Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
bhemac

Lata slussvakter

Rekommendera Poster

Förr, när man gick Göta Kanal, träffade man på många sura och ohjälpsamma slussvakter. Det var "deras" kanal och där var de kungar.

Sen byttes de ut mot unga, trevliga och framförallt, hjälpsamma, unga tjejer. Det blev så mycket trevligare.

Nu har jag gått Göta Älv eller rättare sagt, Trollhätte kanal. Det är ju inte direkt vackert men fördelen är att man kommer hem till Vänern! Med fallfärdiga hus och anläggningar så påminner resan starkt om en runtur i gamla Sovjet.

Resan började bra, Marieholmsbron såg oss, vi fick vitt ljus direkt. Så småningom kom vi till Lilla Edet, de såg oss inte. Den gamla tryckknappen var ersatt med en metallbit. VHF 09 - inget svar, jag tänkte att de kanske inte hörde min lilla handjagare men de hörde heller inte tysken med mastoppsantenn.

Efter lite googlande hotade vi ett telefonnummer. "Jo, jag ser er" fick vi till svar och i exakt samma ögonblick fick vi vitt ljus.

I Trollhättan såg de oss också, men det är klart, där skulle vi ju betala. 

Järnvägsbron såg oss inte, vi försökte med VHFen, samma gjorde en annan båt. Inget resultat. Men vi hade ju telefonnumret - nytt samtal. Nej de hade inte sett oss, jo nu såg de! (vitt ljus).

I Vänersborg fyllde vi diesel och tänkte tömma skittanken men de vill ha 40 spänn för det så vi väntade till vi kom hem. För en Skaraborgare känns all utgifter onödig (utom för båttillbehör så klart).

Järnvägsbron, det sista hindret före innanhavet, de hade koll, vi kom igenom utan väntan.

"Sveriges Blå Band" är en stor turistattraktion. Nu i augusti är det inte så många båtar och de flesta är icke-svenska. Göta Kanal-delen sköts väldigt bra men Trollhätte Kanal är det sämre med. Dåligt skyltat, svårt att få bro/slussöppning mm. Det måste skötas bättre om vi vill locka turister at spendera pengar i vårt land. 

Sjöfartsverket är ju kända för att inte tycka om fritidsbåtar och det märks!

Till slut, Vänern! Obs den blåa himlen över sjön.

post-80529-0-84335600-1471682255_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att det ska vara så då det är en del av en förbindelse mellan fram och baksidan av vårt avlånga land....

Jag har gått Göta kanal både hela och delar av den och det har alltid varit trevliga, pigga och alerta slussvakter. Jag har dock inte fortsatt från Vänern och vidare till ...sidan men det är tråkigt att höra att det inte fungerar riktigt bra men de fokuserar väl på yrkestrafiken och tycker att vi i fritidsbåtar är något nödvändigt ont.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick Trollhätte kanal för ett par år sen. Både fram och tillbaka. En fruktansvärd trist transportsträcka. Stackars motorbåtsägare som alltid har det så. Inte konstigt att de vill ha snabba båtar.

Såg också de fallfärdiga byggnaderna och på ett ställe mötte vi en stor båt. När vi kom närmare visade det sig att det inte var en båt. Det var ett stort träd som stod i älvkanten.

Däremot har jag inte alls samma upplevelse av de som skötte broar och slussar.

Gick Nordre älv upp och det var bara i Kungälv jag fick vänta väldigt länge på broöppning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte gått kanalen men på beskrivningen av omgivningen verkar det likna Route66 i usa och den är ju en turistmagnet så låt rucklen vara kvar. (Ledsnade dock på R66 efter två dagar, har man sett en nedlagd bensinstation så har man sett alla)

Har cyklat Göta kanal och förvånats över bristen på turistställen, enkla fik etc. bara kor och gräs. Här finns mycket att göra för någon entreprenör, sommarlovsungdomar kanske?

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...