Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
entranced

Problem med Mercuiser 5.7 EFI

Rekommendera Poster

Hej,

Har två problem med min Mercuiser 5,7 EFI och jag är lite osäker på om det finns ett samband mellan problemen. Förhoppningsvis finns det någon här som har lite idéer.

Fel 1. Efter att ha varmkört motorn så kan det vara problem att få igång den efter att man haft den avstängd en stund efteråt. Den hackar vid startförsök och går inte igång såvida jag inte ger full gas. Vid fullt gaspådrag så hoppar den alltså igång.
Vid kallstarter så har jag inte haft detta problem utan det verkar enbart inträffa när motorn är varm.

Fel 2. Det har hänt vid några få tillfällen att vid startförsök så har det varit helt dött när man vrider om startnyckeln. När man vridit ett kvarts varv så hör man hur soppa sprutar in, men när man vrider ytterligare så är det helt dött. Inget ljud vare sig från startmotorn eller nåt annat.
Trodde först att det var problem med startmotorn så knackade lite desperat på den men det hjälpte inte. Har även bytt tändningslåset om det var nåt glapp där, men felet kvarstod. Provade att ge full gas vid start och då tände den och motorn hoppade igång...
Det här har hänt ett fåtal tillfällen men har lyckats få igång den efter mycket om och men utan att kunna identifiera felet. Vet inte om det var en ren slump att den startade när jag gav full gas sista gången det hände men det känns inte betryggande.

 

Tacksam för lite inputs om ni har några idéer.

 

Mercuiser 5.7 EFI, Alpha One gen 1 på en Sea Ray 268

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel 2: Det som kan spöka är dödmansgreppet eller microbrytaren på växelbryggan.

Där skulle jag börja felsöka.

 

Med vänliga hälsningar
Micke

Redigerad av Micke9000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har även en brytare i reglaget så du inte kan starta med växel i. Den kan bråka ibland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kika på både micro-brytarna samt reglaget. I mitt fall skulle det kunna vara reglaget för det är rejält trögt och det är inte helt lätt att veta om neutralen eller en växel är i.

 

Angående fel 1 så får jag väl prova med nya stift och fördelare och se om det gör skillnad.

 

Tack för svar! Uppskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...