richardk 6 Postad 15 Augusti , 2016 Går i funderingar kring båtval. Seglar idag en långsmal båt liknande Sveakryssare men funderar på att byta till något bekvämare. Bekvämare både i mening enklare segling + bättre bobåt. Båtar jag fastnat för och dit funderingarna går är framförallt Linjett 33 och kanske också Maxi 1050 alternativt Linjett 35. Prismässigt verkar de ligga rätt lika. Det jag vill åt rent seglingsmässigt är dels självslående fock, slippa backstag och också få bättre manövrerbarhet i hamn med separat roder. Boendemässigt är det lite mer utrymme att röra sig på inombords, något längre kojer och kanske framförallt, ett ordentligt toautrymme med duschmöjlighet som framförallt önskas. (det senare ett krav från sambo för att följa med) Ett elektriskt ankarspel i stäven också stort önskemål. För mig är ett krav på en båt att den ska funka bra att hantera ensam, jag vill inte vara beroende av att någon måste följa med för att komma ut på sjön. Frågan som dyker upp är om ovanstående båtar kvalar in på mina krav? Eller blir det för stort och tungt att hantera själv? Nuvarande båt ca 11,50x2,50 och på 4 ton ca funkar hyfsat bra att hantera själv, även om det kan vara trixigt i lite trängre hamnar eftersom den inte svänger utan att man har tillräcklig fart och går ungefär dit den själv vill när man backar. Backstag och icke självslående fock kan vara lite tröttsamt ibland. Motorn är klen och används i princip till att ta sig in/ut ifrån hamn eller motorgång när det är bleke, i övrigt är det segla som gäller. Fördelar med båten är att den har ganska långa överhäng och relativt låg stäv vilket förenklar i naturhamnar. Linjett 33:an har varit min drömbåt i många år och är väl kanske mitt förstaval. Lite tveksam till storskot på rufftak dock liksom rorsmansplacering långt fram men detta kanske är en fördel som ensamseglare? Nyfiken på era erfarenheter och synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 Augusti , 2016 Linjett seglar finfint och i Rosättra vet varvet vad de håller på med. Så det är ett bra val tycker jag. Själv hade jag en över 12 m långsmal träbåt som första båt efter jolletiden så jag kommer ihåg dess för och nackdelar... Har idag en tung motorseglare. På tal om vikt? Nej det är inget problem i sig, du är ju redan van att planera manövrar i hamn. Vindfånget är större men du kan hålla högre fart vid manövern. Sitta långt fram? Tja, har du inte autopiloten på så uppskattar du kanske att få skydd av sprayhooden. Vanesak gissar jag. Skot på taket gillar jag inte heller. Av två skäl. Dels så ska en del seglare imitera kappseglingsbåtar med bara en eller två linor upp till bommen. Tungt att skota hem gissar jag. Sedan blir vinkeln lidande, du får en skena långt fram med sämre vinkel. Även där behöver du nu vinch? Fördel är sittbrunn helt utan storskot, stor fördel när du dukar upp under supstuga-kapellet. Linjetten har kanske Sveriges snyggaste linjer! Som helt förstörs av peke med infällbar stege under. Men den är tyvärr helt nödvändig anser jag för att säkert gå iland på öar. Du får då också ett fint beslag för stävankaret. Jag anser att ett stävspel är grejen vid min egen ensamsegling, bara droppa ankare på svaj. Ibland när det mojnar på kvällen kan jag gå in mot land själv ( har bandspel i aktern, mycket praktiskt) Sammanfattning. En modern båt är mer lättseglad än din båt. Oroa dig alltså inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 16 Augusti , 2016 Jag letade eftter liknande båt och det blev en Arcona340, vilken jag är oehört nöjd med efter första sommaren. den seglar som en dröm med självslående fock. kankse lite överriggad, jag tar gärna rev 1 redan vid 6 m/s. jag har seglat en del ensam och det går utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Awol 1 Postad 16 Augusti , 2016 Jag har seglat flera Linjetter(30,33,35) och kan rekommendera både 33:an och 35:an. Båda är fantastiska båtar plus för 33:an är att de finns flera som är nyare, plus för 35:an är lite bättre ståhöjd i förpik och bättre gång i havssjö. Behov av peke finns inte, båda modellerna som jag har seglat har haft en stege som man hänger på pulpit o båda har lutande stäv så att man kommer intill favoritklippan. Båda är lättmanövrerade och rorsman långt fram gör att man når allt själv. Skotning på taket är tyngre att vagna upp, även med utväxling ( här ska man nog ha 4 skuret för att underlätta). Att vinkeln skulle bli en annan stämmer inte, i och med att skenan sitter närmare masten så behövs inte lika lång skena för att ändå få fullt utslag. Den ena Linjetten har stävankare som låg i ett av Rosättra tillverkat beslag, funkade bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 17 Augusti , 2016 Tack för input! Linjett 33:an har alltid varit en favorit för mig, även om jag aldrig haft tillfälle att segla någon Och verkar som den håller måttet för vad jag söker (även om jag fortfarande är skeptisk till storskotsplacering..) Någon som har erfarenhet av Maxi 1050? Gillar utseendet på den och verkar som de kommer med mer utrustning i förhållande till pris jfrt med Linjetterna. Kan känna mig tveksam till rattstyrning dock, både med tanke på roderkänsla och utrymme i sittbrunn men kan ju ha fördelar också.. -Inte lätt det där med att välja! Gösta Ekman och Aftonbladet eller Expressen dyker upp i tankarna.. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 19 Augusti , 2016 Ja,det är fina båtar allihop,men kolla lite på Acrobat 340 och Comfortina 35 snygga båtar med bra byggkvalite o fina utrymmen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 19 Augusti , 2016 Inga funderingar på en Maxi mixer? Den är snabb och ganska rymmlig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Augusti , 2016 Tänkte bara kommentera behov av peke? Fult? Ja... Och även om ett peke ger ett bra fäste för permanent fäst stege ( inskjutningsbar ) så kan man använda en lös stege, som ofta kan vara lite längre dessutom. Så har vi väl alla gjort? Peke ger ofta bra fäste för gennacker men det går lika bra med ett kastblock och längre tamp. Man missar i och för sig möjligheten till svirvel men hur många använder sådana? Peke ger bra fäste för ett ankare också men de flesta tillverkare har ju ett fäste man kan montera? Finns det inga unika fördelar med ett peke då? Jo... Det är mycket lättare att använda när du ska iland. Istället för att tråckla fötterna förbi förstaget och stå på en liten yta så har du en plattform för fötterna. Dessutom blir en stege mer stabil om den sitter på ett peke. Det känns säkrare med peke tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 20 Augusti , 2016 Menade arcona 34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 869 Postad 22 Augusti , 2016 Linjetterna har förstaget lite indraget från förstäven och en pulpit som är låg att kliva över. Framför förstag o pulpit finns det utrymme att stå inför ilandklivning. Du behöver inte klättra högt upp på/över pulpit så behovet av peke är rätt litet. Pulpit är dessutom utformad så att det fungerar bra att hänga på en lös stävstege (förvaras i ankarboxen när den inte används). Linjett 33 är nog lite för grund i ankarboxen för att det ska fungera bra med stävankare. Linjett 35 finns det ett antal som har stävankare. Rosättra har skenor så att stävankare kan monteras utan att det behövs peke att hänga ankaret på. Att skota storseglet på rufftaket kräver inga extra vinchar. Det sitter vinchar på rufftaket bredvid ingången för att sköta fall, storskot, kick mm Ett antal skotlås sitter uppradade på rufftaket för att låsa de olika tamparna så att vincharna är lediga för de tampar som behöver hanteras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 23 Augusti , 2016 Jag tackar för alla synpunkter och input, värdefullt! Som ensamseglare och eftersom jag börjar bli äldre, vll jag göra seglingen så enkle som möjligt. Elektriskt ankarspel i stäven är ett stort önskemål för att enkelt kunna lägga sig på svaj. Lintott nämner att det är trångt i ankarboxen på Linjett 33:an, är det helkört att montera ankarspel där? Nån som vet någon som lyckats? Annars är jag nyfiken på erfarenheter från Maxi 1050:an. En tilltalande båt i mina ögon! Här blir peke ett måste dock, vilket i och för sig inte behöver vara en nackdel. Gissar att Maxin är lite livligare i karaktären än Linjetterna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 24 Augusti , 2016 Nej det är inte kört att montera ankarspel i fören på en Linjett 33. Ring och prata med Rosättravarvet. De har gjort sådana montage. Hur bra det fungerar kan jag inte uttala mig om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser