Andreas-Selco 0 Postad 19 Augusti , 2016 (redigerade) Hej, Har märkt att min MD2B motor börjat ryka mera än tidigare i somras. Den ryker vitt, se bifogad bild. Ryker både när motorn är kall och efter 2 timmars körning. Kan det ha att göra med att det blivit kallare ute? Har varit ute kvällstid då det varit + 10-15 grader ute. Har kollat så det ej är någon vatten i oljan och det är det inte. Rensade kylkanalerna i våras då byttes även packningar och ventilspelet ställdes in. Bytte ej ventiltätningar, kan det vara det som börjat spöka? Vad tycker ni att jag ska undersöka härnäst? Motorn är sjövattenkyld och med ms backslag. Tack på förhand. Redigerad 19 Augusti , 2016 av Andreas-Selco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 19 Augusti , 2016 (redigerade) Med "rensade kylkanaler", var det någon genomspolning eller var topparna av ? Det ser tyvärr ut som blåst topplockspackning, vanligen p.g.a. upprostade kylkanaler så tätytan blir för dålig. Inte svårt att åtgärda om du hittar en ny bra topp och cylinder, vilket dock brukar vara det svåra.... Visst kan vattentemperaturen ha en viss inverkan, och ibland kan det bildas ånga (vit rök) när extra varma avgaser kyls ner i kröken. Men du har det ju både vid varm och kall motor och i alla lägen. Redigerad 19 Augusti , 2016 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas-Selco 0 Postad 19 Augusti , 2016 Hej Ingemar, Tack för ditt svar. När jag rensade kylkanelerna monterade jag av både cylindrar och topparna. De var i mycket bra skick, var gott om anläggningsyta mellan cylinderlopp och kylkanal. Så betvivalar att felet sitter där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 19 Augusti , 2016 Kan det ha blivit nåt galet vid monteringen då i våras? För det ser ju onekligen ut som vatten. Och toppackningen är väl den troligaste boven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 20 Augusti , 2016 Och du använde nya packningar och drog alla bultarna till föreskrivet moment med momentnyckel ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Augusti , 2016 Lite OT men berör maskinen, och kanske kan hjälpa någon. Tråden handlar om en gammal maskin som kan ha varit med om mycket under sin tidigare levnad. Packningsytor har varit uppe i tråden, många toppar och cylindrar har svarvats för att få till akseptabla packningsytor, det kan under ett sådant arbete även vara nödvändigt arr svarva av toppen på kolven. Därför är det viktigt att alla delar hamnar på samma ställe där det satt tidigare! Samma sak gäller om man köper en begangnad topp eller cylinder, och då är det nödvändigt att mäta in och justera spalten mellan topp och kolv. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas-Selco 0 Postad 20 Augusti , 2016 Ja bytte shims/packning under cylindrarna och mätte så de nya fick samma tjocklek. Topplockspackningar bytte jag också samt packningar till avgaslimpa och ventilkåporna. Allt drogs sedan med moment. Jag får helt enkelt montera av topparna igen och kolla så det inte kommit in vatten där. Luktar också mycket mera diselavgaser än tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas-Selco 0 Postad 20 Augusti , 2016 Var också mycket noga med att alla delar kom på samma plats som tidigare. Har kört en 30 timmar i sommar utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 20 Augusti , 2016 Har du möjligen glömt att efterdra topplocksbultarna? Packningarna pressas ju ihop när motorn blir varm första gångerna, så då kan det bli så pass spel så det kan sippra in vatten mellan packningar och topplock. Troligen räcker det att dra bultarna en gång till. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 21 Augusti , 2016 Precis, se bifogad utdrag ur servicemanualen. Däremot tror jag absolut inte det räcker att efterdra om det börjart läcka igenom - då är packningen "blåst". Det är många kilos kompression som pressar på och blåser packningen först, inte att vattnet börjar sippra in. Det är en sekundär effekt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne75 19 Postad 3 Juni , 2017 Hur gick det med ovan, lokaliserades orsaken till den vita röken? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas-Selco 0 Postad 7 Juni , 2017 Hej, Ja felet lokaliserades. Spridarna var boven i dramat. Lämnade in spridarna för provtryckning, det visade sig att de inte höll tätt. Det droppade från dem och således kom det för mycket diesel som inte hann förbrännas. Dieseln som inte hann förbrännas låg och osade därav den kraftiga röken + kraftig doft av dieselavgaser. Lämnade in spridarna för översyn hos Marinexpress i Lysekil. Hur gick det med ovan, lokaliserades orsaken till den vita röken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser