linans 0 Postad 17 Augusti , 2016 Hej. Har en mercruicer 3.0 1990. När jag startar motorn när båten ej använts på några dagar kommer det ett illaluktande rökmoln några sekunder. Vad tyder detta på? Går bra men kan vara lite svårstartad ibland./ Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 17 Augusti , 2016 Det kan tex bero på att det läcker ner olja i cylindrarna via ventilstyrningarna. Har du gjort kompressionsprov? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Augusti , 2016 Illaluktande rökmoln... kan du beskriva rökmolnet.. om det är lite oljig rök så är det nog lite olja via styrningarna... inte jättemycket att bry sig om förränn motorn börjar dra irriterande mycket olja. Om sttrninfarna är sänotäta att kompressinen är dålig så har du nog mer än lite rök vid start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linans 0 Postad 18 Augusti , 2016 Gjorde kompressionsprov för 1 år sen när jag köpte. Var ok tror jag. Skiljde inte så mycket. Kommer inte ihåg men tror det var mellan 9.1 till 9.5... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 Augusti , 2016 Jag menade inte att slitna ventilstyrningar skulle påverka kompressionen. Det gör de inte alls. Det är ju ventiltallrikar/ventilsäten (och kolvringar/cylindervägg) som ska täta inte ventilstyrningar. Däremot kan ju slitna ventilstyrningar tyda på sliten motor. Om nu kompressionsprovet var bra så har du nog inget att oroa dig över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser