tibbling 1 Postad 19 Augusti , 2016 Tänker köpa en Nimbus 26 81:a MD 40. Vad bör jag titta särskilt noga på? Tacksam för råd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 19 Augusti , 2016 Det finns en annan tråd som handlar om samma sak. http://www.maringuiden.se/forum/topic/83204-köpa-nimbus-26-all-info/?hl=nimbus Där finns det mesta samlat. Men rent generellt så är det vanligt att plasten i fördäcket delaminerar, det låter som man smäller bubbelplast då man går på sådana däck. Om det finns rutramar av mahogny så är dessa felaktigt utförda så det sugs upp vatten i andträt och det blir röta. Motorerna är gamla och trötta, i allmänhet, och båtmodellen är ju i grund och botten undermotoriserad. Men trots det är det ju en trevlig båt... Ett tips, kolla istället på efterföljaren, Nimbus 2600, och systerbåten utan akterruff, 2700. Visserligen dyrare, men du får en bättre och 10 år modernare båt, och mer kvalitet. Jag såg att det låg ute ganska många 26:or på blocket, och minst lika många 2600, ok jag räknade inte så noga, men det år köparens marknad nu! Allmänt när man skall köpa båt, det jag kollar... Hur ser det ut i motorrummet, oljigt, sotigt, söligt? eller nytvättat, ingetdera är ju bra. Det är ju klart misstänkt om det är nyskurat och luktar Ajax eller klorin.... Köket/byssan/pentryt: Rent och snyggt, eller fastbrända matrester? Toaletten, hur luktar det? Luktar det fukt eller ännu värre mögel i ruffen? Även här är det misstänkt med "goda" lukter, jämför med Wunderbaum i gamla bilar. Fukt runt ventilerna (="fönstren")? Hur går motorn på olika varvtal, hur ser avgaserna ut? hur känns backslaget? Hur ser propellern ut? Ett annat observandum man skall vara misstänksam mot, är om det finns en nyinstallerad eller nyligen utbytt länspump! Lägg dig i kojerna, får du plats? får alla som har sovplats ombord plats runt matbordet? Många säljare propagerar för all utrustning båten har, visst bra och trevligt med navigatorer, ekolod och annat sådant. Men sådana saker kan man köpa själv, och de som sitter i begagnade båtar är många gånger omoderna grejer, dom blir omoderna redan efter en eller två säsonger. De viktigaste, "tunga" och dyra tillbehören på motorbåtar är ankarspel och bogpropeller, här har du ett köpargument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 22 Augusti , 2016 Håller med föregående talare att kolla in 2600 så att du kommer upp 10-15 år då får du ju dessutom en stickkoj som 26an saknar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gyttjedykaren 1 Postad 22 Augusti , 2016 81 är sista versionen av Nimbus 26. Det är i stort sett en 2600. Invändigt är det bara stickkojen och förarplatsen som skiljer mellan de tidiga 2600 och sista 26. Gällande delaminering så kom det nya däcket på sena 79or. Känns lättast igen på att de har en ankarbox orginal i fören, samt att däcket är skrovligt istället för randigt. På de båtarna har inte jag stött på någon med svampigt däck. Kollat ganska många. MD40 motorn är kraftfull vid hamnmanövers men saknar det lilla extra för att åka fort. Min 79 gick att ligga på 11kn (topp 14-15kn) med MD40. Bra gick den egentligen upp till 7kn. Det jag skulle ägna lite extra tid att undersöka är genomföringar och då även axel och rodertätningar/lager. Sen motorns/båtens skick i allmänhet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 22 Augusti , 2016 Jag har varit ombord i fyra tjugosexor, som spekulant i en, och hjälpt till med eljobb i de andra. Tre hade knastriga fördäck, samma tre jade fukt i rutramarna! Den fjärde hade det nya däcket aluminiumramar och litet andra förändringar. Så om du absolut skall ha en tjugosexa leta efter en sen modell. Den första hjälpte två andra kompisar till med också, det var min kompis slöjldläraren och den andre kompisen som har utbildning i träbåtsvård och möbelsnickeri... Jag vill minnas att dom rog 15.000kr för nya rutramar och renovering av doghouset, och det var billigt redan då för sju-åtta år sedan ungefär. Jag hade en 2700 i över tjugo år, som jag var väldigt nöjd med, men bytte för ett år sedan till en mer ombonad hyttbåt, av ren bekvämlighet för barnbarn och hund. I min 2700 byttes även motorn ut, en TAMD30 byttes mot en TAMD31, och det var ett lyft! Marchfarten var 11-12 knop, max 18, men då väsnades det och bränsleförbrukningen var besvärande. Vi räknade högt med 1,5 l/M men det var litet lägre. 2700 är i stort identisk med 2600 men saknar akterruffen och har en betydligt större sittbrunn. Även i 2600 är det väldigt trångt där. Det finns en 800Turbo också, med drev och den sexcylindriga motorn, planlösningen är ungefär densamma som 2700. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 22 Augusti , 2016 (redigerade) Något som ingen pratat om är dynor och kapell, är det bytt sparar du en bra slant. När det gäller utrustning är jag inte enig med Geog, att få prylar med på köpte är bra.-Vill du ha nyare är det bara att uppdatera efterhand, men i allmänhet är de inte sämre än när de köptes, även om de är omoderna.Men när det gäller priser är det bara att vara fräck och pruta, Många ägare tror att deras pärlor är värda mycket mer än de kan få för dem och är för högt prissatta. Kolla hur länge de legat ute på Blocket, och lägg ett skambud, har man inte fått den såld på en månad så finns det nog prutmån.Det finns några med TAMD motorer, de är nyare o kraftigare, de borde vara bra köp om det verkligen är en 26a du vill ha. Men som många säger 2600 är modernare, och den har en helt annan inredning. Redigerad 22 Augusti , 2016 av Marrexxx 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 23 Augusti , 2016 Som jag skrev i den andra tråden som handlar om nästan samma sak, så är ju Nimbus en svensk kvalitetsbåt. Men kvalitetstänkandet kom in i bilden senare än de första tjugosexorna byggdes... Måhända efter 1981 som Gyttjedykaren antyder, då båten ställdes inför en genomgripande uppdatering. Det var väl minst tre olika företag som byggde denna innan företaget "Nimbus" bildades, alltså båten "Nimbus" fanns innan företaget med samma namn kom till. Javisst, inredningen är viktig! det kostar en större slant att sy upp nya dynor och sådant. Flera av de båtar som legat ute på Blocket har haft originalinredningen kvar... Skumgummimadrasserna var tunna redan från början och dessa blir ju knappast bättre med åren, men det gäller ju i alla samtida och något senare båtar. Vi lät en sadelmakerifirma sy upp nya dynor både i ruff och i sittbrunn, minns inte vad det kostade, men det var ett rabatterat vinterjobb iallafall. Tog till fem cm i tjocklek på dynorna i ruffen, dem man sover på, blev ju bättre. Det var också någon tätare, fastare form av skumgummi som an sov bättre på. När vi ändå pratar om textilier, så har ju dessa båtar flera m2 med kapellduk, jag skulle få ett bra pris på nytt kapell till min 2700 på 18-20.000 i Makrilex, av en lokal firma. Uppskattningsvis var de större firmorna 5000kr dyrare. Ja mellan tumme och pekfinger. Nu hade ju den båten ytterligare några m2 då den hade soft top. Styrningen var från början vanlig kabelstyrning, den blir väldigt glappig redan efter 10 år, om inte förr. Men det var många samtida båtar som hade sådan. Jag bytte till hydraulisk styrning. Likaså är motor/backslags reglaget en grej som slits. Det är vanliga kablar där också, dessa byter man till lågfriktionskablar, då blir båten betydligt mer lättmanövrerad, och reglaget blir inget träningsredskap för vänsterarmen... Men som redan skrivits, vidga dina vyer, kolla efterföljaren 2600. Det brukar ju alltid bli så ändå när man letar efter båt, det blir en senare årsmodell och en dyrare båt än vad man först tänkt sig. För dom tidiga 26:orna var ingen hit precis, med all respekt då för er som har en sådan som är topprenoverad... då är det en annan sak, men de som i allmänhet ligger ute på blocket ser inte alltid så roliga ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser