minigubben 0 Postad 13 Augusti , 2016 Hej! Förra sommaren köpte jag och några vänner en äntligen en fingal efter att ha drömt om att köpa en segelbåt i flera år. Hon seglar ju väldans bra och vi är väldigt nöjda men vi har ett stort problem, motorn saknar nämligen oljemätsticka och det är en av dom delarna som inte tillverkas längre. Därför vänder jag mig nu hit och hoppas någon här har möjlighet att mäta hur lång det är till oljestickans max och min punkter så jag kan göra en egen. //Noah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 13 Augusti , 2016 Har ni kört motorn utan oljesticka? Utan tät oljesticka inget oljetryck dvs motorn får ingen smörjning! /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 Augusti , 2016 Det borde väl finnas oljestickor till gamla MD1 - körde själv en dylik till skroten nån gång på 1990-talet - med oljesticka. Har du hört med båtskroten/Tackel och Tåg http://www.tackelochtag.se/ https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=b%C3%A5tskrot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 14 Augusti , 2016 Har ni kört motorn utan oljesticka? Utan tät oljesticka inget oljetryck dvs motorn får ingen smörjning! /Claes Det var väl en alldeles otroligt märklig konstruktion på den i så fall...? I övrigt så tipsar jag också om skrotar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Augusti , 2016 Som vanligt har Rascal helt rätt! Byt inte ut "proppen" till en oljesticka då förlorar ni oljetrycket! Kalle 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 14 Augusti , 2016 (redigerade) Som vanligt har Rascal helt rätt! Byt inte ut "proppen" till en oljesticka då förlorar ni oljetrycket! Kalle Förklara hur det går till. Varför får inte vevhusventilationen samma effekt, eller om man tar av oljepåfyllningslocket. Nu kan jag inget om MDxx, det kan väl inte vara så att den saknar oljepump och förlitar sig på att vevhustrycket ska sköta den saken? Verkar osäkert i så fall. Redigerad 14 Augusti , 2016 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 14 Augusti , 2016 Att det är bra med en riktig sticka som sluter tätt kan jag gå med på, bl.a. för att det kan bli kladdigt om du har lite vevhustryck, men hur det skulle påverka oljetrycket får ni nog utveckla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 14 Augusti , 2016 Oljestickan har inget alls med oljetrycket att göra! Däremot påverkas vevhusventilationen negativt, vilket kan orsaka att det stänker ut oljedimma därifrån, inget annat. Ni som inte har en aning om hur en motor fungerar kan vän vara snälla och ge fan i irrelevanta kommentarer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Augusti , 2016 Oljestickan har inget alls med oljetrycket att göra! Däremot påverkas vevhusventilationen negativt, vilket kan orsaka att det stänker ut oljedimma därifrån, inget annat. Ni som inte har en aning om hur en motor fungerar kan vän vara snälla och ge fan i irrelevanta kommentarer. Tack för den, ok gör som ni vill, kom inte till mig och klaga sen! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 14 Augusti , 2016 Oljestickan har inget alls med oljetrycket att göra! Däremot påverkas vevhusventilationen negativt, vilket kan orsaka att det stänker ut oljedimma därifrån, inget annat. Ni som inte har en aning om hur en motor fungerar kan vän vara snälla och ge fan i irrelevanta kommentarer. Fråga; hur kan vevhusventilationen påverkas? Oljestickan går väl ner i sumpen? F ö vet vi inte om det bara är själva stickan som saknas, det kan mycket väl sitta en kork i hålet. Testa att pm:a Ruskpricken som jag vill minnas har en Fingal med en MD1 han med och se om han kan måtta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 14 Augusti , 2016 Oljestickan har inget alls med oljetrycket att göra! Däremot påverkas vevhusventilationen negativt, vilket kan orsaka att det stänker ut oljedimma därifrån, inget annat. Ni som inte har en aning om hur en motor fungerar kan vän vara snälla och ge fan i irrelevanta kommentarer. Fråga; hur kan vevhusventilationen påverkas? Oljestickan går väl ner i sumpen? F ö vet vi inte om det bara är själva stickan som saknas, det kan mycket väl sitta en kork i hålet. Testa att pm:a Ruskpricken som jag vill minnas har en Fingal med en MD1 han med och se om han kan måtta. Mindre motstånd att blåsa ut trycket, dessutom ingen backventil som håller nere vevhustrycket. Om TS bara kan få måtten så kan han väl åka till en bilskrot och gå runt och leta, åtminstone borde han hitta en som han kan göra nya märken i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 14 Augusti , 2016 Tack för den, ok gör som ni vill, kom inte till mig och klaga sen! Kalle Pentax, kan du inte i stället förklara hur det kan bli så att man inte har nåt oljetryck om stickan är borta, för oss Som inte fattar? Nån kanske lär sig nåt...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 14 Augusti , 2016 Oljepumpen i MD-1 ,MD-2 , MD-11 , sitter inte som på dom flesta motorer nere i oljetråget och trycker oljan upp till smörjställena ! Den sitter högre upp på motorn mellan svänghjulet och motorblocket och SUGER upp oljan via en kanal som måste vara tät. Utan oljesticka (som är skruvad och tätad med en o-ring) eller med otät sticka kan inte pumpen suga upp någon olja. Utan oljetryck dör motorn därav min oro för om motorn körts. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 14 Augusti , 2016 Oljestickan har inget alls med oljetrycket att göra! Däremot påverkas vevhusventilationen negativt, vilket kan orsaka att det stänker ut oljedimma därifrån, inget annat. Ni som inte har en aning om hur en motor fungerar kan vän vara snälla och ge fan i irrelevanta kommentarer. På tal om irrelevanta kommentarer kanske du skall fundera lite över ditt inlägg i frågan. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 14 Augusti , 2016 Oljepumpen i MD-1 ,MD-2 , MD-11 , sitter inte som på dom flesta motorer nere i oljetråget och trycker oljan upp till smörjställena ! Den sitter högre upp på motorn mellan svänghjulet och motorblocket och SUGER upp oljan via en kanal som måste vara tät. Utan oljesticka (som är skruvad och tätad med en o-ring) eller med otät sticka kan inte pumpen suga upp någon olja. Utan oljetryck dör motorn därav min oro för om motorn körts. /Claes Se där, där kom en förklaring.Tycker fortfarande att konstruktionen låter märklig, och som jag inte hört talas om, men Det hade i alla fall ingenting med vevhustrycket att göra, vilket gör det mycket mer rimligt. En variant för TS här skulle då kunna vara att göra en egen sticka att sticka ner för att kolla nivån, men ha en plugg där när man kör...? Att hitta en originalsticka är förstås det bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 14 Augusti , 2016 Oljepumpen i MD-1 ,MD-2 , MD-11 , sitter inte som på dom flesta motorer nere i oljetråget och trycker oljan upp till smörjställena ! Den sitter högre upp på motorn mellan svänghjulet och motorblocket och SUGER upp oljan via en kanal som måste vara tät. Utan oljesticka (som är skruvad och tätad med en o-ring) eller med otät sticka kan inte pumpen suga upp någon olja. Utan oljetryck dör motorn därav min oro för om motorn körts. /Claes Se där, där kom en förklaring.Tycker fortfarande att konstruktionen låter märklig, och som jag inte hört talas om, men Det hade i alla fall ingenting med vevhustrycket att göra, vilket gör det mycket mer rimligt. En variant för TS här skulle då kunna vara att göra en egen sticka att sticka ner för att kolla nivån, men ha en plugg där när man kör...? Att hitta en originalsticka är förstås det bästa. Konstruktionen är lite udda men det ger fördelen att oljepumpen kan servas/bytas utan att man behöver lyfta ur motorn. Pumpen sitter med tre skruvar och går att lossa utan att demontera andra delar. /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 14 Augusti , 2016 Låter ju praktiskt att kunna lossa pumpen utan att lyfta motorn. Men varför? Med alla de fordon jag haft under 50 år har jag aldrig behövt komma åt oljepumpen, och de första 10 åren var det mycket skruvande i risiga bilar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 15 Augusti , 2016 Fast oavsett så borde man väl inte behöva involvera stickan i detta? Känns som ett riskmoment att stickan måste vara tät för att den ska suga olja. En ledning för oljan och en vanlig sticka för att kolla nivån borde väl funka? Fast det ger väl inte så mycket att diskutera varför man konstruerade som man gjorde för ett halvt sekel sen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Augusti , 2016 Det åter fortfarande väldigt konstigt, att oljestickan skulle sitta i pumpens sugledning? Nämns detta i verkstadshandboken? Det finns väl alltid folk som ska kolla oljenivån på en motor som är igång vilket alltså skulle innebära att motorn direkt blir utan smörjning. Att pumpen sitter över oljenivån i tråget är väl ganska vanligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Augusti , 2016 Ett tips kan vara att kontakta Drevia http://www.drevia.se/ Dom borde ju ha koll på detta och även en lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Augusti , 2016 Låter, oavsett, väldigt märkligt. Om oljestickan ska påverka sug till oljepump behöver det ju isf finnas möjlighet/kanal från oljestickans kanal att suga luft till oljepumpen? Om kanalen till oljepumpen, vilet känns självklart, ligger i olja och under oljenivå så kommer det ju sugas olja, om det inte finns ytterligara kanal som kan suga tjyvluft istället för olja... Visserligen finns en del märkliga konstruktioner och konstruktörer... men vem och av vilken anledning skulle man hittat på dylikt? Ska till bra med övertryck i sumpen för att det skulle påverka, hjälpa, oljepumpen... skulle behövas mycket undertryck för motsatsen... så tät eller otät sticka... om det inte finns nån "mysko" kanal därifrån känns.... jättemärkligt. Jag har inte sett den konstruktionen eller någon annan... bara försöker fundera på hur det borde funka enligt min dyslektidka logik. Är ärligt intresserad av att få förklaring på hur/varför det i såfall skulle vara så att oljestickan påverkar oljepumpens möjlighet att suga/ pumpa olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 15 Augusti , 2016 Jag hittade en instruktionsbok, och där står det bara att man ska skruva åt stickan efter kontroll. En verkstadshandbok hittade jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 15 Augusti , 2016 Låter, oavsett, väldigt märkligt. Om oljestickan ska påverka sug till oljepump behöver det ju isf finnas möjlighet/kanal från oljestickans kanal att suga luft till oljepumpen? Om kanalen till oljepumpen, vilet känns självklart, ligger i olja och under oljenivå så kommer det ju sugas olja, om det inte finns ytterligara kanal som kan suga tjyvluft istället för olja... Visserligen finns en del märkliga konstruktioner och konstruktörer... men vem och av vilken anledning skulle man hittat på dylikt? Ska till bra med övertryck i sumpen för att det skulle påverka, hjälpa, oljepumpen... skulle behövas mycket undertryck för motsatsen... så tät eller otät sticka... om det inte finns nån "mysko" kanal därifrån känns.... jättemärkligt. Jag har inte sett den konstruktionen eller någon annan... bara försöker fundera på hur det borde funka enligt min dyslektidka logik. Är ärligt intresserad av att få förklaring på hur/varför det i såfall skulle vara så att oljestickan påverkar oljepumpens möjlighet att suga/ pumpa olja. Förklaringen är som jag tidigare skrivit att oljestickan sitter i det rör som pumpen via en sil suger upp oljan. Om stickan är dåligt åtdragen eller o-ringen är trasig så bildas inget sug. I instruktionsboken står: "OBS. Kontrollera att mätstickans tätningsring ej är skadad samt skruva åt stickan" Varför konstruktionen är som den är kan jag inte förklara och dom som kunde det är inte längre i livet. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minigubben 0 Postad 15 Augusti , 2016 Har svårt att tro att det skulle påverka särskillt mycket, vet inte hur denna motor är konstruerad men i nästan alla motorer jag har sätt sitter oljestickan såpass löst att minsta tryck skulle lyfta upp den. Däremot så sitter den så pass långt ner att det nog hade sprutat ut olja ifall det inte satt något där. Hursomhelst så sitter det mycket riktigt en bult i hålet där den ska sitta. Det enda andra jag kan tänka mk som skulle kunna påverkas en att inte kan kolla oljemängden är ifall det ska sitt a ett övertrycksskydd, men vad vet jag. Min plan är att fortsätta ha bulten där men ha en lös sticka att mäta med. Klart att jag kan leta på skrotar men det känns som ett mycket större projekt, framförallt med tanke på att jag saknar bil och har tillgång till ganska myket verktyg. Men tack för alla svar. Ska kontakta personen som någon tippsade om som hade samma båt med samma motor här ovan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 15 Augusti , 2016 Har svårt att tro att det skulle påverka särskillt mycket, vet inte hur denna motor är konstruerad men i nästan alla motorer jag har sätt sitter oljestickan såpass löst att minsta tryck skulle lyfta upp den. Däremot så sitter den så pass långt ner att det nog hade sprutat ut olja ifall det inte satt något där. Hursomhelst så sitter det mycket riktigt en bult i hålet där den ska sitta. Det enda andra jag kan tänka mk som skulle kunna påverkas en att inte kan kolla oljemängden är ifall det ska sitt a ett övertrycksskydd, men vad vet jag. Min plan är att fortsätta ha bulten där men ha en lös sticka att mäta med. Klart att jag kan leta på skrotar men det känns som ett mycket större projekt, framförallt med tanke på att jag saknar bil och har tillgång till ganska myket verktyg. Men tack för alla svar. Ska kontakta personen som någon tippsade om som hade samma båt med samma motor här ovan Stickans längd är 240 mm räknat från tätningsringen. Max markeringen sitter 38 mm från nederkant. Min markeringen sitter 15 mm från nederkant. /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Augusti , 2016 Låter, oavsett, väldigt märkligt. Om oljestickan ska påverka sug till oljepump behöver det ju isf finnas möjlighet/kanal från oljestickans kanal att suga luft till oljepumpen? Om kanalen till oljepumpen, vilet känns självklart, ligger i olja och under oljenivå så kommer det ju sugas olja, om det inte finns ytterligara kanal som kan suga tjyvluft istället för olja... Visserligen finns en del märkliga konstruktioner och konstruktörer... men vem och av vilken anledning skulle man hittat på dylikt? Ska till bra med övertryck i sumpen för att det skulle påverka, hjälpa, oljepumpen... skulle behövas mycket undertryck för motsatsen... så tät eller otät sticka... om det inte finns nån "mysko" kanal därifrån känns.... jättemärkligt. Jag har inte sett den konstruktionen eller någon annan... bara försöker fundera på hur det borde funka enligt min dyslektidka logik. Är ärligt intresserad av att få förklaring på hur/varför det i såfall skulle vara så att oljestickan påverkar oljepumpens möjlighet att suga/ pumpa olja. Förklaringen är som jag tidigare skrivit att oljestickan sitter i det rör som pumpen via en sil suger upp oljan. Om stickan är dåligt åtdragen eller o-ringen är trasig så bildas inget sug. I instruktionsboken står:"OBS. Kontrollera att mätstickans tätningsring ej är skadad samt skruva åt stickan" Varför konstruktionen är som den är kan jag inte förklara och dom som kunde det är inte längre i livet. /Claes Då måste ju insugshålet sitta i princip just vid ytan av oljenivån... eller om oljestickan måste vara helt tät... precus över... finns nog ingen vettig förklaring till att det skulle vara så. Om insug till oljepump sitter ens någon cm under ytan så bara måste den ju suga olja iaf.. Kan det ändå finnas nån vettig logisk förklaring eller nytta med sån konstruktion? Man tar väl oftast oljan en bit ner, kanske inte från botten om man vill unvika ev beläggningar, men inte från ytan, då oljenivån ju tillåts variera, till filter och därifrån in i motor? Funktionen bör nog snarare ha att göra med att man vill undvika spill/stänk genom oljestick-röret. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Augusti , 2016 https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-21-13744.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 15 Augusti , 2016 Det är inte så att oljepumpen inte suger olja, om oljestickan inte är monterad. Stickan sitter i ett eget rör som går ner långt under oljenivån. I blocket sitter ett grövre rör. Mellan rören sitter oljesilen. Oljan sugs upp på utsidan av oljestickans rör, där oljesilen sitter. Däremot är det viktigt att packningen till den delen, som oljestickan är skruvad i, tätar ordentligt mot blocket. Om den inte gör det, suger pumpen luft. Förresten har jag en oljesticka, om någon behöver en! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Augusti , 2016 Det är inte så att oljepumpen inte suger olja, om oljestickan inte är monterad. Stickan sitter i ett eget rör som går ner långt under oljenivån. I blocket sitter ett grövre rör. Mellan rören sitter oljesilen. Oljan sugs upp på utsidan av oljestickans rör, där oljesilen sitter. Däremot är det viktigt att packningen till den delen, som oljestickan är skruvad i, tätar ordentligt mot blocket. Om den inte gör det, suger pumpen luft. Förresten har jag en oljesticka, om någon behöver en! Är det separata rör? Om det är det måste ju luften sugas via oljesricksröret ner till "botten" till pumpen... om det är så krävs ju extremt låg oljenivå... för att det ska kunna inträffa... eller fattar jag snett? Kan du göra en skiss? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 15 Augusti , 2016 Det är ingenting som sugs via oljesticksröret. Oljepumpen sitter ganska högt upp, bakom svänghjulet. Utanpå oljesticksröret finns ett grövre rör. Oljan sugs upp mellan rören till en oljekanal precis under förskruvningen som stickan är skruvad i. I detta utrymme sitter oljesilen monterad. Jag är nog en dålig pedagog, men hursomhelst spelar det ingen roll för oljetrycket om stickan inte är monterad. Däremot kan det hända, om motorn är sliten, eller vehusventilationen är igensatt av någon anledning. Då kan olja tryckas ut genom hålet för oljestickan, då röret går ner under oljenivån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser