KG__ 10 Postad 15 Augusti , 2016 (redigerade) Jag postade detta i ett annat forum men insåg att det kanske inte är lika aktivt som detta, så tänkte höra mig för här också. Jag har nu haft min folkbåt i plast från 1972 i 4 år och seglat den kanske 70 dygn i Stockholms skärgård.Jag är mycket nöjd med båten, jag har en del sjövana men det är min första segelbåt och har ingen formell seglarutbildning.I år har jag varit ute i lite hårdare vindar än tidigare (8 - 14 m/s) och tror att jag kanske har fegat med mängden segel jag använder. När det ser ut att blåsa mer än 6 eller 7 sekundmeter struntar jag ofta helt i genuan och kör direkt på focken, och storseglet tar jag ofta ner helt när det börjar blåsa och luta mer än vanligt. Så min första fråga är väl kanske hur mycket segel man kan ha hissat i vad för mig känns som lite hårdare vindar? Det kanske inte är så farligt att man måste hålla i sig och att det skvätter. Min rädsla för att det ska luta så mycket att man tar in vatten kanske är obefogad?Min andra fråga är vad för hastigheter folk anser att en IF bör komma upp i. Min teori är att jag har ganska risiga segel, för även när jag har storen uppe tillsammans med Genuan så kommer jag sällan upp över 5 knop i friska vindar. Och 6 knop är ytterst sällsynt. Jag har läst någonstans att en knop per båtens meter är en riktpinne, och då min båt är 7.9 meter känns detta lite klent.Detta är inte direkt något jag mår särskilt dåligt över då mitt segelintresse mer handlar om friluftsliv än fart, men det skulle vara fint att få klarsida på detta.Min sista fråga är också vad det finns för värmelösningar för en liten båt men väldigt begränsat elsystem. Vissa nätter på sensommaren är det 11 grader i luften och det samma inne i båten, vilka lösningar finns det på detta?MvhGöran Redigerad 15 Augusti , 2016 av KG__ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 16 Augusti , 2016 Att segla är att lära sig... Båtens seglande vattenlinje är en god riktlinje... Jag är inte på något vis en duktig seglare.. Med krysställ så har jag presterat dryga sju knop med hyggliga segel... Jag känner själv att det är lämpligt att reva min båt vid 10 meter per sekund... Men hon bär nog fullt ställ lite till... Med bra segel så vinner du höjd och fart.. Gamla bukiga segel tenderar å kränga ned båten i onödan.. Ang värmare så sticker jag ut hakan... Har skruvat en del med sådana.. Wallas är snål på ström men enligt mig en racklig konstruktion.. Eber är kvalitet... Drar dock mer ström.. Planar är militär specad.. Men kräver ännu mer ström... Å rörande webasto så säger jag ingenting... Men Origo Heat Pal.. Drar ingen el alls.. Dock så kräver den obegränsat med tillgång på frisk luft... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 16 Augusti , 2016 (redigerade) Det är bättre att "fega" när det blåser mycket än tvärtom. Byta försegel och reva storen är klart jobbigt när det blåser, lättare att göra tvärtom. Du kan inte segla omkull en IF så det är ingen fara att få vatten över relingen. Att ständigt luta mer än 20 grader är generellt sett ingen fördel. Välj försegel och behåll storen fast revad när det blåser mycket. Båten seglar betydligt bättre med båda seglen uppe. Sök på Granboken så hittar du en hel del information om segel och trimning. Båtens längd i vattenlinjen är ungefär båtens maxfart. Du kommer sällan upp i maxfart och jag tycker din beskrivning av vilken fart du får på båten verkar ganska rätt. Några länkar. http://ifboat.se/ http://www.ifboat.com/_medlem/medvind1_95/IFMOTST.htm Lycka till! Mackey Redigerad 16 Augusti , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 16 Augusti , 2016 Angående farten, den IF jag ägde hade fräscha, ganska nya segel. Som jag minns det var jag regebundet över 5 knop och inte sällan en bra bit över 6. Toppnoteringen var på 7,8 på en hård slör. Seglen kan nog vara gamla och utseglade. Sen finns det ju andra faktorer, tänker på skepparn själv här :-) Lycka till! //N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 16 Augusti , 2016 Det beror också på från vilket håll det blåser. Du kan ha lite mer segel uppe om du seglar med vinden; en slör med fullt ställ är jätteskoj om det blåser en del, bidevind inte alls lika skoj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Augusti , 2016 Jag hade en POD-värmare i min havsfidra. http://www.skytech.se/Brochure_POD_marine.pdf Nu såg min värmare inte riktigt ut som POD-värmaren i broschyren, utan hade en spetsig vattenbehållare på toppen och jag har för mig att den hette GeHå- värmare, men var i princip samma. Hittadetyvärr ingen bild på GeHå-värmaren, vare sig egna eller andras. I princip en stor fotogenlykta som värmer vatten och sen en vattenburen slinga runt i båten. Nu var den värmaren som jag köpte ny, men hade legat i sin förpackning väldigt länge. Till värmaren hörde ett rostfritt expansionskärl, med inbyggd cirkulationspump. Pumpen fungerade inte och den stoppade cirkulationen effektivt. När jag lyfte ur den fick jag en viss cirkulation. Det enda som saknades när jag köpte värmaren, var den dubbelmantlade tillufts och avgasslangen. Förbränningsluften togs vid skorstenen och avgaserna släpptes ut lite högre upp i skorstenen. Det visade sig att en kompis hade en komplett värmare liggande, som han plockat ur en båt. Jag fick det hela. Med i den satsen fanns även ett runt expansionskärl och en till utseendet lika dan burk - en cirkulationsdom. Tydligen innehållande nåt membran som började "jobba" när det kom värme från värmaren och med ett svagt klickande ljud pumpade runt värme i båten. Eftersom cirkulationen var ganska dålig, bytte jag ut det rostfria expansionskärlet till det andra expansionskärlet och cirkulationsdomen. Nu blev det fart på cirkulationen. Sen måste man bygga vattenslinga med element runt om i båten med noggrannhet och med tanke på självcirkulation. http://www.maringuiden.se/forum/topic/46317-sj%C3%A4lvcirkulation-i-v%C3%A4rmesystem/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Augusti , 2016 En kompis har precis skaffat en liten finsk båt... jkommer inte på typen. Han har en liten gas-värmare. Den drar väldigt lite ström efterso denendast behöver liten gnista för att tända. Sen går den endast när den värmer, inte som ex. Eber... som pendlar mellan halv och hel-varv. Den slår på när värme behövs och stänger helt däremellan.... jo Avance 24. Jättetrevlig båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 16 Augusti , 2016 Eftersom IF kappseglas någorlunda aktivt bör det finnas ok begagnade segel att köpa. Om du å andra sidan aldrig ska kappsegla kanske det är värt att investera i segel av något annat material än dacron, vilket jag tror klassregeln kräver. Generellt kan du nog segla IF med fullt ställ upp till 7,8-10 m/s. Men då krävs att du kan trimma om seglen och styra. Din rädsla för att det ska komma in vatten är som sagt obefogad.Men bara den frågan i sig själv antyder att du har enormt mycket att lära om grunder i segling. Kanske har du någon duktig klubbkamrat som du kan be om en privatlektion i din egen båt? Farten är svårt att säga, vilken bog pratar du om? Jag tycker inte det låter så väldigt långsamt för en IF och fräscha segel gör framför allt skillnad för höjdtagning på kryss, bidevind och halvvind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 19 Augusti , 2016 (redigerade) Båtens längd är INTE detsamma som maxfarten. Googla på deplacementsfart så ser du snabbt hur fel det är. Deplacementsfarten lär vara 2,43 x kvadratroten av vattenlinjelängden. Om IF:en är 6,05 i vattenlinjen bör din högsta fart vara ca 6 knop. Sedan kan väl vattenlinjen bli lite längre i hög fart då högre fart "trycker ner" båten i vattnet. Om båten kommer i planing gäller inte regeln om deplacementsfart. Angående värmare så hade Ebersprächer problem med elektroniken under några år. Det finns många inlägg på webben om krånglande Ebersprächers. Bavaria bytte till slut ut Ebersprächer mot Webasto och har fortfarande det som standard. Ingen av dem är strömsnål, tvärtom. Rekommenderar varmt att du skaffar någon form av värmare, för inte bara ökar det trivseln med en varm och torr båt, det förlänger båtsäsongen högst väsentligt! Redigerad 19 Augusti , 2016 av breckan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ojja49 3 Postad 19 Augusti , 2016 Det där med maxfart lika med längd stämmer inte riktigt; det som händer när båtens hastighet ökar är att bogvågens längd ökar, och när hastigheten i knop är densamma som båtens längd i meter är bogvågen lika lång som båten. (Detta är en ren tillfällighet för att sorterna blev som dom blev, räkna båtens längs i fot och hastigheten i km/h så stämmer det inte alls). Om man då vill få båten att gå fortare måste man ta sig över bogvågen, segla i uppförsbacke alltså, vilket kräver mycket mer dragkraft, från segel eller motor. Jag har i några lyckliga ögonblick (gärna i typ hård slör) fått min lilla 5,5-metersbåt att fara iväg i dryga 6 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 Augusti , 2016 Det där med maxfart lika med längd stämmer inte riktigt; det som händer när båtens hastighet ökar är att bogvågens längd ökar, och när hastigheten i knop är densamma som båtens längd i meter är bogvågen lika lång som båten. (Detta är en ren tillfällighet för att sorterna blev som dom blev, räkna båtens längs i fot och hastigheten i km/h så stämmer det inte alls). Om man då vill få båten att gå fortare måste man ta sig över bogvågen, segla i uppförsbacke alltså, vilket kräver mycket mer dragkraft, från segel eller motor. Jag har i några lyckliga ögonblick (gärna i typ hård slör) fått min lilla 5,5-metersbåt att fara iväg i dryga 6 knop. Förhållande mellan knop och meter är jag med på att det är lite slumpartat men.... Att det skulle skilja i hastghet och eller förhållande bara för att du räknar i en annan enhet hänger jag inte med på... går båten snabbare eller långsammare om du räknar km/h? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 19 Augusti , 2016 En IF seglar utan bekymmer med fullt ställ upp till 10-12 m/s. Den har ganska liten segelyta i förhållande till sin vikt. Dessutom tenderar IF:en att ta sämre höjd med fock än med Genua eftersom spalten mellan förseglet och storseglet är effektivare med genuan.Segla IF:en med runda segel i lätta vindar. Fram med skotpunkten på genuan, ganska löst förlik/mastlik. Löst ansatt bomuthal och löst häckstag.När det börjar pipa i planar du ut och sträcker upp genuan och tar hem lite på cunningham, bomuthal och spänner häckstaget en smula, Vips rätar båten upp sig. Sen när det börjar blåsa 10 m/s så maxar man akterstag, förlik, cunningham och tar bak och/eller flyttar ut skotpunkten på genuan och vagnar ner storskotet i lä och IF:en seglar fortfarande tryggt och hyfsat upprätt.Nästa steg är att börja segla med lite inslag i Genuan. Båten seglar nämligen både högre och snabbare med lite bubblor i genusans framkant än om du sätter focken.Risken att segla ner en IF så att du får vatten i sittbrunnen är, enligt mig, obefintlig. Båten kommer att börja hasa i sidled innan du fått ner den så långt..Ett tips jag kan rekommendera på kryss och bidevind är att titta på loggen. Håller du runt sex knop med din IF och den börjar kränga för mycket. (Mer än 25 grader) kan du lova upp och låta det slå in lite i framkanten av genuan. Båten kommer att resa sig en smula men du håller fortfarande samma fart.Om det är kraftig sjögång är det här inte så bra metod eftersom båten behöver kraften i förseglet för att ta sig genom och över vågorna. Då är det vettigare med focken eller att ta ett rev i storseglet.Du behöver aldrig vara rädd att du pressar en IF-båt för hårt. Allt är överdimensionerat (Utom undervantens röstjärn som går att byta, om dom inte redan är bytta) Den är tung och styv som få och du kan utan problem segla ner den med vatten på skarndäck! Sen börjar vinden att blåsa över den och avdriften motverka mer krängning.Att det sen varken är effektivt eller bekvämt att segla den så hårt.... Det är en annan femma. Men den tål det! Jag har kryssat ut ur en hamn i 19 m/s pålandsvind och tvåmetersvågor och visst.... Det var som att befinna sig i en tvättmaskin... men det kändes aldrig otryggt!. Det är en blöt båt att segla i sjögång eftersom den är låg.... Men den tål det!7,45 in i filmsnutten här kryssar jag och min dotter i 12 m/s med full stor och genua. Direkt kameran stängdes kokade dottern kaffe.... Så det är no probs! angående farten på en IF-båt så finns det en intressant tråd på FB-gruppen "IF-seglare" där den rådande toppnoteringen när 11,3 knop i kuling och hård slör. Min egen toppnotering från i somras finns med. 8,2 kn i halvvind och medsjö. Men håller du sex knop med din IF så är det en bra fart.IF:en är en riktigt bra läromästare. Den är lättseglad, tål stryk och hård vind. Det är ganska lätt att få fart på den men en jäkla utmaning att ta ur den maximal kapacitet eftersom den svarar direkt på varje trimning. Jag brukar hävda att... ska man lära sig segla ska man göra det i en IF, Folkbåt eller H-båt! Roliga, förlåtande och tåliga på samma gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ojja49 3 Postad 19 Augusti , 2016 (redigerade) Det där med maxfart lika med längd stämmer inte riktigt; det som händer när båtens hastighet ökar är att bogvågens längd ökar, och när hastigheten i knop är densamma som båtens längd i meter är bogvågen lika lång som båten. (Detta är en ren tillfällighet för att sorterna blev som dom blev, räkna båtens längs i fot och hastigheten i km/h så stämmer det inte alls). Om man då vill få båten att gå fortare måste man ta sig över bogvågen, segla i uppförsbacke alltså, vilket kräver mycket mer dragkraft, från segel eller motor. Jag har i några lyckliga ögonblick (gärna i typ hård slör) fått min lilla 5,5-metersbåt att fara iväg i dryga 6 knop. Förhållande mellan knop och meter är jag med på att det är lite slumpartat men.... Att det skulle skilja i hastghet och eller förhållande bara för att du räknar i en annan enhet hänger jag inte med på... går båten snabbare eller långsammare om du räknar km/h? Det var det slumpartade sambandet, att vi med de enheter vi använder nu och här råkar få samma siffror för båtens längd och hastighet, som jag ville betona. Naturlagarna bryr sig naturligtvis inte om vilka måttenheter vi använder oss av. (OT: Första gången jag använde en GPS i båten var den inställd på miles i timmen, jag blev mäkta imponerad av vilken snabb båt jag plötsligt hade... ) Redigerad 19 Augusti , 2016 av Ojja49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 Augusti , 2016 Det där med maxfart lika med längd stämmer inte riktigt; det som händer när båtens hastighet ökar är att bogvågens längd ökar, och när hastigheten i knop är densamma som båtens längd i meter är bogvågen lika lång som båten. (Detta är en ren tillfällighet för att sorterna blev som dom blev, räkna båtens längs i fot och hastigheten i km/h så stämmer det inte alls). Om man då vill få båten att gå fortare måste man ta sig över bogvågen, segla i uppförsbacke alltså, vilket kräver mycket mer dragkraft, från segel eller motor. Jag har i några lyckliga ögonblick (gärna i typ hård slör) fått min lilla 5,5-metersbåt att fara iväg i dryga 6 knop. Förhållande mellan knop och meter är jag med på att det är lite slumpartat men....Att det skulle skilja i hastghet och eller förhållande bara för att du räknar i en annan enhet hänger jag inte med på... går båten snabbare eller långsammare om du räknar km/h? Det var det slumpartade sambandet, att vi med de enheter vi använder nu och här råkar få samma siffror för båtens längd och hastighet, som jag ville betona. Naturlagarna bryr sig naturligtvis inte om vilka måttenheter vi använder oss av.(OT: Första gången jag använde en GPS i båten var den inställd på miles i timmen, jag blev mäkta imponerad av vilken snabb båt jag plötsligt hade... ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Augusti , 2016 Det där med maxfart lika med längd stämmer inte riktigt; det som händer när båtens hastighet ökar är att bogvågens längd ökar, och när hastigheten i knop är densamma som båtens längd i meter är bogvågen lika lång som båten. (Detta är en ren tillfällighet för att sorterna blev som dom blev, räkna båtens längs i fot och hastigheten i km/h så stämmer det inte alls). Om man då vill få båten att gå fortare måste man ta sig över bogvågen, segla i uppförsbacke alltså, vilket kräver mycket mer dragkraft, från segel eller motor. Jag har i några lyckliga ögonblick (gärna i typ hård slör) fått min lilla 5,5-metersbåt att fara iväg i dryga 6 knop. Förhållande mellan knop och meter är jag med på att det är lite slumpartat men.... Att det skulle skilja i hastghet och eller förhållande bara för att du räknar i en annan enhet hänger jag inte med på... går båten snabbare eller långsammare om du räknar km/h? Det där med att maxfarten på en deplacementsbåt skulle va lika med båtens längdi vattenlinjen, stämmer bara om båten har en längd i vattenlinjen på 6,25 meter. Annars så finns det ju en formel. Nu kan jag inte skriva så sofistikerat på datorn, men i klartext; Roten ur längden i meter av vattenlinjen länhd, gånger en konstant som beror lite på skrovets utformning, ger båtens teoretiska maxfart i knop. Konstanten ligger runt 2,5, så jag brukar alltid räkna med 2,5. Sen har det ju hänt vid många tillfällen att man seglat betydligt snabbare än den teoretiska Maxfarten. På slören när det blåser saftigt, med en saftig medsjö och medström. Har man hemlängtan så kan det göra att det känns som om allt går förfärligt sakat. Är det då dessutom på kryss och motström, skall du ha tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser