Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
CubaCola

Lossa fastsatta bultar

Rekommendera Poster

Kämpar med en läckande oljekylare och lyckats med konststycket att knäcka en bult. Tre andra sitter som berget. Vad ska man göra för att försöka få loss dem; värma, 5:56, knacka... Vad ???

Dagens stora bekymmer :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt, men spraya med rostlösare flera dagar i sträck. Det är ju en klar fördel att få ut skruvarna eller muttrarna hela, det blir ytterligare en utmaning att få ut en avdragen skruv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostlösare, måttlig värme (varmluftspistol) och mutterdragare, dag efter dag. Släpper det inte, värm "åta h-vete".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tager gassvetsen och värmer till glödning.

De flesta bultar/muttrar släpper då.

Med förstånd om kringliggande tål värmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lossade förra veckan renspluggarna till mina gjutjärnsgolvbrunnar hemma. Jag prövade rostlösare mm, men de satt(inte helt oväntat) åt helvete fast. Polaren kom förbi med sin kompressor och mutterknackare. 15 sekunder senare var den loss, den andra gick ännu fortare. Bultarna såg ut som nya innan jag började, så de har nog inte lossats sedan 1969 när huset byggdes.

Mutterknackarens storhet kan icke överskattas:) Den skall dock såklart användas med förnuft. Alla saker tål inte kraften som släpps loss...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En jäkla vilja och några svordomar blandat med de ovanstående förslagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ts ska försöka få av gavlen på sin oljekylare tillverkad av aluminium!

Jag har inte varit i Ts båt, men jag vet att aluminiumet bildar ett vitt pulver i gängorna som gör att det sitter så in åt h.....e.

Har inget bra knep att tillföra mer än dom du fått innan, envisa och försöka "lirka" loss, för mycket våld har du redan sett vad det resulterar i.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ts ska försöka få av gavlen på sin oljekylare tillverkad av aluminium!

Jag har inte varit i Ts båt, men jag vet att aluminiumet bildar ett vitt pulver i gängorna som gör att det sitter så in åt h.....e.

Har inget bra knep att tillföra mer än dom du fått innan, envisa och försöka "lirka" loss, för mycket våld har du redan sett vad det resulterar i.

Kalle

Jag tog det väldigt försiktigt och ändå gick det åt skogen. Är oljekylaren verkligen i aluminium? Känns lite underligt med tanke på saltvatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...