Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Rorkulten

Toalett Jabasco manuell pump

Rekommendera Poster

Min toalett Jabasco har slutat ta in sjövatten. Vattentillförsel finns. Utpumpning fungerar.

Hur åtgärda?

Reparera eller köpa ny toalett?

Passar nya Jabasco på gamla stället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns renoveringssats att köpa som innehåller samtliga packningar och backventiler.

Det finns tre modeller, den älsta med röd text på dekalen (möjligen finns det ingen renoveringssats rill denna längre) nästa generation hade blå text på dekalen, och den senaste heter "Twist and Lock" med ett pumphandtag man kan låsa genom att vrida det.

Om du har en toa med röd text på dekalen kan du köpa en senare modells pump.

Du kan också då köpa en komplett "nästan ny" Twist and Lock toalett med den stora porslinsskålen av mig, den är minutöst rengjord. Avhämtning i Göteborg.

Tredje alternativet är att behålla porslinsskålen och köpa en elektrisk konverteringssats på Seasea.

Men första alternativet är ju att renovera den du har, om du nu är nöjd med den.

Det felet du beskriver brukar vanligvis bero på den stora ventilen högst upp i pumpen, den med mässingsgrejerna på, att den hamnat snett eller att den inte sluter tätt.

Denna sitter omedelbart under "topplocket" på pumpen, och påverkas av spaken där uppe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... Tack så mycket för svaren.

Misslyckat försök att via köp av packningssats uppdatera en förskvattenpump gör

mig motiverad att köpa en ny Jabasco.

Passar en ny Jabasco i de gamla hålen?

Är anslutningsdimensioner desamma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är det samma, men för säkerhetsskull rita en skiss och ta mått!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan också gå att byta ut själva pumpdelen och behålla toaskålen, kan ju vara ett alternativ.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kom det sig att uppdateringen av pumpen blev misslyckad? Fanns det andra fel som packningssatsen inte kunde åtgärda eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den nya Twist and Lock pumpen

http://www.jabscoshop.com/jabscoshop-spare-parts/29040-3000-twist-n-lock-pump-assembly.htm

passar de tidigare modellerna 

http://jabscotech.com/files/2014/03/Jabsco-Manual-Head-Vintage-ID-Chart.pdf

och omfattar alla delar du behöver. Det är en bra lösning som i lock-läge hindrar återflöde till skålen.

Felet som du utsätts för är att packningen(21) med ventilerna integrerade har deformerats så att mässingsvikten som skall säkra att ventilen sluter skrapar mot ventilsätet. Det är lätt åtgärdat. Lös "topplockets" 6 skruvar(26). Lyfta av topplocket(27) med en samtidig rörelse åt höger. Ersätt packningen med en ny. Se till att den lilla svarta skivan(19) sitter rätt.

Sätt tillbaka topplocket. Skruva tillbaka topplocksskruvarna först motsols så att de hittar den gamla gängan, sedan medsols. Spänn inte för hårt!

Att hitta den gamla gängan är viktigt ty om du inte gör det håller plastgängorna inte många gånger...

post-54642-0-70712400-1471516290_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vattenspolningen slutat fungera och pumpen inte går trögt eller fastnar så beror det nog på att det är luft i systemet och pumpen är helt torr.

Jag skar av en pet-flaska som tratt och fyllde slangen bakvägen samt skvätte i lite vatten i pumpen, efter det hoppade vattenspolningen igång och har fungerat felfritt sedan dess.

Kostnad: 10min samt 2kr (i pant)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja... det är ju såklart ett sätt att få en ventil som "hängt sig" att komma igång om man inte orkar skruva loss dom 4 skruvarna och peta..

=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är det samma, men för säkerhetsskull rita en skiss och ta mått!

Ett gott besked. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kom det sig att uppdateringen av pumpen blev misslyckad? Fanns det andra fel som packningssatsen inte kunde åtgärda eller?

hej

Du har missförstått min kommentar.

Jag refererade till att jag till en färskvattenpump köpte en packningssats.

Fick isär pumpen men ihop den. Köpte en ny pump - färdig att använda.

Misstänker att jag skulle råka ut för samma malör med toaletten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den nya Twist and Lock pumpen

http://www.jabscoshop.com/jabscoshop-spare-parts/29040-3000-twist-n-lock-pump-assembly.htm

passar de tidigare modellerna 

http://jabscotech.com/files/2014/03/Jabsco-Manual-Head-Vintage-ID-Chart.pdf

och omfattar alla delar du behöver. Det är en bra lösning som i lock-läge hindrar återflöde till skålen.

Felet som du utsätts för är att packningen(21) med ventilerna integrerade har deformerats så att mässingsvikten som skall säkra att ventilen sluter skrapar mot ventilsätet. Det är lätt åtgärdat. Lös "topplockets" 6 skruvar(26). Lyfta av topplocket(27) med en samtidig rörelse åt höger. Ersätt packningen med en ny. Se till att den lilla svarta skivan(19) sitter rätt.

Sätt tillbaka topplocket. Skruva tillbaka topplocksskruvarna först motsols så att de hittar den gamla gängan, sedan medsols. Spänn inte för hårt!

Att hitta den gamla gängan är viktigt ty om du inte gör det håller plastgängorna inte många gånger...

Oj Tack en handfast instruktion.

Skall testas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan säkert återanvända den gamla packningen genom att lägga den i ättika några timmar och sedan se till att alla avlagringar tas bort.

Smörj gärna med fett avsett för vattenkranar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

Du har missförstått min kommentar.

Jag refererade till att jag till en färskvattenpump köpte en packningssats.

Fick isär pumpen men ihop den. Köpte en ny pump - färdig att använda.

Misstänker att jag skulle råka ut för samma malör med toaletten.

K. Förstår tror jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja... det är ju såklart ett sätt att få en ventil som "hängt sig" att komma igång om man inte orkar skruva loss dom 4 skruvarna och peta..

=)

Skruvarna är sex. Pumpen kommer nog sällan igång med att peta på ventilen då det vanligtvis är gummit som deformerats. Det finns två små tappar som styr gummimembranen så att en liten omplacering går heller inte om man inte modifierar den. Ny membran är nog det förnuftigaste alternativet... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

=)

Skruvarna är sex. Pumpen kommer nog sällan igång med att peta på ventilen då det vanligtvis är gummit som deformerats. Det finns två små tappar som styr gummimembranen så att en liten omplacering går heller inte om man inte modifierar den. Ny membran är nog det förnuftigaste alternativet...

Förmodligen så. Min hade "hakat" upp sig... ett pytte grässtrå eller liknande hade fastnat lite. Hade precis samma symtom om jag minns rätt.

Aa kanhända det var sex skruvar.. blir ju genast 50% mer arbete i det momentet.

I mon andra jabsco åkte vattnet framåtillbaks när jag pumpade. Det var den lilla metallvikten i backventilen som lossat. Limmade dit den å nu har det funkat i 5år..

När jag pillade isär fattade jag inte felet innan jag av en slump fick syn på meyallklumpen, som jag först tänkte nån tappat i toan och var det som strulade.

Tog ett tag innan jag kom på att det var en vikt till backventilen... inte heller nån kärnfysik.. 5min jobb om "man" vet vad felet är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här i Bohuslän har vi ju långa bruna trådalger som inte alls är olika "Malacos kolasnören" ja olika i smaken då, men inte i färg, konsistens eller längd...

I alla fall, har dessa långa alger en himla förmåga att trassla in sig i toalettpumpar, det har hänt mig  x flera, särskilt då man ligger i naturhamn på grunt vatten, jag känner igen detta då Caribic skriver om "grässtrån" det är så himla litet skräp som behövs för att en sådan här toalettpump skall haka upp sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...