Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Palmski87

Mercury 60hk elpto

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Mercury 60hk 2-takt elpto från 98. Någon som vet vilka mätare man kan koppla in till en sådan? Eller det är bara varvtal?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla instruktionsboken på tillbehör eller hör med en säljare av Mercury,instrument du behöver är varvräknare tempmätare kylvatten och en voltmätare,voltmätare kan du ta tex en från biltema,kopplas ju bara till strömmen,men bäst är riktiga marininstrument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska vi ta det lite lugnt här:) Det är normalt overkill att ha alla de instrumenten. Varvräknare bör man ha, men resterande beror på användningsområdet. Har man inte hissad motor eller kör väldigt hårt brukar man lita på motorns överhettningslarm. Temp är visserligen bra att ha, men på en utombordare går den upp och ner beroende på varvtal mm och ger inte lika mycket som på en inombordare. Vattentryck är också bra, men servar man med ny impeller vart annat eller vart tredje år och kikar på strålen brukar man nöja sig även där med motorns överhettningslarm.

Voltmätaren är bäst och billigast att köpa en digital mätare och voltmätaren har inget med motorns härva att göra.

Summa summarum: Har du inga speciella behov av data, kör på varvräknare och temp eller tryck om du är orolig som jag. Annars skall motorns egna system vara tillräckligt OM man servar motorn enligt bok.

Mercurys/quicksilvers instrument är billiga, snygga och bra så kör på dessa är mitt råd.

Själv har jag varv och vattentryck pga hissad motor, men kommer komplettera med temp också då jag vill ha stenkoll när jag kör. Volt märker man snabbt på motorn när man skall starta om det funkar, då min 200hk vill ha ett starkt batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för era svar!

Anledningen till att jag undrar är för att jag är lite pryl nisse. Ju fler mätare desto roligare :)

Någon som vet vart man kan få tag i kopplingsschema till alla mätarna?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du googlar på mercury wiring colours eller dyl får du fram vilka kablar som är givare till instrumenten.

Sedan kopplar du in alla instrument på varvräknarens plint och så får de ström därifrån. VIKTIGT bara att inte driva nåt annat med denna ström. Varvräknaren skall enbart driva enkla små instrument med givare i originalkablaget.

Grymt smidigt system:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...