Danne75 19 Postad 18 Augusti , 2016 Hej, Har starka funderingar på att installera autopilot på båten till vintern. Har kört cirka 600 nm i sommar skulle vara skönt att släppa ratten ibland Båten är en Scand 29 Baltic motorbåt med hydraulstyring. Min fråga till er har någon av er själva installerat detta och vill dela med er av era erfarenheter (märke, knep etc...)? Vidare så är det så att min rattpump (upp vid ratten) bara har två utgångar. Enligt manualen för alla autopilot pumpar jag har sett skall det vara tre. Den tredje skall vara inkopplad mot reservoar på pumpen, är det helt nödvändigt eller finns det andra lösningar? Tacksam för all input Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 19 Augusti , 2016 Den tredje utgången du refererar till är en synonym med påfyllningsproppen för oljan som även borde finnas på din rattpump. Har du inte en sådan?. Om du har borde väl den kunna ersättas med en slangnippel som kopplas till en reservoar. Svårigheten brukar vara att hitta en plats för reservoaren som sitter högre än rattpumpen och som är lätt åtkommen för påfyllning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne75 19 Postad 19 Augusti , 2016 LonelyBird, tack för svaret. Absolut har jag en propp där jag kan fylla på olja vid behov. Men de flesta pumpar har ju 3 utgångar bak + en påfyllning fram till. Menar du att man skulle kunna ha en reservoartank istället för nr.3 på pumpen? Jag skall vara ärlig och säga jag förstår inte varför man behöver det? Förklara gärna. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 Augusti , 2016 Nu gissar jag bara men det måste ju handla om att man behöver ett separat expansionskärl när oljevolymen i systemet blivit för stor för att det ska fungera utan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 19 Augusti , 2016 (redigerade) Hej Danne75, Det finns flera orsaker varför en tank är eller kan vara indikerad. Den första orsaken är att med en extra tank är systemet alltid lättare att avlufta. Den andra är att rattpumpen innehåller i allmänhet rätt lite extra hydraulolja varför även små läkande packningar etc. kan affektera din styrförmåga. Den tredje motivationen är att med en reservoar över rattpumpens nivå har du alltid ett övertryck i hela systemet varför luft inte kan komma in. Reservoartanken är ju alltid fritt luftad till atmosfären vilket ditt system inte är. Påfyllningskorken har i allmänhet en tät o-ring vilket resulterar till att temperaturskillnader etc. skapar övertryck/undertryck under olika konditioner. Dock är den viktigaste motivationen då du har en osymmetrisk cylinder kopplat till rodret. Med en osymmetrisk cylinder behöver du alltid en reservoartank ty då förändras volymen i systemet när styrarmen går ut (mera oljevolym) vs när den är inne. (Se bifogad bild. Två cylindrar till vänster är symmetriska, fyra till höger osymmetriska). I allmänhet är det du kallar tredje utgången en direktkoppling till den cistern som omger din rattpump. Rattpumpen befinner sig alltså i en kavitet som omfattas av det skal som du ser som hela rattpumpen. Beroende på tillverkare, finns det ca 3-4 cm "extra olja" i den kaviteten. Om systemet läker drar pumpen luft efter att du förlorat några deciliter olja. Systemet blir degit och funkar dåligt. De flesta system är dock symmetriska då systemvolymen inte förändras men en reservoartank är ändå en jättefördel, - räcker att du granskar nivån regelbundet... Du frågade även i din inledning om preferenser. Min favorit är Raymarine. För knappt tio år sen hade jag inte skrivit så men idag är jag helt frälst av deras nya modeller. Priset är det enda kontra, men jag har inte råd att köpa billigt... Berätta om du vill veta mer LonelyBird Redigerad 19 Augusti , 2016 av LonelyBird Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 19 Augusti , 2016 Fölåt, fölåt bifogade bilden kom inte. Här är den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne75 19 Postad 19 Augusti , 2016 LonelyBird, tack så mycket för ditt uttömmande svar. Idag var jag och inspekterade rattpumpen närmare. Då upptäckte jag att jag har en tredje utgång på den, dvs så jag kan ansluta den till R på autopilot pumpen. Men om jag förstår dig rätt ät det ändå en väldig fördel att ha en oljereserv installerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 20 Augusti , 2016 (redigerade) Nu har du ju redan hela hydraulstyrningsanläggningen på plats, det har fungerat under många år, och den lilla extramängd olja som pumpen och dess slangar tillför kommer nog varken göra till eller från. Jag har själv hydraulstyrning i min med autopilot (Raymarin) samt dubbla styrplatser. Endast den högst belägna har påfyllningsplugg med lufthål, och fungerar också som reservoar. Har räckt utmärkt i 15 år, trots rätt mycket volym i systemet. Håller visserligen med om att en tank är bra - om den sitter så man ser nivån spontant. Annars kommer man inte märka ett läckage tidigare i alla fall.... Det viktiga är att du har rattpump med backventil, men jag tror de flesta har det. Gör som i denna beskrivning: http://www.flotecmarin.se/att-installera-autopilot-en-bat-med-hydraulstyrning-a-30.html På Scand har du väl en "låda" under förarens fötter ? Här är inte dumt att sätta den, korta slangar till rattpumpen, Redigerad 20 Augusti , 2016 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne75 19 Postad 20 Augusti , 2016 IngemarE, tack för din input. Vad gäller backventil så vet jag inte om jag har eller inte? Min styrpump är en Tenfjord H28 ifrån början av 90-talet. Som du skriver man blir väldigt snabbt medveten om det saknas olja i systemet. Förra säsongen samma dag som vi skulle bege oss ut på båtsemester läckte cylindern .. Fick använda bogen för styra båten till bryggan nu är den ompackad och tät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser