Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
nmax

Akter/häck propeller

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa båt igen men min tjej är inget vidare bra på att ha koll när vi ska lägga till så känner att vi kommer att behöva både bog och akter propeller. Dom båtar som faller mig på läppen (29-30 fotare) har oftast singel motor och drev, funderar på hur man monterar en akter propeller på en båt med bara ett drev?

En liten på varje sida kanske.

Har googlat men hittar inget, nån som har tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du drev, behöver du nog ingen häckpropeller. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju gå två vägar.

 

Antingen lär man sig att hantera båten med den utrustning den har, eller så köper man en massa utrustning som kompenserar bristen på kunskap.

 

Sen är det ju inte så dumt att ha en kvinna att skylla alla kostnader på.

 

Själv har jag ett annat knep. När jag handlar båttillbehör och dom frågar om jag vill ha kvitto brukar jag svara - "Nej.det är till båten"

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, en av fördelarna med drev, man kan förlytta båten i sidled...

Ja iallafall kan man med hjälp av bogpropeller köra båten diagonalt framåt eller bakåt.

Det kräver litet övning och tankeverksamhet, en rattknopp och en välplacerad joystick eller liknande, till bogpropellern, så fixar man det, men det kan bli ett himla rattande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, en av fördelarna med drev, man kan förlytta båten i sidled...

Ja iallafall kan man med hjälp av bogpropeller köra båten diagonalt framåt eller bakåt.

Det kräver litet övning och tankeverksamhet, en rattknopp och en välplacerad joystick eller liknande, till bogpropellern, så fixar man det, men det kan bli ett himla rattande.

Ja, och har man sen reglaget till bogisen i gas/växel-reglaget som jag-så är det ändå lättare.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som många säger behövs inte häckpropeller på båtar med drev i denna storlek. Med lite övning blir de väldigt lätta att finmanövrera. Det jag hellre önskat vore ett lågfartsläge som jag vet finns på tex nyare VP-dieslar än den jag har. Jag gör nästan 4 knop på tomgång, vilket är på tok för snabbt i trånga lägen. Det blir en hel del puffande med växeln, men när det blåser far man ju runt som en tvålkopp direkt när växel inte är i.

 

Sen finns det något större båtar med singelmontage drev som har häckpropeller, tänker på Forbina 36. Minns jag rätt sitter den helt enkelt på ena sidan av drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju gå två vägar.

 

Antingen lär man sig att hantera båten med den utrustning den har, eller så köper man en massa utrustning som kompenserar bristen på kunskap.

 

Sen är det ju inte så dumt att ha en kvinna att skylla alla kostnader på.

 

Själv har jag ett annat knep. När jag handlar båttillbehör och dom frågar om jag vill ha kvitto brukar jag svara - "Nej.det är till båten"

Det här med brist på kunskap är intressant. Man kan ha bristande kunskaper avseende hantering av egen båt, man kan också ha bristande kunskaper om hur andra båttyper fungerar. Under mina första 30 år som båtmänniska hade jag ingen aning om hur motorbåtar betedde sig, kunskapsbristen var total. Jag hade bara framfört segelbåt. Jag brukade raljera över bogproppellrar, fjollvisp kompenserar dålig kompetens att hantera båt. När jag långt senare har blivit med motorbåt med drev (tvålkopp) ser jag bogisen som ett utomordentligt hjälpmedel i kniviga situationer. Den har reducerat risken för tråkiga skrap- eller stötmärken ett antal gånger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ganska exakt ett år sedan bytte jag från en 27 fots motorbåt med rak axel, hade manövrerat den i 20 säsoner, 18 av dessa med bogis. Så bev det en 29 fotare som faktiskt är 30 fot med drev och dubbelpropeller, samt bogprpeller. Det är väl först nu som jag har fått kläm på båten beter sig.

Nu vågar jag ta mig in i trånga blåshål.

 

Några tips:

Det är bra om man kan nå jojsticken eller strömbrytaren till bogpropellern med fingertopparna utan att släppa ratten eller reglaget. Detta gäller även reglaget rill ankarspelet.

En sådan där rattkula, eller spinner på ratten är bra, det kan bli ett himla vevande. Jag köpte Biltemas för 49kr den har sparat en och annan knoge och misslyckad tilläggning.

Man kör korta stötar med bogpropellern, klart om man skall vända båten mot vinden får den gå kontinuerligt.

Likadant med reglaget, sakta framåt, sakta bakåt, ibland kan korta stötar med högre varv vara befogat. Men i det stora hela ta det lungt med gasen, avvakta hur båten rör sig. Att vända båten med vinden är ju lättare, låt vinden göra jobbet och bromsa vid behov med bogpropellern.

Kolla flaggor i land och segelbåtarnas vindexar, det kan i motorbåt vara svårt att avgöra varifrån vinden kommer och dess styrka.

Tänk på att båtens vridpunkt ligger över dess tygnsta punkt, i en båt med drev är det en kort bit framför aktern, där motorn ligger.

 

Båtar med höga överbyggnader, höga fribord eller mycket kapellväv seglar iväg i vinden, och lägger bredsidan vinkelrätt mot vinden. Denna egenslap kan man ibland utnyttja, låt vinden göra jobbet, hjälp till med drev och bogpropeller. Men ibland är det trångt, då för man manövrera mer aktivt.

 

Dikt bb med drevet, sakta fart bakåt och bogpropeller stötvis åt bb gör att båten backar diagonalt bakåt och bb, och tvärtom.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är sk_tsnack att det inte är bra att ha häckpropeller. Många gånger vid bensinbryggan skulle jag haft stort behov av en för att komma ut utan att köra emot andra båtar. Nu har det aldrig hänt men det krävs en del mankraft när vinden ligger på och det är båtar tätt såväl framför som bakom min båt. Då är det inte ens möjligt att köra ut på spring (vilket kräver en samspelt besättning vilket min inte alltid är).

Nu har jag axeldrift i nuvarande båt och den tillsammans med den lilla kölen gör att det funkar bra med tilläggningar i naturhamnar tex. Men visst skulle jag kunna ha användning av en häckis även vid de tillfällena.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man kan ju gå två vägar.

 

Antingen lär man sig att hantera båten med den utrustning den har, eller så köper man en massa utrustning som kompenserar bristen på kunskap.

 

Sen är det ju inte så dumt att ha en kvinna att skylla alla kostnader på.

 

Själv har jag ett annat knep. När jag handlar båttillbehör och dom frågar om jag vill ha kvitto brukar jag svara - "Nej.det är till båten"

Det här med brist på kunskap är intressant. Man kan ha bristande kunskaper avseende hantering av egen båt, man kan också ha bristande kunskaper om hur andra båttyper fungerar. Under mina första 30 år som båtmänniska hade jag ingen aning om hur motorbåtar betedde sig, kunskapsbristen var total. Jag hade bara framfört segelbåt. Jag brukade raljera över bogproppellrar, fjollvisp kompenserar dålig kompetens att hantera båt. När jag långt senare har blivit med motorbåt med drev (tvålkopp) ser jag bogisen som ett utomordentligt hjälpmedel i kniviga situationer. Den har reducerat risken för tråkiga skrap- eller stötmärken ett antal gånger.

 

 

Det jag reagerade på var.

 

Funderar på att köpa båt igen men min tjej är inget vidare bra på att ha koll när vi ska lägga 

 

Min fru har ingen som helst koll eller över huvud taget något intresse för båtlivet, men att jag ibland gör misslyckade tilläggningar, när hon är med ombord, kan jag inte skylla på henne.

 

Jag misslyckas allt med tilläggningar när jag är själv också. Min näst sista tilläggning i år gick inget vidare. Lyckades dessutom fastna med Vindexen i en mastkran, men jag har väl någon gammal pil liggandes - eller så får jag köpa en ny.

.

Om man funderar på att köpa en båt och man misstänker pga gammal erfarenhet, att man kommer ha svårt hantera båten i vissa lägen, så är det ju väldigt manligt att skylla på kvinnan för sina förväntade tillkortakommande.

 

Att det sen kan va mycket  bra att ha en bogpropeller och kanske även en aktermonterad dito i vissa sammanhang kan även jag förstå. En motorbåt med stor yta över vattnet och litet lateralplan, är naturligtvis betydligt känsligare för sidvind än en segelbåt med en djup köl.

 

PS

 

Jag har själv en aktermonterad "bogpropeller" på min motorseglare.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...