jan_af_lisoe 188 Postad 15 Augusti , 2016 Köpte i somras en begagnad RYDS 18 GTS (3.0 Mercruiser) och det är min första större båt, körde tidigare båtar med mindre utombordare. Kommer säkert med många frågor, här kommer de första: 1. Det finns fyra strömbrytare: länspump, motorrumsverntilation, lanternor, och en fjärde som jag inte minns vad den var till, tror det står 'Engine Aux' på den ? 2. Skulle behöva ett nytt styrpulpetsöverdrag, några tips, gärna en enkel 3:e partsmodell som inte kostar en förmögenhet. 3. Vilka ankare som fungerar, mitt nuvarande ankare får inte plats i de stuvfack som är avsedd för ankare och ankartampar ? 4. När jag kör båten så tycker jag att den lutar mot babordssidan, oavsett om jag sitter på förarstolen eller stolen bredvid, är det normalt ? För båten ligger helt jämnt när den ligger stilla. Tror att det kanske beror på propellerns vridmoment, men ville gärna kolla. 5. Vilken fart (eller varvtal) är det optimala ur bränsleförbrukningsperspektivet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 16 Augusti , 2016 4. Har du trimplan eller blåser det från babord? 5. Den motorn brukar i de flesta båtar gå i snålast planingsfart vid eller strax över 3000rpm. (Fast snålast är den nog vid eller strax över tomgångsvarv.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 16 Augusti , 2016 Jag har inga trimplan och jag tycker den lutar oavsett vindriktning, även om jag inte har gjort några stora experiment. Om jag minns rätt så lutar den även vid vindstilla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 16 Augusti , 2016 Att skaffa trimplan är en bra ide. Väldigt jobbigt att köra i kraftig sidvind eller med ojämnt fördelad last annars. Att den lutar lite kan säkert bero på vridmomentet från propellern men det problemet (om det nu är ett problem) försvinner om du skaffar elektriska eller hydrauliska trimplan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser