inte av misstag ska kunna drälla ut någon olja.

 

Tuta och kör!

 

Kul att höra! Jag satsar på att ta bort tråget, borra upp ett hål och svetsa (eller hårdlöda) fast en grövre mutter. Montera en Banjokoppling med en hydralslang (ska kolla med ngt slangproffs så att jag får rätt slang). Sedan har jag en elpump för oljebyte. Jag monterar den i motorrummet kopplar till slangen.

 

Om det här fungerar så kommer jag byta olja 4 ggr per säsong bara för att det är kul! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har nu motorn urplockad ur båten och funderar på att göra en "snabbkoppling" för att kunna byta olja.

 

Motorn jag har är en Mercruiser 7.4 och jag har så trångt I motorrummet att jag inte kommer åt oljepluggen. Så när jag ska byta olja så kopplar jag på en slang från oljepumpen på röret till oljestickan. Men det jag nu har märkt är att jag inte får upp all olja för att röret till oljestickan inte går ner I botten.

 

Jag har även provat att stoppa ner en slang i röret till oljestickan men den blir så trång att det tar en evighet att suga upp oljan även om den är varm.

 

Min tanke nu är istället att montera fast en slang med en banjokoppling i botten av oljetråget och dra upp ett rör/slang som jag kan koppla till utsugspumpen.

 

Är det någon som har gjort det här eller har förslag på en annan lösning?

 

Kommentera gärna.

 

 

Du är inne på helt rätt spår. Banjokoppling i stället för bottenplugg monteras i många yrkesbåtar. Från banjokopplingen går en slang till en impellerpump och därefter en slang till avtappningsstället. VP hade dessutom ett komplett kit för sådant förr i tiden. Numera tror jag VP bara säljer pumpdelen ur det gamla kitet.

 

För övrigt har jag valt den lösningen på mina AD41:or. Jag har monterat en plugg i sista slangänden för att det inte av misstag ska kunna drälla ut någon olja.

 

Tuta och kör!

 

Vad är det för dimensioner på en sådan banjokoppling och var köper man en sådan? Antar att slangen (åtminstone på banjokopplingen är maskinpressad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har nu motorn urplockad ur båten och funderar på att göra en "snabbkoppling" för att kunna byta olja.

 

Motorn jag har är en Mercruiser 7.4 och jag har så trångt I motorrummet att jag inte kommer åt oljepluggen. Så när jag ska byta olja så kopplar jag på en slang från oljepumpen på röret till oljestickan. Men det jag nu har märkt är att jag inte får upp all olja för att röret till oljestickan inte går ner I botten.

 

Jag har även provat att stoppa ner en slang i röret till oljestickan men den blir så trång att det tar en evighet att suga upp oljan även om den är varm.

 

Min tanke nu är istället att montera fast en slang med en banjokoppling i botten av oljetråget och dra upp ett rör/slang som jag kan koppla till utsugspumpen.

 

Är det någon som har gjort det här eller har förslag på en annan lösning?

 

Kommentera gärna.

 

 

Du är inne på helt rätt spår. Banjokoppling i stället för bottenplugg monteras i många yrkesbåtar. Från banjokopplingen går en slang till en impellerpump och därefter en slang till avtappningsstället. VP hade dessutom ett komplett kit för sådant förr i tiden. Numera tror jag VP bara säljer pumpdelen ur det gamla kitet.

 

För övrigt har jag valt den lösningen på mina AD41:or. Jag har monterat en plugg i sista slangänden för att det inte av misstag ska kunna drälla ut någon olja.

 

Tuta och kör!

 

Vad är det för dimensioner på en sådan banjokoppling och var köper man en sådan? Antar att slangen (åtminstone på banjokopplingen är maskinpressad.

 

Det finns massor med olika dimensioner. Gå till en firma som pressar kopplingar och fixar slangar själ. (Men akta dig för ett företag i sthlm som heter Hydraulakuten, där blev jag ordentligt lurad). 

 

Det finns företag som servar traktorer och så finns det Swedol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan lösning är standard på många små dieselmotorer från bla Nanni mfl, det sitter då en manuell pump kopplad till en slang. Ring deras gen agenter och se om de vet dimensioner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte bottenpluggen mot en banjonippel. Kollade med VP vilken dimension och gäng det skulle vara. Jag gjorde en balja med tillräckligt låga kanter för att det skulle rymmas under motorn och sög ur oljan med en vanlig oljesug. Sen blev det lite slabbgöra när jag bytte pluggen mot banjonippeln. Men eftersom jag hade gjort i ordning hela banjopaketet med pressad slang så var sölet överkomligt. Den olja som rann ut rymdes med lätthet i baljan jag hade tillverkat. Jag tog sedan bort den hemmagjorda baljan och gjorde riktigt rent under motorn.

 

Sedan dess är oljebyten en "barnlek".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med oljepluggen till den lokala hydraulikfirman. Med lite tur finns det en banjpkoppling som passar direkt i oljepluggens gänga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte förlänga oljestickans rör så att det går ner till botten av tråget likt på Penta AD41 mfl? Då kan du använda det röret som sugrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte förlänga oljestickans rör så att det går ner till botten av tråget likt på Penta AD41 mfl? Då kan du använda det röret som sugrör.

Klar enklaste lösningen. Jag kollar så får vi se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns färdiga grejer att köpa. Sitter standard på de flesta nyare Mercruiser

Kolla med Drev.se eller Hansen Racing tex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns färdiga grejer att köpa. Sitter standard på de flesta nyare Mercruiser

Kolla med Drev.se eller Hansen Racing tex

Jag har sökt inne på drev.se. Hittade inget men jag ringer och kollar. Alltid skönare med utprovade prylar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns färdiga grejer att köpa. Sitter standard på de flesta nyare Mercruiser

Kolla med Drev.se eller Hansen Racing tex

Jag har sökt inne på drev.se. Hittade inget men jag ringer och kollar. Alltid skönare med utprovade prylar

 

Jag var ute på ett jobb i närheten av Hansen så jag gick in och frågade. De hade ett färdigt kit på hyllan. Kostnad var 300-400 kr? Det blev självklart en affär. Så slapp man uppfinna hjulet på nytt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...