entranced 0 Postad 15 Augusti , 2016 Hej,Har två problem med min Mercuiser 5,7 EFI och jag är lite osäker på om det finns ett samband mellan problemen. Förhoppningsvis finns det någon här som har lite idéer.Fel 1. Efter att ha varmkört motorn så kan det vara problem att få igång den efter att man haft den avstängd en stund efteråt. Den hackar vid startförsök och går inte igång såvida jag inte ger full gas. Vid fullt gaspådrag så hoppar den alltså igång.Vid kallstarter så har jag inte haft detta problem utan det verkar enbart inträffa när motorn är varm.Fel 2. Det har hänt vid några få tillfällen att vid startförsök så har det varit helt dött när man vrider om startnyckeln. När man vridit ett kvarts varv så hör man hur soppa sprutar in, men när man vrider ytterligare så är det helt dött. Inget ljud vare sig från startmotorn eller nåt annat.Trodde först att det var problem med startmotorn så knackade lite desperat på den men det hjälpte inte. Har även bytt tändningslåset om det var nåt glapp där, men felet kvarstod. Provade att ge full gas vid start och då tände den och motorn hoppade igång...Det här har hänt ett fåtal tillfällen men har lyckats få igång den efter mycket om och men utan att kunna identifiera felet. Vet inte om det var en ren slump att den startade när jag gav full gas sista gången det hände men det känns inte betryggande. Tacksam för lite inputs om ni har några idéer. Mercuiser 5.7 EFI, Alpha One gen 1 på en Sea Ray 268 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 15 Augusti , 2016 (redigerade) Fel 2: Det som kan spöka är dödmansgreppet eller microbrytaren på växelbryggan.Där skulle jag börja felsöka. Med vänliga hälsningarMicke Redigerad 15 Augusti , 2016 av Micke9000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broljung 11 Postad 17 Augusti , 2016 Du har även en brytare i reglaget så du inte kan starta med växel i. Den kan bråka ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
entranced 0 Postad 17 Augusti , 2016 Ska kika på både micro-brytarna samt reglaget. I mitt fall skulle det kunna vara reglaget för det är rejält trögt och det är inte helt lätt att veta om neutralen eller en växel är i. Angående fel 1 så får jag väl prova med nya stift och fördelare och se om det gör skillnad. Tack för svar! Uppskattas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 17 Augusti , 2016 Hur gör du när du startar motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser