lavie 0 Postad 15 Augusti , 2016 Har en Scanmar 33 från -82 som vi rustar för en längre seglats. Båten är i hyfsat skick med torrt skrov (som vi fuktmätte innan epoxy i våras), men däremot har vi nyligen upptäckt ett flertal läckage/fuktskador i däck/tak. Framför masten är det riktigt blött och har droppat in i salongen. Vi har hittat läckorna och tätat utifrån men fukten kvarstår ju. Flertal skruvhål är öppna på insidan efter innertakets lister skruvats fast och det är också där det har droppat ut. Slet bort allt innertak i salongen och upptäckte även att det ser ut att vara fukt på sidorna, ca 40 cm ned åt både babords och styrbords sida om masten, men ingenting kan läcka från utsidan vad vi sett om det inte kommit från mitten. Misstänker nu alltså att det under längre tid runnit åt sidorna från läckagen vi hittat och åtgärdat, men det verkar inte ha skett någon delaminering. Där finns inga blöta skruvhål eller liknande på insidan på sidorna men man ser skillnad på laminaten invändigt, annan mörkare färg liksom att balsan är missfärgad. De mörka områdena är ca 40 x 40 cm... Blev ju otroligt orolig av detta och började ta bort allt innertak i hela båten, hittat flera läckor, några under sittbrunnen och även vid ankarboxen där vi kunde ta bort blöt balsa och täta utifrån/fylla med epoxy. Till mina frågor: Hur illa är det att segla med detta? Hur snart ska man åtgärda? Kan ju ha pågått i flera år... Vi tänkte vara ute med båten ett år och har inte riktigt tid att åtgärda nu. Kan blöt balsa torka upp eller kommer den definitivt att ruttna? Är den kanske redan rutten, hur snabbt sker det? Tips? Hälsningar, Ulrika Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 15 Augusti , 2016 Hej! Är det fuktiga laminatet mjukt om du trycker på det? Alltid svårt att sia om hållbarhet, men jag skulle nog inte vilja segla långt med såna fuktskador. Har åtgärdat en del sådant på min båt och där var slutsatsen att balsa som ser mörk ut genom laminatet är rutten, det hjälper inte att torka ut det, om det ens går, eftersom materialet är ruttet. Men, om man har innertak så behöver det inte vara så bra finish på plastjobbet som behöver göras, det syns ju inte bakom skivorna eller vad nu taket kläs med. På min båt har jag skurit bort plasten inifrån, krafsat bort all rutten balsa, ersatt med divinycell och plastat över från insidan igen. Mycket pyssel, men lättare än där jag fått göra det från utsidan eftersom man då måste återställa finish och färg på däcket. Det är mycket mer jobb. Om inte annat så skär ut några mindre bitar inifrån, typ 5*5 cm eller så, på något/några mörka områden och se efter hur det ser ut. Andra kanske har annan erfarenhet som de kan bidra med.... ---- Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lavie 0 Postad 17 Augusti , 2016 Tack för ditt svar! På ett ställe verkar laminatet vara mjukt, men inte i övrigt. Jag tror vi ska försöka hinna fixa så mycket som möjligt av det där, det känns inte riktigt bra att segla iväg som det är nu. Det känns lättare som du skriver att kunna göra det endast från insidan och att det inte behöver vara fantastiskt snyggt eftersom vi ska täcka det med innertak. Är ändå intressant att veta fler tips/erfarenheter. Bör ju ha pågått ett tag och föregående ägaren måste ju ha seglat omkring med det... Ulrika Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 17 Augusti , 2016 Var i landet ligger båten? ---- Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 17 Augusti , 2016 Jag lagade fuktskador i en del av sandwichen i sammanhang med att teaken i skarndäcket blev åtgardad. Inte svårt men litet jobbigt. Har båten en genomgående mast så har den beskrivna skadan mindre betydelse av hållfasthetsynpunk; med mastfoten på däcket är det tvärtom. Här link till reparationsberättelse vid vår båt: http://www.elisanet.fi/jussi.h/Sandwich_deck_repair.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lavie 0 Postad 18 Augusti , 2016 Jag lagade fuktskador i en del av sandwichen i sammanhang med att teaken i skarndäcket blev åtgardad. Inte svårt men litet jobbigt. Har båten en genomgående mast så har den beskrivna skadan mindre betydelse av hållfasthetsynpunk; med mastfoten på däcket är det tvärtom. Här link till reparationsberättelse vid vår båt: http://www.elisanet.fi/jussi.h/Sandwich_deck_repair.pdf Tack! Utförligt och bra! Det är en genomgående mast så det känns lugnt på så vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser