subba_ro 0 Postad 15 Augusti , 2016 Hej! Har en Baja 192 Islander -07 med en Mercruiser 5.0 förgasare. Har haft problem med 2 tändmoduler. Den första började tjorva då och då efter ganska precis 30 minuters körning. Den har lagt av på EXAKT samma ställe på sjön 3 ggr Motorn misstände i början en gång och gick lurvigt för att sedan stanna men gick sedan att få igång och gick normalt ganska länge. Till slut la den av helt. Lånade sen grannens tändmodul (det var så vi upptäckte att det var tändmodulen som pajat) och körde en gång över 30 minuter utan problem. Köpte en beggad från ebay och den gick ca 30 minuter och la av helt första gången. Har kollat tändspolens funktion på en elbilfirma och den funkade bra (kall vill säga). Har tidigare bytt fördelare och hallgivare. Har hört teorier om att tändspolen borde vara boven i dramat när den blir (för) varm? Antingen börjar den bli dålig eller så är det någonting som kan göra den för varm som tex fel stift? Vågar jag chansa och köpa ny tändspole och ny tändmodul? Någon som sitter inne på teorier? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 15 Augusti , 2016 Jag skulle definitivt köpa ny tändspole. Inte alls ovanligt att de lägger av när de blivit varma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
subba_ro 0 Postad 15 Augusti , 2016 (redigerade) Jag skulle definitivt köpa ny tändspole. Inte alls ovanligt att de lägger av när de blivit varma. Ok, tack. Har beställt ny tändspole och ny tändmodul. Hoppas bara det inte är nåt annat än tändspolen som sabbade tändmodulerna (dyra) Redigerad 15 Augusti , 2016 av subba_ro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 15 Augusti , 2016 Har du kollat spänningen i systemet vid körning? En trasig laddningsregulator som levererar för hög spänning kan ställa med mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
subba_ro 0 Postad 16 Augusti , 2016 Har du kollat spänningen i systemet vid körning? En trasig laddningsregulator som levererar för hög spänning kan ställa med mycket. Jo, har kollat spänningen vid batteriet vid körning och sen har jag en voltmätare i båten som inte visar nåt onormalt. Har dock inte sett om det händer nåt speciellt vid omkring 30 minuters körning men låter ju mest troligt att tändspolen tjorvar när den blir för varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fasttrac 0 Postad 16 Augusti , 2016 Kolla att du har rätt stift och avstånd på stiften.har du för stort avstånd så kan du få härdsmälta i tändspolen. glöm inte att kolla tändinställningen efter tändmodul bytet.jag har Delco system volvo penta vortec 4.3 gl där man måste starta motorn innan man sätter timing adapter på plus polen.vet ej hur det är på din. Lycka till// Barda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
subba_ro 0 Postad 21 Augusti , 2016 Kolla att du har rätt stift och avstånd på stiften.har du för stort avstånd så kan du få härdsmälta i tändspolen. glöm inte att kolla tändinställningen efter tändmodul bytet.jag har Delco system volvo penta vortec 4.3 gl där man måste starta motorn innan man sätter timing adapter på plus polen.vet ej hur det är på din. Lycka till// Barda Ok, ska kolla läget. Tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fasttrac 0 Postad 5 September , 2016 Tjena! vill kolla hur gick det för dig med tändningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
subba_ro 0 Postad 3 Oktober , 2016 Beställde ny tändspole och ny tändmodul från staterna. Startade bra så jag kunde dra i glykol inför vintern. Blir spännande att se till våren om den börjar tjorva vid 30 minuter igen. Gör den det får jag hjärnblödning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fasttrac 0 Postad 19 Oktober , 2016 Beställde ny tändspole och ny tändmodul från staterna. Startade bra så jag kunde dra i glykol inför vintern. Blir spännande att se till våren om den börjar tjorva vid 30 minuter igen. Gör den det får jag hjärnblödning Låter kanon.jag hittade problem hos några i båtklubben i en liknade symtom. kortis i varvräknaren var en. och någon var att bränslepumpen orkade inte hålla trycket och relä som inte växlade över till generatorn efterstart stannade omgående men bara ibland???jag köpte testinstrument för 500kr på Biltema så gick det lösa.hoppas att du slipper gräva vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser