Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gäst Niklas

Uttern 690

Rekommendera Poster

Gäst Niklas

Bläddrade lite i en båttidning i helgen och hittade en Uttern 690 för 85000, skulle den kunna vara något att satsa på tror ni ? Gärna synpunkter från er som har/har haft en sådan !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har varit ute med bekanta som har en Uttern 690, och själv varit spekulant på sådan. Mitt omdöme är att det är en bra båt som kombinerar fart med hyfsat god ekonomi. Dock så tycker jag att dubbelruff på en 23 fots båt är lite att ta i. Det blir en liten ruff, och en liten akterruff, där det dessutom stjäls en del utrymme om man har inombordare. Dock så har jag sett en del med utombordare, och då finns det kanske mer plats. Sedan är det lite si och så med matplats då själv pentrydelen och bord är lite utspritt enligt min mening. Nåja, överlag så tycker jag att det är en trevlig båt. Priset 85.000:- är det svårt att säga nåt om. Allt beror som sagt på motorns skick, och hur den ser ut innuti, och om kapellet är okej. /Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan Niklas!! Kvalitetsmässigt inget fel Uttern bygger bra båtar. Inredningsmässigt lite plottrigt men helt OK för två vuxna möjligtvis något barn. Priset är bra om båten är i bra skick och mootorn inte är allt för gammal.Som föregående sa akterruffen är inte stor. Åk och titta på båten vetja och skapa dig en egen uppfattning se till att den är ej är för sunkig och full av mögel. Tänk även på att det är prutmån på de flesta priser även om ingen vill erkänna det :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker nog Uttern 690 är ett prisvärt alternativ om man letar båt runt 85-120 000. Inte något för den större familjen, men är man 2 vuxna och 2 mindre kottar så är denna båt ok om man har för avsikt göra övernattningar i båten då och då. Jag skulle köpa en 690 med diesel inombordare. Det finns ett fåtal som valde md 21, an som motorval. Ekonomiskt bättre om man inte vill åka 20 knop förstås. Men inombordare blir akteruffen väldigt liten i 690.n. Men två yngre barn sover lätt där. Vad jag minns så är inte kojerna i full längd heller därinne. Det du kan fundera över är om det inte är värt lägga 20-30 000 kr till och kolla in på en Albin 25.a i fint skick. Det finns så många att välja på begade så det går hitta en pärla till hyggliga pengar. Detta är också en tidlös och säker peningplacering som är lite större än 690.n. Hittar man dessutom en där ägaren slängt in en 3 cyl diesel så går de ju hygglligt iaf. Albin 25 är interiört kanske mer plastig, men tål att jämföras med. Priset (85000) du har angett är nog på en 690.a med äldre utombordare misstänker jag. Kom ihåg att motorn är stor kostnad och är det en äldre 100 hk så kostar det soppa och ev rep. Lycka till och ha en bra sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Niklas

ja du stefanius 2 vuxna och 2 mindre kottar är vi, 6 och 4 år är de.Båten var från -80 och hade en VP140/280.Kanske någon kan hjälpa mig om vad jag behöver tänka på vad gäller motor/drev.Att de antagligen suttit i förutsätter jag nästan.Vad gäller Albin 25 så har det hela tiden varit förstavalet men tycker de är övervärderade just nu och där är ju för det mesta motorn också äldre så... VP140: Finns det någon dieselmaskin med samma infästning så man kan byta, någon som vet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har barn som är jämngamla med mina:-). Tror att 690 är en lämplig båt för er. Ganska skönt med akteruff då man har kottar. Priset var lågt...85000 med inombordare. Nästan ligga lågt som GlocalNer. De brukar ligga i de pengarna med en äldre utombordare. Men de klart motorn är kanske aldrig renoverad. Nu är jag ingen bensinexpert med aq 140/280 är väl en Volvo B21.a eller ? med ett 280 drev. Ja delar finns det gott om iaf. Om båt och motor är i gott skick så är 85 000 ett bra pris enl min utsago. Nog går väl motorn byta till en diesel, men då springer du ju upp i pris fort. Dieslarna är svindyra. Motorn sitter i en kassett som går in i akteruffen. Vid rep/byte tar man ut kassetten. Summa sumarum. Om båten är fin för dom pengarna så är det nog bara köpa. Om det inte är så och det blir något annat så förespråkar jag diesel om du tänker köpa en cabinbåt. Ska det vara bensin inombordare så ska de sitta i mindre daycruisers enl min mening. En diesel har bättre andrahandsvärde och är lättare att sälja. / Steff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...