Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
auxvoice

Köpråd båt 5-5,5m -Vilken hade du valt?

Rekommendera Poster

Nya båttankar smile.gif

Det är så att jag har en grund båtplats där man får plats med 550cm som max, så kan inte ha inombordare (lerbotten) (har ej mätt exakt men tror 550cm är en absolut maxgräns som vad som får plats så den får gärna vara något kortare.

Ska försöka specificera mig så gott jag kan om vad jag söker.

Söker något liknande styrpulpet som ska användas till bad/fiske 50/50% behöver ej vara någon fiskemaskin. Ska rada upp lite "krav" och "önskemål" då det blir lättare att sålla bort båtar så får vi se vart det slutar och om någon har tips.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Maxpris endast båt utan motor ~200.000:- (ny eller några år gammal) behöver ej vara det dyraste...

Krav
- Solbädd
- 35 knop >
- Gå riktigt bra i vattnet, djupt vasst v-skrov, något snabbt som fungerar i vågor, vill inte stanna hemma pga det blåser
- Utombordare

Önskemål, ej krav
- Körkapell
- Förarplats i mitten inte nödvändigtvis center console

Började att gå igenom lite båtar tills jag insåg att det finns hur många alternativ som helst både nya och gamla... Har ej börjat titta igenom hur skroven ser ut ännu eller om möjligheterna till solbädd finns. Gillar Nordkapp 550 men verkar inte gå så bra i sjön? Hade gärna köpt 605an om den fått plats eller SEAMASTER 210 för den delen fiska1.gif

Några exempel...

Nordkapp 550 enduro 
Finnmaster 55 sc
AMT 185R
Silver Hawk 540
Yamarin 56
CAP CAMARAT 5.5 CC
Uttern S51
Ryds 548 Sport 
SEAMASTER Classic 175

Vad finns mer? Och vad ta bort från listan?

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En inombordare med drev som går att tilta upp kan ta dig in på väldigt grunda ställen. Kravet på den liksom på utombordare är att motorn ska kunna ta in kylvatten och det är oftast väldigt högt upptiltat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, det skulle ju funka om inombordare går att tilta upp tillräckligt mycket? Aldrig haft detta så har ingen kunskap om det.

Båtförslag önskas :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har lerbotten med valet av utombordare att göra?

Hur djupt är det fem meter från bryggan? Om det är mer än en meter även vid lågvatten så fungerar inombordare med drev. Man kan visserligen hissa drevet till trailerläge och på det sättet minska djupgåendet med cirka 35cm men då får inte motorn vara igång om man vill att knutarna ska överleva. Min båt är 5.05*2.05 och går cirka 85cm djupt med drevet nere och cirka 50cm med drevet uppe.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har lerbotten med valet av utombordare att göra?

Hur djupt är det fem meter från bryggan? Om det är mer än en meter även vid lågvatten så fungerar inombordare med drev. Man kan visserligen hissa drevet till trailerläge och på det sättet minska djupgåendet med cirka 35cm men då får inte motorn vara igång om man vill att knutarna ska överleva. Min båt är 5.05*2.05 och går cirka 85cm djupt med drevet nere och cirka 50cm med drevet uppe.

Det är under en meter, vild gissning ca 70cm. Man vill ju inte sitta fast med motorn i botten när man ska ut ;), brukar paddla ut vid lågvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tycker det är ok att paddla så fungerar även inombordare med drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tar jag tacksamt emot förslag även på båtar med inombordsmotor och drev, skrov som har formen som en vass stringtrosa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vator 17 HT har storleken och skrovet som du efterfrågar men om du betalar 200' för en sådan så blir nog säljaren väldigt glad... jag ställer upp! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vator 17 HT har storleken och skrovet som du efterfrågar men om du betalar 200' för en sådan så blir nog säljaren väldigt glad... jag ställer upp! :)

Haha, nja är ute efter något mer sexigt, liknande Nordkapp 605 fast i kortare form.

Max några år gammal :)

Helst inte gul heller ;)

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Micore är båtar jag själv tittar efter, deras 570CC offshore är läcker. 

Tyvärr har min fru sagt att om jag skall köpa båt, vilket hon inte har något emot, måste jag sälja någon av de andra först.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...

Tyvärr har min fru sagt att om jag skall köpa båt, vilket hon inte har något emot, måste jag sälja någon av de andra först.

/B

Vad taskigt sagt av din fru! :)

Hur många får man ha innan det blir för många?

Själv brukar jag fråga de som är förvånade över antalet båtar som jag har och som säger, du kan ju bara använda en åt gången: Hur många par skor har du?

Eller, om det är en kvinna, hur många handväskor har du?

Det brukar få tyst på de flesta!

Jag har just nu fem båtar (tror jag) men hade ett tag sju.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

Nu vill ju trådskaparen ha en båt med maxlängden 550, varför är oklart, 20 cm hit och dit bakåt borde kvitta.

Hursomhelst, Micore 570cc är en otroligt trevlig båt, det enda negativa man kan säga är att man som förare blir otroligt blöt om man har sjön från sidan i hårt väder. Den är annars bra planerad och går bra i sjön, har kört min längre sträckor i grov sjö utan att det känts otryggt alls.

Skulle en sådan vara aktuell är det bara att fråga på.

Mvh// sigge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

Nu vill ju trådskaparen ha en båt med maxlängden 550, varför är oklart, 20 cm hit och dit bakåt borde kvitta.

Hursomhelst, Micore 570cc är en otroligt trevlig båt, det enda negativa man kan säga är att man som förare blir otroligt blöt om man har sjön från sidan i hårt väder. Den är annars bra planerad och går bra i sjön, har kört min längre sträckor i grov sjö utan att det känts otryggt alls.

Skulle en sådan vara aktuell är det bara att fråga på.

Mvh// sigge

Båtplaten är så liten att om jag bygger om bryggan på bästa sätt som ett "v" kanske en båt på max 550cm får plats, eller om jag bygger bryggan som ett som ett högt torn så kanske en lite längre båt får plats under tornet :D

--

Fö 0,38 liter sjömilen för micore 570 i 17 knop med 90hk, wow!

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...

/B

Vad taskigt sagt av din fru! :)

Hur många får man ha innan det blir för många?

Själv brukar jag fråga de som är förvånade över antalet båtar som jag har och som säger, du kan ju bara använda en åt gången: Hur många par skor har du?

Eller, om det är en kvinna, hur många handväskor har du?

Det brukar få tyst på de flesta!

Jag har just nu fem båtar (tror jag) men hade ett tag sju.

Nej, jag tycker inte att hon är "taskig", tvärtom så vet jag att hon har rätt, jag har ingen som helst nytta av fler båtar.

Att jämföra båtar med skor och handväskor funkar kanske om det gäller båtar i storlek av en mindre dinge, i allt däröver vore en sådan jämförelse befängd, i min mening.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på AMT 170 Brs. 5 m men känns betydligt större invvändigt. Jag har min i Vättern och är supernöjd hur den beter sig i hög sjö.

//S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja.... Den här tycker jag verkar vara en trevlig 5,5m båt.....

Har ingen erfarenhet av modellen mer än att den väcker ha begär iaf hos mej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...