CubaCola 2 Postad 13 Augusti , 2016 Kämpar med en läckande oljekylare och lyckats med konststycket att knäcka en bult. Tre andra sitter som berget. Vad ska man göra för att försöka få loss dem; värma, 5:56, knacka... Vad ??? Dagens stora bekymmer :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 13 Augusti , 2016 Om du kommer åt, brukar det funka finfint med en mutterknackare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 13 Augusti , 2016 Jag skulle försökt värma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 13 Augusti , 2016 Det är svårt, men spraya med rostlösare flera dagar i sträck. Det är ju en klar fördel att få ut skruvarna eller muttrarna hela, det blir ytterligare en utmaning att få ut en avdragen skruv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Augusti , 2016 Rostlösare, måttlig värme (varmluftspistol) och mutterdragare, dag efter dag. Släpper det inte, värm "åta h-vete". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Augusti , 2016 Jag tager gassvetsen och värmer till glödning. De flesta bultar/muttrar släpper då. Med förstånd om kringliggande tål värmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 13 Augusti , 2016 (redigerade) Jag lossade förra veckan renspluggarna till mina gjutjärnsgolvbrunnar hemma. Jag prövade rostlösare mm, men de satt(inte helt oväntat) åt helvete fast. Polaren kom förbi med sin kompressor och mutterknackare. 15 sekunder senare var den loss, den andra gick ännu fortare. Bultarna såg ut som nya innan jag började, så de har nog inte lossats sedan 1969 när huset byggdes. Mutterknackarens storhet kan icke överskattas:) Den skall dock såklart användas med förnuft. Alla saker tål inte kraften som släpps loss... Redigerad 13 Augusti , 2016 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 14 Augusti , 2016 En jäkla vilja och några svordomar blandat med de ovanstående förslagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Augusti , 2016 Ts ska försöka få av gavlen på sin oljekylare tillverkad av aluminium! Jag har inte varit i Ts båt, men jag vet att aluminiumet bildar ett vitt pulver i gängorna som gör att det sitter så in åt h.....e. Har inget bra knep att tillföra mer än dom du fått innan, envisa och försöka "lirka" loss, för mycket våld har du redan sett vad det resulterar i. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CubaCola 2 Postad 14 Augusti , 2016 Ts ska försöka få av gavlen på sin oljekylare tillverkad av aluminium! Jag har inte varit i Ts båt, men jag vet att aluminiumet bildar ett vitt pulver i gängorna som gör att det sitter så in åt h.....e. Har inget bra knep att tillföra mer än dom du fått innan, envisa och försöka "lirka" loss, för mycket våld har du redan sett vad det resulterar i. Kalle Jag tog det väldigt försiktigt och ändå gick det åt skogen. Är oljekylaren verkligen i aluminium? Känns lite underligt med tanke på saltvatten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser