seglarfreaken 55 Postad 16 Augusti , 2016 Ohoj! Jag har en S30 segelbåt med en Yanmar 3ym20, ett 75 ampere startbatteri som är sammankopplat med ett 105 ampere förbrukningsbatteri. Dessutom har vi en 45 watt solcell m regulator. Den här utrustningen har vi haft några år nu, men nu verkar det både som att förbrukningsbatteriet inte får någon laddning då vi går för motor samt att förbrukningsbatteriet tappar kräm lite väl fort trots att batteriet är nytt för säsongen. I år har jag monterat en voltmätare till vardera batteriet så att det blir lättare att hålla koll på voltläget. Nu till mina frågor: !. Kan voltmätarna dra så mycket ström att den ena tar så mycket ström att volten går ned på förbrukningsbatteriet? Mätaren är kopplad permanent till batteriet utan någon strömbrytare. Så är det även med voltmätaren till motorbatteriet. 2. Vad jag kan se finns det bara en mycket kraftig minuskabel mellan batterierna nu, MEN jag har för mig att det tidigare även fanns en tunn pluskabel mellan.Ska det vara så? 3. Relativt nära motorn finns en regulator som skall reglera strömmen till motorbatteriet. Det verkar den klara av utmärkt eftersom vi aldrig har tappat kraft i motorbatteriet.. Kan den även leverera/reglera strömmen till förbrukningsbatteriet om vi kopplar kablar till den? Hur skall den i så fall kopplas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 16 Augusti , 2016 1. Vad är det för voltmätare du kopplat till batterierna då? De med lysande LED display drar ju lite. 2. Fanns det tidigare kablar mellan batterierna som nu saknas? Vem har ändrat i installationen? På något sätt måste ju strömmen kopplas från generatorn till förbrukningsbatteriet, ett skiljerelä är lämpligt till exempel Biltemas. 3. vad är det för regulator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 17 Augusti , 2016 Egentligen hade du bara behövt en enda voltmeter, som med en omkopplare kan mäta på båda batterierna. Någon direktförbindelse mellan batteriernas pluspoler skall det INTE vara, utan som MartinX skriver, dessa skall kopplas i hop/isär av ett skiljerelä, eller av en såkallad "dubbeldiod", jag vet inte hur Yanmars sådana ser ut, men Volvo-Penta har en blå modell med kylflänsar och tre anslutningar, in från generator, ut till startbatteri och ut till förbrukarbatteri. Däremot är det nästan alltid så att batteriernas minuspoler är permanent ihopkopplade. Jo, du, man mäter spänning i volt, V (och ström i ampere, A) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser