theboat 4 Postad 15 Augusti , 2016 Hej! Jag har tre stycken nya batterier två 105ah (varav ett gel) och ett 80ah som jag vill använda mig uttav som förbrukningsbatterier i motorbåten. Jag vet att man egentligen ska enbart parallellkoppla identiska batterier och undrar därför hur jag ska lösa detta på bästa sätt utan att förstöra batterierna. Jag vill till varje pris slippa gå ner i motorrummet för att flytta på huvudströmskablarna. Är det ok att i alla fall parallellkoppla de två 105ah batterierna? Erfarenheter? Finns det någon automatisk krets man kan köpa som slår vidare över till nästa batteri vid spänningsfall men som ändå klarar av att ladda alla batterier? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 15 Augusti , 2016 (redigerade) Du har ju egentligen själv svarat på frågan... Jag vet att jag brukar bli motsagd då jag hävdar att parallellkopplade batterier skall vara identiska och lika gamla, eller lika nya. Ett exempel, egen färsk erfarenhet. Jag köpte mig en ny båt för ett år sedan, det satt en uppsjö olika batterier i den. Jag brydde mig inte så mycket förra säsongen då allt fungerade. Det var/är tre kretsar i denna båten, startbatteri, förbrukarbank 1; 80Ah batteri, förbrukarbank 2; 75 + 105 Ah av olika snitt. De två i bank 2 var dåliga, hade tagit emot laddning dåligt. Men i höstas hjälpte jag en kille med en utombordare och då lånades mina batterier, och det visade sig att mina batterier var rätt så kassa, inget av de i bank 2 räckte för att driva en startmotor. Men det ur bank 1 funkade någorlunda. Inför denna säsongen köptes nya golfbilsbatterier, sådana där på 6 volt och 240 Ah, dom seriekopplas och blir då elektriskt sett "ett" batteri på 12 v och 240 Ah. Då jag gjort en rekonditionering med min Ctek-laddare på det kvarvarande förbrukarbatteriet, ettans, behölls detta. (Startbatteriet är ett Biltema AGM-batteri... undrar vad jag skall göra med detta?, kanske det byts ut mot två 75 Ah "grävmaskinsbatterier" Alltså rejäla överdimensionerade batterier avsedda för kallstart av tunga entreprenadmaskiner i Alaska eller Sibirien...) Vad jag inte visste var att "batteritankmätaren" en vanlig NASA BM 1 var felkopplad, mätte bara över ettans batterigrupp, och rätt som det var, när antingen solen gott i moln (solpanelen slutade att ladda) eller när motorn stängdes av kunde det bli uppemot 15 A ström in, väldigt konstigt, tänkte jag. Startade motorn och den laddade med omkring 30 A, stängde av och det var fortfarande 10-15 A in, solpanelen är endast på 50W och ingen landström var kopplad.... Vände på mätkablarna på BM1´s shunt och då var det samma ström fast ut... aha, tänkte jag då... Vad var det som hände? Jo, förbrukarbank 2 laddade förbrukarbank 1. Och med båda huvudströmbrytarna (batterifrånskiljarna) påslagna dalade stapeln med laddningstatus snabbt på instrumentet. Snabbare än på ungdomars mobiltelefoner när dom hela dagarna letar efter Pokemonmonster. Det blev att krypa i kösvinet och lastutrymmet och följa kablarna, efter en del huvudbry och omkoppling samt mätning förstod jag hur det var kopplat. I begynnelsen fanns bara förbrukarbank 1 (och startbatteribanken) och batteribank 2 har tillkommit senare, det syns på kabeldragning och håltagning bland annat. BM-1 har också tillkommit innan förbrukarbank 2 installerats. Nu använder jag inte förbrukarbank 1, den är urkopplad, iallafall till båtens dagsförbrukare, men den försörjer drevlift och trimplan och kanske någonting mer som är kopplat innan batterifrånskiljaren, men jag skall ändra på det. Summa summarun, bra och nya batterier lämnar i från sig ström och spänning till batterier som har sämre status, och rimligtvis då också lägre potential (=spänning i detta fallet). Enligt naturens lagar vill ju alla fysiska olikheter utjämna sig, häll i kall mjölk i hett kaffe, vad får du då förutom latte? ju en ljummen koffeindryck! Likadant med elektrisk ström och spänning, det vill utjämna sig. Så om du nu skall blanda olika batterier, se till att de har samma spänning, eller koppla dem via två jättedioder så att strömmen inte kan gå bakvägen mellan batteribankerna. Jag har även hittat en del andra mystiska kopplingar jag inte förstår mig på, två elektriker innan mig har ägt den båten, jag är jobbar visserligen inte som fordonselektriker, eller installationselektriker längre, men har gjort... Så varning alltså, om du är spekulant på en båt som tidigare ägts av bara en enda elektriker... Det kan finnas suveräna tekniska lösningar på problem som inte ens existerar. Så till dina frågor: Jag tror att det är ok att parallellkoppla de två likadana 105 Ah batterierna, dom är väl också lika gamla? Det finns ett billig men bra skiljerelä som flera här på forumet rekommenderar, jag har hittat ett sådant i min båt också, finns hos Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/ Sedan finns det ju en del olika kretsar som kopplar bort, eller kopplar om strömmen vid spänningsfall. Elfa har en sådan, men det finns på fler ställen. https://www.elfa.se/sv/batterivakt-12-vdc-kemo-m148a/p/18587184?channel=b2c&utm_source=gshopCHen&utm_medium=feed&price_gs=160%20SEK&gclid=CMGCu8fAw84CFcL7cgodzAQBFA Redigerad 15 Augusti , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Augusti , 2016 (redigerade) 2016-08-15 vid 10:12 skrev theboat: Hej! Jag har tre stycken nya batterier två 105ah (varav ett gel) och ett 80ah som jag vill använda mig uttav som förbrukningsbatterier i motorbåten. Fast om man har tre nya batterier. Då finns det ju ett minst ett paralternativ. 1. Man kör de tre nya batterierna - som man redan äger och som man i princip kan göra vad man vill med - till återvinningsstationen och lämnar dem där. Sen åker man till dyra marinbutiken och köper tre nya lika batteri va samma sort och storlek. Då har man uppfyllt alla statuter.. 2. Man skiter i vad alla experter - såna som jag - säger och kopplar in de tre batterierna som man redan äger och kör med dem så länge det går. Laddar dem med en bra laddare och kanske även solcellspanel och gläds åt att man förskjutit en nödvändig utgift en aning. Samtidigt retar man alltid någon - alla experter på båtbatteri tex. När de är slut lite tidigare än de egentligen borde vara, kör man dem till återvinningsstationen och sedan till dyra marinbutiken och köper tre nya lika batteri av samma sort ock storlek. Att krångla till livet meden massa tekniska moxijox och sofistikerade obegripliga kopplingar borde var förbehållet för oss med elektrisk yrkesbakgrund. KISS är en väldigt bra synsätt och arbetsmetod. https://sv.wikipedia.org/wiki/KISS-principen Expert En person som tror att han kan allt om allt. Specialist En person som kan väldigt mycket om väldigt lite. Redigerad 15 Augusti , 2016 av Thallatha 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Augusti , 2016 Man kan mycket väl koppla ihop batterier av olika storlek men vara väldigt försiktig att blanda olika typer, det är vad batteritillverkarna säger. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 15 Augusti , 2016 Sedan behöver man ju inte köpa batterierna i den dyra båttillbehörsbuiken, inte heller på lågprisvaruhuset, typ Jula och Biltema. Man kan gå till en batteriexpert och höra vad expertisen där har för tips och råd. Jag känner till två sådana buiker. www.batterilagret.se och www.batterexperten.se Jag har handlat på Batterilagret, och varit nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Augusti , 2016 Man måste ju få provocera. Själv köpte jag mina 3x95 Ah AGM-batterier på BILTEMA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Augusti , 2016 Biltema är en jättestor leverantör av batterier till fritidsbåtar mm. Alldeles utmärkta batterier, även jag kör Biltemas AGM. Mått, data mm råkar vara exakt samma som för Varta. Det är naturligtvis bara en slump.... Men det finns många skojare i batteribranschen. -- En lösning på TS problem kan vara det jag hade en gång i tiden. Ett startbatteri med skiljerelä. Tre husbatterier som kopplades till elsystemet ett efter ett. Batterierna kopplades in med vanliga bilrelän och en omkopplare. Det fungerade bra men med lite handpåläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 15 Augusti , 2016 (redigerade) Jag är ingen expert eller specialist heller, men har läst i nån batteriguide/artikel samma sak som bhemac skriver. Att batterierna ska vara av samma typ i en parallellkoppling, men Ah kan skilja utan problem. Så du kanske kan använda ditt gelbatteri som starbatteri och de andra till förbrukning? Vad säger expertisen om det? Redigerad 15 Augusti , 2016 av mikael_matsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 15 Augusti , 2016 2016-08-15 vid 22:48 skrev mikael_matsson: Jag är ingen expert eller specialist heller, men har läst i nån batteriguide/artikel samma sak som bhemac skriver. Att batterierna ska vara av samma typ i en parallellkoppling, men Ah kan skilja utan problem. Så du kanske kan använda ditt gelbatteri som starbatteri och de andra till förbrukning? Vad säger expertisen om det? I agree... För att elsystemet ska må optimalt, leva länge och vara pålitligt så ska parallellkopplade batterier vara av samma typ och ungefär samma ålder. Blandar man batterier av olika ålder och batterier avsedda för olika optimal laddspänning som har olika inre resistans så upptår flera icke önskvärda saker. Men oftast får det bara konsekvenserna att batteribanken dör tidigare än vad man önskar (=kostar mer än tänkt) . Därför är det inte så enkelt att svara ja eller nej på frågan. Det går, JA, men är det optimalt NEJ. ( Men en viktig riktlinje som det för övrigt postats om tidigare är att inte använda AGM batterier om man inte är säker på att laddregulatorn klarar det (=NOT för många utombordare, även nya årsmodeller) då det kan orsaka överspänningar och förstörda komponenter i elsystem både i och utanför motorn p g a överspänningar. Överspänningar som orsakas av att AGM har lägre inre resistans (= lägre spänningsfall) och att batteriet är en viktig del i regulatorkretesen och då orsakar högre spänning i övriga systemet. Känt problem som de flesta postar om först när de sett/fått problemet. ) Peo 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 16 Augusti , 2016 Jag har i många år använt golfbilsbatterier i förra nuvarande båt. Det första jag köpte höll i femton säsonger. Detta är traditionella öppna syra/blybatterier. Men dom är bara på 6 volt, så man får seriekoppla två för att få 12 volt. De gånger jag köpt sådana har man fått flest amperetimmar per hundralapp, men priserna varierar. Dom har ett lågt inre motstånd, laddas därför snabbt, tål djupa urladdningar. Och det kan man ju förstå då de är avsedda för sådana där elektriska golfbilar som används på golfbanor och numera även på våra "bilfria" öar i skärgården. Svenska Batterilagret har ju kunnig personal som kan råda dig rätt i batteridjungeln, rekommenderas! http://www.batterilagret.se/product/1558-190-ah-20h-forbrukning-deka-6v.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Augusti , 2016 Länge höll jag Trojan T-105 som det bästa batteriet, det är samma typ av golfbilsbatteri som ovan. Men utvecklingen har gått framåt, idag är nog AGM det bästa, det laddas snabbare, man behöver inte söla med vatten och det kan placeras hur som helst. Det finns ytterligare en aspekt, Peukert talet är betydligt högre för just golfbatterierna. I en ny värd när man kokar kaffe med el, har micro mm så har det betydelse. Skulle jag idag investera i en ny batteribank så skulle det utan minsta tvekan bli LiFePO4. I jämförelse så framstår blybatterier som medeltid. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 16 Augusti , 2016 2016-08-15 vid 22:48 skrev mikael_matsson: Jag är ingen expert eller specialist heller, men har läst i nån batteriguide/artikel samma sak som bhemac skriver. Att batterierna ska vara av samma typ i en parallellkoppling, men Ah kan skilja utan problem. Så du kanske kan använda ditt gelbatteri som starbatteri och de andra till förbrukning? Vad säger expertisen om det? Gelbatteri är väl högst olämpligt att använda till startbatteri?! Man kan ej ta ut så hög ström, som startbatteri kräver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Augusti , 2016 2016-08-16 vid 19:50 skrev ossy: 2016-08-15 vid 22:48 skrev mikael_matsson: Jag är ingen expert eller specialist heller, men har läst i nån batteriguide/artikel samma sak som bhemac skriver. Att batterierna ska vara av samma typ i en parallellkoppling, men Ah kan skilja utan problem. Så du kanske kan använda ditt gelbatteri som starbatteri och de andra till förbrukning? Vad säger expertisen om det? Gelbatteri är väl högst olämpligt att använda till startbatteri?! Man kan ej ta ut så hög ström, som startbatteri kräver. Fast det där är väl en sanning med modifikation. I en tidigare segelbåt hade jag en batteribank för start och förbrukning bestående av två gelbatterier. Det var inga som helst problem att starta motorn nån enda gång under de tre åren jag hade båten. Motorn var en diesel på ca 25 Hh. Så plockar vi bort "högst" i din första mening så hyfsar vi den lite mer närmare verkligheten. Fast i fritidbåtsvärden skall ju allt va pefekt. Skovsidorna helt repfria superbklanka. Seglen skall va nya och av absolut senaste snitt och materialt - torts att vi bara i stort sett går för motor, som naturligtvis skall va i perfekt skick. För att inte tala om elsystemet och batteribanken. Hur många av Maringudens medlemmar har helt perfekta båtar i alla avseende. I alla fall inte jag 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 16 Augusti , 2016 2016-08-16 vid 19:50 skrev ossy: 2016-08-15 vid 22:48 skrev mikael_matsson: Jag är ingen expert eller specialist heller, men har läst i nån batteriguide/artikel samma sak som bhemac skriver. Att batterierna ska vara av samma typ i en parallellkoppling, men Ah kan skilja utan problem. Så du kanske kan använda ditt gelbatteri som starbatteri och de andra till förbrukning? Vad säger expertisen om det? Gelbatteri är väl högst olämpligt att använda till startbatteri?! Man kan ej ta ut så hög ström, som startbatteri kräver. Nej det är säkert inte optimalt. Men som jag fattat det så har TS idag 4st batterier varav tre ska användas som förbrukingsbatterier i en parallellkoppling. Ett av hans batterier är ett gelbatteri och de andra förutsätter jag att de är blybatterier. Så för att inte blanda ett batteri av annan typ än de andra två i parallellkopplingen så borde det väl ändå vara bättre att plocka bort gelbatteriet? Och då kan man väl lika väl använda det som startbatteri istället för att göra sig av med det, tänkte jag. Funkar det inte kan man ju alltid koppla på blybanken för att starta motorn så man tar sig hem och isf byta ut det batteriet då. Så tänkte jag, men det kanske är feltänkt? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 17 Augusti , 2016 2016-08-16 vid 23:23 skrev mikael_matsson: 2016-08-16 vid 19:50 skrev ossy: 2016-08-15 vid 22:48 skrev mikael_matsson: Jag är ingen expert eller specialist heller, men har läst i nån batteriguide/artikel samma sak som bhemac skriver. Att batterierna ska vara av samma typ i en parallellkoppling, men Ah kan skilja utan problem. Så du kanske kan använda ditt gelbatteri som starbatteri och de andra till förbrukning? Vad säger expertisen om det? Gelbatteri är väl högst olämpligt att använda till startbatteri?! Man kan ej ta ut så hög ström, som startbatteri kräver. Nej det är säkert inte optimalt. Men som jag fattat det så har TS idag 4st batterier varav tre ska användas som förbrukingsbatterier i en parallellkoppling. Ett av hans batterier är ett gelbatteri och de andra förutsätter jag att de är blybatterier. Så för att inte blanda ett batteri av annan typ än de andra två i parallellkopplingen så borde det väl ändå vara bättre att plocka bort gelbatteriet? Och då kan man väl lika väl använda det som startbatteri istället för att göra sig av med det, tänkte jag. Funkar det inte kan man ju alltid koppla på blybanken för att starta motorn så man tar sig hem och isf byta ut det batteriet då. Så tänkte jag, men det kanske är feltänkt? Nej, jag tror att det är absolut rättänkt. Det var väl ungefär så det var, och så det blev i min nuvarande båt, även om jag köpte två nya batterier. Men jag fick ett AGM-batteri som startbatteri istället... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser