Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
richardk

Uppgradera navigationssystem..?

Rekommendera Poster

Går i båtköparfunderingar här och båten jag fastnat för är välutrustad med radar, autopilot, vindinstrument, ekolod,GPS/plotter etc. Allt är från båtens byggnadsår (ca -04)

Men, skulle gärna uppgradera plottern till något nyare + större skärm. I övrigt känner jag mig helt nöjd med det som finns. Frågan är bara, funkar det att stoppa in ny GPS/plotter i ett äldre system? Eller ska man räkna med att allt måste uppgraderas? Och hur pass kompatibla är olika märken med varandra? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är absolut ingen expert på området men om kopplingarna mellan enheterna är den gamla NMEA0183 vilket förefaller troligt och den nya plottern har den möjligheten går det säkert att få dem att prata med varandra. Lite pyssel krävs säkert med inställningarna som med alla 0183.

Det viktigaste kanske är att plottern skickar positionsdata till vhf-en.

Vet inte när NMEA2000 kom men är det via det gränssnittet de kommunicerar blir det lättare med m idre pyssel.

Många tillverkare har dock egna gränssnitt och där kan det bli problem.

Jag har för mig att ekolodet oftast inte går via NMEA. Tror det har att göra med mängden data som skickas.

Jag valde Garmin till min nuvarande båt och lät installera en autopilot i våras. Det ger mig en möjlighet att lägga en rutt i plottern som jag låter autopiloten följa. Tror inte det funkar om man blandar märken. Iaf inte om man inte är mycket kunnig inom elektronik.

Mitt ekolod är kopplat via Garmins nätverk.

Hoppas detta ger iaf lite hjälp på traven!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller kompabiliteten mellan äldre system och en ny plotter måste du ta reda på vad som sitter i båten just nu.
Om jag ska gissa så låter det som att det sitter Raymarine i din båt. Kanske en C70 eller C80? Om det är fallet skulle jag rekommendera att införskaffa en plotter från Raymarine. Skulle det vara instrument och givare från Garmin som sitter i båten skulle jag uppgradera till en Garmin-plotter etc. Det blir enklare att koppla ihop samt om du behöver support med installation får du enkel hjälp. Kan bli klurigt att fråga Garmin om varför din nya plotter inte lirar som den ska med dina äldre Raymarine-instrument.
Hur som haver, om det är Raymarine som sitter i båten kommer du inte kunna behålla radarn eller ekolodet då de inte är kompatibla med deras nuvarande plottrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, ta reda på vad som sitter idag. Det mesta går att koppla ihop. Tex min nya Simrad plotter har både NMEA0183 och 2000 anslutningar. Min gamla autopilot Autohelm har Seatalk, men även anslutning för NMEA0183 så autopiloten kan följa rutter i plottern men jag kan inte sköta autopiloten från piloten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...