andersnorlinder 0 Postad 14 Augusti , 2016 Hej Var ute en sväng med vår B31:a idag. Hon har en inombordare på 12 hk (yse). När vi backade ut tyckte jag allt var som vanligt men när vi började gå framåt började motorn bete sig konstigt. Tyckte det drev dåligt framåt,motorns varvtal varierade kraftigt och det vibrerade förskräckligt. Vi kom ut och hissade segel varpå jag la i friläge. Återigen gick motorn vibrationsfritt som förr. Har bara ägt båten i 1,5 säsong så jag har ingen koll hur det stått till med oljebyte o dylikt. Har dock noterat att kölsvinet innehållit vatten och olja det senaste. Kylvattenmängden är dock intakt. Någon som har någon ide på vad som hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 14 Augusti , 2016 Kolla så det inte bara är reglagewiren som lossat mellan fästeoch hölje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Augusti , 2016 Inget som har fastnat i propellern, tamp, plastsäck eller dylikt? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andersnorlinder 0 Postad 15 Augusti , 2016 (redigerade) Hej å tack för respons. Ang något fastnat i propellern: Om det skulle hänt borde inte backen vara påverkad också? Pratade med en marin firma tidigare idag. Han funderade på om packboxen från motorn in i backslaget läckte och att detta i sin tur skapade ett övertryck på oljesidan i backslaget. Detta skulle förklara oljan i kölsvinet och motståndet (varierande varvtal vid drift). Rekomenderade att jag kollade oljenivån och tömde ur olja till rätt nivå. Verkar ju enkelt, synd bara att det inte går att nå backslaget..... Redigerad 15 Augusti , 2016 av andersnorlinder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Augusti , 2016 Hej och välkommen till forumet!Så du kommer inte ens åt att kolla oljenivån i backslaget, är det rätt uppfattat??Hmm... tråkigt, minst sagt! För i denna gamla pdf-manual föreskrivs DAGLIG kontroll. Hur f-n kan man installera en motor så illa att "nominellt dagliga kontrollpunkter" blir helt omöjliga att nå??[För även om man likt mig själv är en notorisk slarver så skulle jag nog ändå anse att (v)årlig kontroll är aktuell för instruktionsbokens DAGLIGA* kontrollpunkter. Kan du kanske lägga upp några bilder i forumet så man begriper den korkade installationens hinder för oljenivå-koll mer i detalj?]Hindren måste absolut avlägsnas vad jag begriper, du måste komma åt att kolla nivån åtminstone ibland! (Och då kan kanske tips om olika sätt att modifiera eller orma sig ned i trånga utrymmen med specialverktyg komma till hjälp?)*) I den ovan länkade manualen omnämns i skötselschemat på sidan 9/52 kontroll av oljenivåer "dagligen". Troligen överdrivet försiktigt, men att ALDRIG kunna kolla verkar å andra sidan helt idiotiskt om du ursäktar?? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 15 Augusti , 2016 Med en tigersåg borde man komma åt det mesta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andersnorlinder 0 Postad 21 Augusti , 2016 Hej Har nu kikat lite på det och backslaget har fin olja i lagom nivå (Det gick att skruva ned en panel för att nå). Fortfarande samma symptom dock.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andersnorlinder 0 Postad 21 Augusti , 2016 Har ofrivilligt dykt i och kollat propellern. Ena bladet var av......konstigt att det inte vibrerade i backen! ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 21 Augusti , 2016 Urk! Trist. Det var dock bra att du fick ett svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser