Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Brorzan

Draco 2400 Styling

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Som glad nykomling här vill jag direkt dra nytta av den samlade kompetensen. Jag har hittat en Draco 2400 Styling som lockar mig, men är dessa båtar vettiga att köpa? Jag tänker på tillgång av delar, andra ägare som delar erfarenheter osv. Det verkar ju inte vara ett jättevanligt märke, och vanliga märken brukar vara enklare ur ett ägarperspektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco är kvalitétsbåtar från norge som byggdes från slutet av 60-talet till ca 1991 då Windy köpte upp dem. Just 2400 samt Draco 2000 ritades av den väl ansedde Jan Herman Linge som är känd för att rita goda sjöbåtar som går att köra även om inte havet ligger spegelblankt. Jag skulle säga att  Draco är välkänt i båtkretsar men eftersom tillverkningen lades ner för så pass längesen är det ju naturligt att det inte finns så många som av t.ex Nimbus. Reservdelar till motorer och drev är inga problem, det brukar vara Volvo Penta eller Mercruiser och i övrigt är ju båtarna mest byggda av standard detaljer och är robusta. Väljer du att köpa en äldre båt är det viktigare att kolla skicket/ driftstimmar på motor och drev samt att det är regelbundet servat och det oavsett vilket märke båten är av. Eftersom jag själv äger en Draco 2400 är jag ju lite partisk givetvis :) men jag skulle inte byta ut den och vi är mycket nöjda med både sjöegenskaper och hur den är att bo i. Möjligen skulle jag byta mot en större Draco eftersom vi gillar hur den är planerad. :)

Kika in på flatsea.no,  horizonblue.dk, http://dracor.no/samt facebookgruppen "draco fan club" så hittar du en del info om båtarna och här hittar du tester av 2400: http://www.horizonblue.dk/draco_arkivet.htm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och bra länkar!

 

Vad är topp 3 och bott 3 med modellen tycker du, som ändå har en?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa ord är farliga.

 

Styling - är ju ett begrepp för fuskrenovering för att en säljare skall få ut mer betalt för en hus eller lägenhet. Ibland gör "styling" mer skada än nytta.

 

Jag trodde du ville ha råd om hur du skulle fuskrenovera din båt för att få ut mer pengar när du sålde den. :o  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa ord är farliga.

 

Styling - är ju ett begrepp för fuskrenovering för att en säljare skall få ut mer betalt för en hus eller lägenhet. Ibland gör "styling" mer skada än nytta.

 

Jag trodde du ville ha råd om hur du skulle fuskrenovera din båt för att få ut mer pengar när du sålde den. :o  

 

Jag håller med, även hos mig känns ordet "Styling" så där. Här får vi väl misstänka att norrmännen tyckte att ordet var himla ballt på det glada 80-talet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa ord är farliga.

 

Styling - är ju ett begrepp för fuskrenovering för att en säljare skall få ut mer betalt för en hus eller lägenhet. Ibland gör "styling" mer skada än nytta.

 

Jag trodde du ville ha råd om hur du skulle fuskrenovera din båt för att få ut mer pengar när du sålde den. :o  

 

Namnet Styling på denna Dracobåt har en liten historia. Som jag nämnde i inlägget har den ritats av Jan Herman Linge och han namngav båtarna efter sitt efternamn t.ex Draco 2400 StyLING, Draco 2700 SterLING samt Draco 2000 SportLING. Det finns flera både segel och motorbåtar med liknande namn som han ritade :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vissa ord är farliga.

 

Styling - är ju ett begrepp för fuskrenovering för att en säljare skall få ut mer betalt för en hus eller lägenhet. Ibland gör "styling" mer skada än nytta.

 

Jag trodde du ville ha råd om hur du skulle fuskrenovera din båt för att få ut mer pengar när du sålde den. :o  

 

Namnet Styling på denna Dracobåt har en liten historia. Som jag nämnde i inlägget har den ritats av Jan Herman Linge och han namngav båtarna efter sitt efternamn t.ex Draco 2400 StyLING, Draco 2700 SterLING samt Draco 2000 SportLING. Det finns flera både segel och motorbåtar med liknande namn som han ritade :)

 

 

Kul! Sådan här kuriosa gillar jag! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bott:

-Den ganska skarpa v-botten som gör att båten går bra i sjön bidrar till att den är trimkänslig i sidled i planingshastighet, både vad det gäller placering av passagerare och sidovind. Så trimplan är  ett måste.

- Smala skarndäck som slutar lite för tidigt.

- Kunde varit fler lättåtkomliga stuvfack och skåp.

 

Topp:

- Grymt bra planerad och känns större än sina 7,45 m. Funkar fint att bo och sova fyra.

- Sjöegenskaperna i stort samt att den tål sjögång i frisk vind utan att stampa i sjön.

- Midkabin med dörr samt rymlig soffa i sittbrunnen.

 

 

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kikade mycket på Draco 2400 när vi bytte upp oss i storlek för några år sedan. Det är en fantastiskt välplanerad båt tycker jag och enda anledningen till att det inte blev en sån är att vi inte hittade någon som passade oss med avseende på skick och maskineri. Det slutade ändå med en Draco, men en 2900 Star istället. Vad som kan vara värt att tänka på är att 2400'an behöver hyfsat med krut i maskinrummet då det som redan nämnts är ett rätt V-bottnat skrov som också är ganska tungt. De snålade inte med glasfibern i Flekkefjord!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kört äldre draco,gick fint i sjön,men var det inte kåre drangsholt som gjorde dracobåtarna??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kåre startade och drev Draco, och ritade nog en del båtar själv, men tog även in andra konstruktörer för vissa modeller. Han drunknade någon gång på 80-talet vill jag minnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kikade mycket på Draco 2400 när vi bytte upp oss i storlek för några år sedan. Det är en fantastiskt välplanerad båt tycker jag och enda anledningen till att det inte blev en sån är att vi inte hittade någon som passade oss med avseende på skick och maskineri. Det slutade ändå med en Draco, men en 2900 Star istället. Vad som kan vara värt att tänka på är att 2400'an behöver hyfsat med krut i maskinrummet då det som redan nämnts är ett rätt V-bottnat skrov som också är ganska tungt. De snålade inte med glasfibern i Flekkefjord!

Motorn ska vara en V8 Vp 570 / 290 Dp. Visserligen är det halv grekiska för mig, men jag hoppas att det är en bra motor till den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco är fina och rejält byggda båtar  som går bra i sjön. En kompis hade en 2000 DC som jag hjälpte till att montera trimplan på, tjockleken på akterspegeln var rejält tilltagen kan jag säga - det är inga fuskbyggen men som sagt tunga för sin storlek.

Har för mig att jag sett någon omvärdering av 2400:an i någon av båttidningarna, Googla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det, kikade du på någon båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det, kikade du på någon båt?

Det har gått såpass bra att jag skriver kontrakt på en Draco imorgon. Det känns riktigt kul och spännande, och det lär läsas och ställas en del frågor här. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! :) Vilken modell blev det?

 

Tack! Det blir en 2400 Styling. Jag gillar verkligen hur den är disponerad med utrymmena!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! :) Vilken modell blev det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den som ligger i Karlslund? Ser jättefin ut isf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den som ligger i Karlslund? Ser jättefin ut isf!

Ja, precis. Den verkar väldigt välskött så jag hoppas att det är så också. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om inte vi mötte den precis innanför Ornö huvud i lördags. Det var inte ni som var ute och åkte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om inte vi mötte den precis innanför Ornö huvud i lördags. Det var inte ni som var ute och åkte?

Det var inte jag iaf. Möjligtvis om det var en annan potentiell köpare som fick en provtur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...