Gå till innehåll
lördag 03 januari 2026
krille_79

Skvallerstrålen försvann nästan helt, Johnson 70hk -89

Rekommendera Poster

Hej

Jag behöver råd med hur jag ska lösa detta.

Tar det från början.

Jag och en kompis skulle ut och fiska idag. Jag ag sätter igång motorn och allt är som det ska med motorn, skvallerstrålen är stark och sprutar med bra tryck. Min kompis lossar fram i fören och kliver på i samband med det så lutar båten framåt så propellern kommer upp till vatten ytan jag titlar då ner motorn. Backar ut båten då märker vi att skvallerstrålen nästan försvunnit helt. Provar att köra lite men den ökar inte fast jag gasar. Vi tar upp båten ser då att två utav insugsgallrerna är trasiga. Impellern ser fin ut. Någon som har förslag på vad som kan vara fel.

Hur byter man dessa galler får inte upp dem ur hålet. Ser inget skit på insidan av insugsgallrerna. Tacksam för tips och idéer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa slangen där skvallerstråle sprutar ut och testa om du har fritt flöde åt andra hållet. Nåt kan ha satt sig ivägen.

När jag hade utombordare så hände det ibland att skvallerstråle försvann. Jag lärde mig snart att det i stort sett varje gång berodde på att en fet spindel krupit in i hålet och gömt sig. När vattnet ville ut så fastnade den rackaren innanför utloppshålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, har du inga galler kan vad som helt fastna på vägen. Tänk på att inte spola med för högt tryck om du rensar. Dessutom är det så att vissa utombordare inte sprutar ur skvallerhålet när motorn är kall och termostaten stängd. Enkel test är att ta bort termostaten och se om du har stråle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag blåste lite i röret för skvallerstrålen, verkar inte vara stopp. Tyvärr glömde jag att lossa slangen i andra änden så om det var något där så blåste jag nog in det.

Tänkte byta gallret nere på växelhuset, men får inte upp det för det sitter ett grönt "lock" ivägen. Det rör sig inte fast att jag lossat bultarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag blåste lite i röret för skvallerstrålen, verkar inte vara stopp. Tyvärr glömde jag att lossa slangen i andra änden så om det var något där så blåste jag nog in det.

Tänkte byta gallret nere på växelhuset, men får inte upp det för det sitter ett grönt "lock" ivägen. Det rör sig inte fast att jag lossat bultarna.

Redigerad av krille_79

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...