pseudonym 1 167 Postad 18 Augusti , 2016 (redigerade) Äntligen kommer det ett ankarklister värt namnet! http://www.biltema.se/sv/PAXNews/V-33/Ankarmassa-2000038143/ Finns även en variant för de som har båten i under vintern. http://www.biltema.se/sv/PAXNews/V-33/Ankarmassa-Vinter-2000038149/ Redigerad 18 Augusti , 2016 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 18 Augusti , 2016 Det måste jag ju prova! Tror du det funkar på ett galvat 15kg beucekopia, eller måsta man ha en äkta Bruce i blankpoletat frostfritt stål? (Ja för vinterbruk då). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Augusti , 2016 Jo jag förankrat en hel med liknande produkter. Men man måste va snabb. det biter ju nästan direkt och man kan inte ankra om med samma tub, så en tub per ankringstillfälle. Bra att det finns för vinterbruk för oss som har båten i sjön hela året. Viktigt är dock att ankaret är fritt för rost - dvs rostfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 18 Augusti , 2016 Jag är skeptisk. Tänk om det fastnar för bra, och man river med en bit av botten när man drar upp det. Finns det inte risk att vattnet rinner ur sjön då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Augusti , 2016 Jag är skeptisk. Tänk om det fastnar för bra, och man river med en bit av botten när man drar upp det. Finns det inte risk att vattnet rinner ur sjön då? Det var faktisk en sak jag tänkte på medans jag skrev mitt inlägg. Med tanke på min dåliga rygg finns det ingen möjlighet att jag skall kunna få upp ankaret. Funderar på om man skulle köpa ett antal förtöjningsbojar och fästa ankarlinan i, och så skära av den när man skall gå. http://www.biltema.se/sv/Bat/Boj-och-Fender/Boj/Fortojningsboj-2000018118/ Bojarna köper man ouppblåsta och i tillräckligt antal. Dom blir ju uppblåsta annars, och det är ju inte trevligt. Sen är det viktigt att man skriver med en bred vattenfast tuchpenna på dem;"Min", så att alla vet att det är just min boj. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Augusti , 2016 Jo jag förankrat en hel med liknande produkter. Men man måste va snabb. det biter ju nästan direkt och man kan inte ankra om med samma tub, så en tub per ankringstillfälle. Bra att det finns för vinterbruk för oss som har båten i sjön hela året. Viktigt är dock att ankaret är fritt för rost - dvs rostfritt. Du menar väl frostfritt? Det är givet att det rostfria ankaret skall förvaras frostfritt i sin hållare på akterdäck hela vintern - precis som jag gjorde förra vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 18 Augusti , 2016 Nej, allt man har ombord i båten om vintern måste vara frostfritt, även det rostfria! Sedan gör det ju ingenting om det frostfria även är syrafast. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Augusti , 2016 Jo jag förankrat en hel med liknande produkter. Men man måste va snabb. det biter ju nästan direkt och man kan inte ankra om med samma tub, så en tub per ankringstillfälle. Bra att det finns för vinterbruk för oss som har båten i sjön hela året. Viktigt är dock att ankaret är fritt för rost - dvs rostfritt. Du menar väl frostfritt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 19 Augusti , 2016 Vill bara varna lite för användningen på dyig botten, som i Mälaren, samt med mycken växtlighet. Det sitter så bra så när man tar upp ankaret får man med en ½ m3 dy blandat med vassrötter. Å när man sen skall ta ankaret om bord gör de vassa rötterna repor i skrovet, Så vassrötter å dy är inte bra i kombination med ankarklister. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 Augusti , 2016 Det här öppnar ju helt nya möjligheter. Varför kämpa med en jättetung bojsten när man kan köpa en liten dragg och ankarklister. Sätt bojkättingen i draggen på med ankarklister och ner i sjön med det. Bojförankringen klar! Akta dig noga för att få klistret på fingrarna bara annars kanske du själv blir stående på botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 19 Augusti , 2016 (redigerade) Tur att humorn inte är död Tänk om klistret brinner så fort att det fastnar redan I vattnet. Då blir det jobbigt att ankra upp Redigerad 19 Augusti , 2016 av ConnyGson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Augusti , 2016 Tur att humorn inte är död Tänk om klistret brinner så fort att det fastnar redan I vattnet. Då blir det jobbigt att ankra upp Jobbigt - varför då!? Då blir det ett sk "sjöankare" Dessutom ett ganska kostnadseffektivt alternativ.. http://www.sxk.se/forumtopic/sjoankare-stormankare-sea-anchor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 20 Augusti , 2016 Min hjärna vill läsa trådrubriken som "Anarkister"! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 Augusti , 2016 Min hjärna vill läsa trådrubriken som "Anarkister"! Läs om läs rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Augusti , 2016 Min hjärna vill läsa trådrubriken som "Anarkister"! Läs om läs rätt! Valerius Hanson var väl i det närmaste anarkist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser