Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Mackey

Renovera MD11 eller köpa ny motor?

Rekommendera Poster

Ta som exempel ett elverk. Varvtalet är konstant, belastningen kan varieras från 0-100%. Bränsletillförsel står i direkt proportion till belastningen men luftförbrukningen blir konstant. Detta är naturligtvis inte optimalt men det är så alla elverk och hjälpkärror körs.

Man kan ha ett huvudmaskineri som går på konstant varvtal för att även kunna driva en synkron generator. Huvudbelastningen är propellern och om varvtalet är konstant får man ändra pitch för att ändra fart. Nu gör man oftast inte så utan kör "kombin" dvs ändrar pitch och varvtal samtidigt. Man vill ju helst att en disel ska ha 80-90% belastning hela tiden.

Varvtalsregulatorn är en viktig del av dieselmotorn och den ser till att hålla inställt varvtal och stryper man lufttillförseln lite så kommer motorn ändå att hålla samma varvtal men med sämre förbränning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt med på det. Missförstog lite av texten. För att få maximal verkningsgrad behövs rätt mängd syre. Ett igensatt luftfilter ger taskig förbränning precis som ett motorrum utan tilluft kommer göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu har Volvo Penta kampanj fram tom. 31/10.

 

En D1-30 (27 Hk) med nytt S-drev och instrumentpanel kostar 81 000:- kr om man lämnar sin gamla motor i inbyte.

 

För oss är detta ett bra alternativ eftersom vi då får ett nytt drev som är anpassat efter den nya motorn.

Om man vill köpa något annat fabrikat kan man ju alltid använda denna prislista när man talar med andra leverantörer.

 

Vad tycker vi alla här på MG om VP, jämfört med övriga fabrikat (Beta Marin, Craftsman, Lombardini, Nanni, Solé, Vetus och Yanmar.)

 

Är priset viktigast eller är något märke bättre/sämre än något annat om man inte bryr sig om priset.

 

Bifogar infoblad.

 

Hälsn.

Mackey

VP kampanj hösten 2016.pdf

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vi sitter lite i samma läge som du med en gammal md2b men har nog i princip bestämt oss nu för att byta den i vinter. Planen är att jag gör bytet själv. 

 

Den här tråden har varit bra hjälp. Hoppas kunna bidra lite själv nu.

 

Har tagit in offerter VP, Vetus, Sole, Yanmar och Lombardhini. Yanmar kör också en kampanj som gör att de hamnar i nivå med VP (dock utan inbyte). Då är inte VP och Yanmar så där värst mycket dyrare än övriga längre, 5-10 kkr beroende på hur mycket kringutrustning som kan återanvändas. 

 

Därmed styrde jag in mig på VP eller Yanmar. Inte för att jag tror att de andra är sämre på något sätt utan för att jag tror att VP och Yanmar gör bäst för andrahandsvärdet och jag tror det är lättare att få tag i delar eller en kunnig mekaniker i ett trängt läge till dessa. 

 

Av dessa två blir det nog VP på grund av att den passar bäst i bädden och att jag kan köpa den och få installationssupport i vinterhamnen.

 

Jag räknar med att hamna på ca 79 kkr för VPn med backslag och allt som behöver bytas. 

 

Det är lite så jag har resonerat, tänker jag mig i alla fall. Sanningen är kanske snarare att det är en efterhandskonstruktion för att motivera för mig själv att en penta vore mest rationellt. I själva verket är det nog lika känslostyrt som allt annat kring båtägande, jag vill ha en grön motor helt enkelt...

 

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även i byter. Yanmar 2GM får lämna plats åt något kring 20hk. Vi har axelmontage och gör jobbet själva. Just nu är Lombardini 702 närmast att väljas men nanni kom med ett rätt vettigt pris för sin 3cylindriga motor så vi ska nog mäta och jämföra en gång till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått pris på en 30 hk Lombardini med Lombardinidrev och instrumentering.
71 000:- med gammal motor och gammalt drev i inbyte.

 

Någon som har något att säga om Lombardinis drev?

Är det likvärdigt med ett VP 130S drev?

 

Mackey
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som kan vara ide att titta på är vad den totala kostnaden inkl slitdelar blir för den tid man förväntas ha motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, vilka typiska delar tänker du på och hur har din förbrukning av dessa sett ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant är ju att fråga de som säljer motorerna vilka delar man ska byta under en 10-års period och vilka övriga UH-kostnader man har.

 

Olja

Oljefilter

Bränslefilter

Anoder (Kan variera ganska mycket beroende på om de finns på Biltema eller inte...)

Impeller (Samma här, BT håller nere kostnaderna.)

Remmar

Byte av kamrem, kräver oftast hjälp av verkstad. (Kamkedja behöver inte bytas.)

Mm. mm, vad det nu det är.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, vilka typiska delar tänker du på och hur har din förbrukning av dessa sett ut?

 

Det är väl typ det Mackey räknar upp + bälg. Hur mycket det blir har jag ingen aning om, jag har aldrig räknat på det, något alternativ finns ju inte.

En ny motor är ju en ganska stor investering och nyare motorer är nog känsligare med att underhållet sköts. Vad säger garantireglerna? Hur ofta ska spridarna provtryckas, ventilspel kollas osv.

Vad kan/vill jag göra själv osv.

--

På vissa motorer är det enkelt att byta kamrem om man är normalhändig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok jag kallar det förbrukningsartiklar därför undrade jag vad du menade. Jag har faktiskt aldrig ägt en båt så länge så det spelat någon roll vad dom prylarna kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok jag kallar det förbrukningsartiklar därför undrade jag vad du menade. Jag har faktiskt aldrig ägt en båt så länge så det spelat någon roll vad dom prylarna kostar.

Om UH och förbrukningsmateriel kostar 30 000:- kr eller 10 000:- kr under en tioårsperiod har inte så stor betydelse för de flesta, men 20 000:- kr kan man ju göra/köpa något anat för.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Det längsta jag ägt är tre år och det är den vi har nu. 20000:- kan man ju göra mycket skoj för, en ny stor tex ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det enda jag bidraga med i diskussionen är din fråga om propellern..

Så här fungerar det..

En given propellerdiameter har ett max varvtal, över det varvtalet ökar risken för kavitation (Kavitation är uppkomsten av kaviteter (hålrum) i vätskor i form av bubblor där vätskan övergått i gasform genom att det statiska trycket i vätskan sjunker. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform.) vilket mördar propellern jäkligt fort, den "äts" upp helt enkelt..

Så ökar du varvtalet på propelleraxel måste diametern på propellern minska annars går det åt pipsvängen alldeles..

Det är bättre med en propeller beräknad exakt efter din egen båt baserad på blockcoeficent, längd i vattenlinjen, bredd i vattenlinjen, djupgående UTAN köl / skädda samt deplecement.. Sträva efter en stor area ( fler och bredare blad) på propellern = bättre dragkraft..

Om du har möjlighet bygg en Kort nozzle runt propellern, en välformad Kort Nozzle ökar dragkraften med ca 40% i farter under 10 knop, bränsleförbrukningen minskar i motsvarande omfattning om inte dragkraften utnyttjas, typ du bogserar något..

 

Jag räknade ut min propeller till min stålsnipa själv med hjälp av en redig miniräknare & Gerrs Propeller handbok som t.o.m en en vedbosmed som jag klarade ut..

Det är en ypperlig bok som förklarar hydromekaniken runt båtar, propellrar, och roder på ett begripligt sätt samt innehåller alla formler och tabeller du behöver för att räkna ut diameter, area, dragkraft, slip, varvtal mm, boken behandlar även hur man beräknar balansen i ett roder på ett lättfattat sätt..

Och det bästa av allt, den är gratis att ladda ner som Pdf från nätet :)

 

Bifogar länk till Pdf

http://www.productmanualguide.com/download/the-propeller-handbook.pdf

 

 

Mvh

Micke

 

Ps har du frågor ska jag försöka att besvara dem efter förmåga Ds

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om UH och förbrukningsmateriel kostar 30 000:- kr eller 10 000:- kr under en tioårsperiod har inte så stor betydelse för de flesta, men 20 000:- kr kan man ju göra/köpa något anat för.

 

 

 

Mackey

 

 

Det är precis det jag menar, vad blir den totala kostnaden för den period man tänker ha båten, det kan skilja ganska mycket.

Jag har läst många båtannonser och det verkar som man kanske, i bästa fall, får ut halva kostnaden för ny motor under de fem första åren, sen påverkas inte priset. De som renoverat för kanske 50 papp får ut noll.

Motorer är inga bra affärer, inte båtar heller. Men det är väl inte därför man har båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått pris på en 30 hk Lombardini med Lombardinidrev och instrumentering.

71 000:- med gammal motor och gammalt drev i inbyte.

 

Någon som har något att säga om Lombardinis drev?

Är det likvärdigt med ett VP 130S drev?

 

Mackey

 

 

Jag har köpt och monterat en Lombardini 20 hk med s-drev i min segelbåt (Sunwind 29). Priset jag fick var detsamma som du men då för en 20 hk. med monterat "frontkitt", dvs. med nästan alla servicepunkter framflyttade till fronten på motorn.

 

Om man tittar på specifikationerna så ser man att Lombardinis drev används upp till 40 hk. medan 130s används upp till 55 hk. Därav kan man nog anta att VP:s drev är något kraftigare dimensionerat. Om detta också innebär att det håller längre är svårt att säga. Jag kan bara påminna mig ett fall jag läst om där det var problem med ett lombardinidrev, men det löste Rodahl utan knot.

För mig stod valet mellan en VP D1-20/130s och Lombardinin och det var Rodahls grundmurat goda rykte (till skillnad mot VP) som avgjorde valet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktuella priser för ersättningsmotorer till MD11, gäller under september och tom. någon gång i oktober.

Vi har valt att gå på något starkare motorer än originalet.

Man kan givetvis komma undan lite billigare om man går ner något i effekt. VP har en sida där man kan beräkna lämplig motorstorlek beroende på önskad fart, vikt och vattenlinjelängd.

 

Volvo Penta D1-30, 27 hk

Utan drev, finns inte adapter till 110S-drev.

Med drev 82 000:- kr, gammla motorn och drevet lämnas i inbyte till ett värde av 18 000:- kr.

 

Craftsman, 27 hk

Utan drev, med adapter 60 000:- kr

 

Beta Marin, 25 hk

Utan drev, med adapter 66 500:- kr

Med drev 88 000:- kr

 

Lombardini, 30 hk

Med drev 71 000:- kr om drev och motor lämnas i inbyte.

 

Vetus, 27 hk

Utan drev, med adapter 54 900:- kr

Med drev 78 900:- kr

20 % rabatt på "kringutrustning" i samband med motorköp.

 

Solé, 27 hk

Utan drev, med adapter 61 300:-

 

Yanmar, 30 hk

Med drev 92 500:- kr

 

Till ovanstående priser tillkommer div. materiel som externa filter för vatten och bränsle, nytt reglage, slangar för vatten, bränsle och avgaser, mm. på mellan 10 och 20 tusen kronor.

 

Propeller för ca. 10 000:- kr tillkommer troligen.

 

Det kan vara id'e att göra om ljudisoleringen och se över elsystemet närmast motorn när man ändå håller på.

 

Om man gör jobbet själv tillkommer några tusen kronor för att få installationen kontrollerad så att garantin gäller fullt ut.

 

Om man inte gör jobbet själv tillkommer 20 till 50 tusen kronor beroende på varv/verkstad.

 

Den gamla motorn och det gamla drevet kan ev. säljas för mellan 5 och 20 tusen kronor beroende på skick och ork att sälja.

 

Vi har inte valt väg ännu, beror lite på hur förhandlingar med möjliga leverantörer går.

 

Något som kan vara värt att kolla extra på är var servicepunkterna sitter på motorn. Kommer man ex.vis åt att byta impeller när motorn väl är monterad?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktuella priser för ersättningsmotorer till MD11, gäller under september och tom. någon gång i oktober.

Vi har valt att gå på något starkare motorer än originalet.

Man kan givetvis komma undan lite billigare om man går ner något i effekt. VP har en sida där man kan beräkna lämplig motorstorlek beroende på önskad fart, vikt och vattenlinjelängd.

 

Volvo Penta D1-30, 27 hk

Utan drev, finns inte adapter till 110S-drev.

Med drev 82 000:- kr, gammla motorn och drevet lämnas i inbyte till ett värde av 18 000:- kr.

 

Craftsman, 27 hk

Utan drev, med adapter 60 000:- kr

 

Beta Marin, 25 hk

Utan drev, med adapter 66 500:- kr

Med drev 88 000:- kr

 

Lombardini, 30 hk

Med drev 71 000:- kr om drev och motor lämnas i inbyte.

 

Vetus, 27 hk

Utan drev, med adapter 54 900:- kr

Med drev 78 900:- kr

20 % rabatt på "kringutrustning" i samband med motorköp.

 

Solé, 27 hk

Utan drev, med adapter 61 300:-

 

Yanmar, 30 hk

Med drev 92 500:- kr

 

Till ovanstående priser tillkommer div. materiel som externa filter för vatten och bränsle, nytt reglage, slangar för vatten, bränsle och avgaser, mm. på mellan 10 och 20 tusen kronor.

 

Propeller för ca. 10 000:- kr tillkommer troligen.

 

Det kan vara id'e att göra om ljudisoleringen och se över elsystemet närmast motorn när man ändå håller på.

 

Om man gör jobbet själv tillkommer några tusen kronor för att få installationen kontrollerad så att garantin gäller fullt ut.

 

Om man inte gör jobbet själv tillkommer 20 till 50 tusen kronor beroende på varv/verkstad.

 

Den gamla motorn och det gamla drevet kan ev. säljas för mellan 5 och 20 tusen kronor beroende på skick och ork att sälja.

 

Vi har inte valt väg ännu, beror lite på hur förhandlingar med möjliga leverantörer går.

 

Något som kan vara värt att kolla extra på är var servicepunkterna sitter på motorn. Kommer man ex.vis åt att byta impeller när motorn väl är monterad?

 

Mackey

 

Ny propeller är sannolikt ett måste. Om man byter till en helt ny motor vill man ju ha ut maximalt av bytet och propellern är en viktig del.

 

Rodahl kräver inte inspektion av gör-det-självare för att garantin skall gälla. De sa att de i princip bara har goda erfarenheter av GDS som oftast är mer noggranna än vad ett varv är. Men det klart, är orsaken till ett haveri en felaktig installation så gäller naturligtvis inte garantin. Rodahl är dock mycket hjälpsamma, så om det är några frågor eller tveksamheter vid installationen kan man ju idag lätt skicka över t.ex. bilder och få en bedömning och synpunkter från dem så att allt blir ok.

 

Vad gäller servicepunkterna så sitter de inte särskilt bra på Lombardinin. Bränslefilter och impeller sitter i bakkant av motorn och oljefilter på babordssidan. Med deras "frontkitt" ( se http://www.rodahl.se/nyheter/bilder/800_DSC03843.JPG) så hamnar allt, utom oljepåfyllnad/oljesticka för drevet, snyggt och prydligt på framsidan motorn. Bygger dock ca. 15 cm på längden och kostar 4-5000 kr extra.

 

På Volvo-Pentan tror jag det mesta var åtkomligt framifrån. Där kan man också byta olja på drevet med båten i sjön. Beta och Nanni har också alla servicepunkter väl åtkomliga framifrån om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...